2585
Sök

Flexitune Bra eller dåligt..?

730 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hejsan... nu har jag funderingarna på att etanol konvertera 760in min big_smiletongue... Har hört lite granna om just flexitune att det skall vara bra e det någon som har några erfarenheter utav det ??

http://www.flexitune.se/index.htm

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

812 Inlägg
24 augusti 2008
#2
ja de skule ja oxå vilja veta tongue har inte hört så mkt om just de å lika så hur jävligt är de å löd ihopp en sån box?

man lever bara en gång..

Norrlänning
1 453 Inlägg
25 augusti 2008
#3
av vad jag har hört ska de inte funka så bra.. eftersom på höga varv så öppnas spridarna fullt. Så ett spridarbyte är bättre smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

730 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#4
Ellertz skrev:
av vad jag har hört ska de inte funka så bra.. eftersom på höga varv så öppnas spridarna fullt. Så ett spridarbyte är bättre smile

Menar du att ja skall sätta i denna box och spridare ? eller räcker det med bara spridare ?? Vilka spridare skulle du föreslå ? smile)

MVH // Charlie

Fölkesberg Racing =)

299 Inlägg
25 augusti 2008
#5
skulle väll räcka att räkna ut hur mycke större spridare du behöver å höjja bränsletrycket lite.......vet ja en polare som gjorde me sin 940turbo vi böt bara till gröna r-spridare och höjde bränsletrycket så körde han ren etanol sen utan några som hellst bekymmer i 2år


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 augusti 2008
#6
Ellertz skrev:
av vad jag har hört ska de inte funka så bra.. eftersom på höga varv så öppnas spridarna fullt. Så ett spridarbyte är bättre smile

Har du hört att flexitune inte fungerar eller drar du bara slutsatser?

Det är ju ganska självklart att för små spridare inte är att föredra, men många bilar har spridare som räcker.  Exempelvis S40 2.0t  De spridarna räcker till 190hk på E85.

Monterar man flexitune på en sugmotorbil av normalt snitt (dvs rimlig effekt/liter) så tror jag det fungerar utmärkt att förlänga spridartider.  Dock hade jag passat mig i turboapplikationer...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvonörd
1 187 Inlägg
25 augusti 2008
#7
jag kör med Flexitune monterat i min 740 med en vanlig b230f och det fungerar klockrent. Har inte haft nå problem alls å jag kör på 100% e85 i den, tjejen har haft det i sin 740 i snart 3 år å inte haft ett enda problem med att köra på 100% e85 med denna flexitune, enda hon har bytt är ett bränslefilter efter typ 150 mil sen har det bara varit att tuta å köra. Så fungerar gör det iaf för oss!!!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

187 Inlägg
25 augusti 2008
#8
Beställde en box i morse, Skulle kunna uppdatera här allt eftersom smile

Jag åker 940 -92 b230 FB tongue

730 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#9
GolfIIIVr6 skrev:
Beställde en box i morse, Skulle kunna uppdatera här allt eftersom smile

Jag åker 940 -92 b230 FB tongue

Kanon smile) För ja känner mig sugen nu iomed de att bensinprsierna e egrann högre o så e väl e85 mer energirikt ??

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#10
johan-s70-t5 skrev:
skulle väll räcka att räkna ut hur mycke större spridare du behöver å höjja bränsletrycket lite.......vet ja en polare som gjorde me sin 940turbo vi böt bara till gröna r-spridare och höjde bränsletrycket så körde han ren etanol sen utan några som hellst bekymmer i 2år

aah men de e ju rätt bra men vad får man ge för r-spridarna tror du ? smile)

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 augusti 2008
#11
Shallie skrev:
GolfIIIVr6 skrev:
Beställde en box i morse, Skulle kunna uppdatera här allt eftersom smile

Jag åker 940 -92 b230 FB tongue

Kanon smile) För ja känner mig sugen nu iomed de att bensinprsierna e egrann högre o så e väl e85 mer energirikt ??

Nej tvärt om, bilen skall enl fysikens regler dra 46% mer på E85, dock är E85 mer förlåtande mot mager blandning tex, så du kan köra den magert, med bekostnad på miljön.

E85 eller bensin går i princip på ett ut i plånboken om man inte fuskar.
Senast redigerat av torpis (25 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

730 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#12
torpis skrev:
Shallie skrev:
GolfIIIVr6 skrev:
Beställde en box i morse, Skulle kunna uppdatera här allt eftersom smile

Jag åker 940 -92 b230 FB tongue

Kanon smile) För ja känner mig sugen nu iomed de att bensinprsierna e egrann högre o så e väl e85 mer energirikt ??

Nej tvärt om, bilen skall enl fysikens regler dra 46% mer på E85, dock är E85 mer förlåtande mot mager blandning tex, så du kan köra den magert, med bekostnad på miljön.

E85 eller bensin går i princip på ett ut i plånboken om man inte fuskar.

O fasiken... Men hörde om man kör mkt korta streckor skulle E85 vara bättre och längre så vart de sämre....
Men de känns bättre när man tankar att de inte kostar så mkt.. men ioförsig så får man ju tanka ofta...

Fölkesberg Racing =)

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 augusti 2008
#13
Shallie skrev:
Men hörde om man kör mkt korta streckor skulle E85 vara bättre och längre så vart de sämre....

Nej för tusan, precis tvärt om!!   Jag har dels egen erfarenhet och dels kamrater på BSR som är riktigt duktiga på detta med E85, både det jag märkt själv och BSR-killarna säger går hand i hand.

Med E85 kör man som sagt mer mer bränsle/luftenhet, med andra ord mer soppa i motorn. Kastar man in mer soppaså läcker det ner mer soppa till oljan, detta är inget bekymmer överlag då oljan blir varm och bränslet dunstar bort.

Men!  Bensin består (enkelt förklarat)av en jäkla mass olika molekyler, där vissa kokar bort tidigare än andra, de kokar/dunstar alltså bort vid olika temperatur lite pö om pö. E85 består nästan bara av en molekyl och när den kommer så kommer ALLT på en gång.

Kör du alltså korta sträckor så oljan inte hinner bli varm (tar rätt lång tid) så fyller du bara på med E85 i oljan, än värre med turbobil som har betydligt högre tryck i cylindrarna. Den dagen du kör långt så kommer oljan bli varm och ALL E85 kommer farande på en gång genom den lilla vevhúsventilationen...

Som ytterligare referens till oven skrivna så har jag en Röd S40 med över 800hk som enbart figurerar på strippen.  dvs enbart korta sträckor....   två första reporna kom ingenting ur vevhusventen, repa 3 var hela petflaskan på 2 liter full!!  Först befarades en skjuten kolv, men det var bara Etanolspöket som talade om att han finns  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

730 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#14
torpis skrev:
Shallie skrev:
Men hörde om man kör mkt korta streckor skulle E85 vara bättre och längre så vart de sämre....

Nej för tusan, precis tvärt om!!   Jag har dels egen erfarenhet och dels kamrater på BSR som är riktigt duktiga på detta med E85, både det jag märkt själv och BSR-killarna säger går hand i hand.

Med E85 kör man som sagt mer mer bränsle/luftenhet, med andra ord mer soppa i motorn. Kastar man in mer soppaså läcker det ner mer soppa till oljan, detta är inget bekymmer överlag då oljan blir varm och bränslet dunstar bort.

Men!  Bensin består (enkelt förklarat)av en jäkla mass olika molekyler, där vissa kokar bort tidigare än andra, de kokar/dunstar alltså bort vid olika temperatur lite pö om pö. E85 består nästan bara av en molekyl och när den kommer så kommer ALLT på en gång.

Kör du alltså korta sträckor så oljan inte hinner bli varm (tar rätt lång tid) så fyller du bara på med E85 i oljan, än värre med turbobil som har betydligt högre tryck i cylindrarna. Den dagen du kör långt så kommer oljan bli varm och ALL E85 kommer farande på en gång genom den lilla vevhúsventilationen...

Som ytterligare referens till oven skrivna så har jag en Röd S40 med över 800hk som enbart figurerar på strippen.  dvs enbart korta sträckor....   två första reporna kom ingenting ur vevhusventen, repa 3 var hela petflaskan på 2 liter full!!  Först befarades en skjuten kolv, men det var bara Etanolspöket som talade om att han finns  wink

Oh fasiken tack för ett bra o konkret svar smile) Men hur hade du gjort om du vart mig med 765an turbon.. skulle du fortsatt på besin och kört eller satsar på E85 ? Ja kommer nog inte köra tok långa streckor...

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 augusti 2008
#15
Jag kör på Etanol idag av den anledningen att min bil som är optimerad för det ger 100hk mer på E85 mot bensin och 450hk är GRYMT i en bil på 1270kg.  Dock gör jag inte annat än att tanka (1.8-2l/mil snitt, 1,2/mil motorväg) Samt att jag kommer få bekymmer när det blir kallt ute.

Dessutom innehåller E85 div färgämne som man bör tvätta bort med en tank bensin då och då.

Du bör alltså välja ett sätt när du konverterar som ger bilen rätt bränslemängd och som är lätt att byta tillbaka till bensin.  Jag kör ett programerbart eftermarknadssprut för att kunna justera motorn för E85 eller bensin samt en bredbandslambda för att veta så den får rätt bränslemängd.

Utan dessa verktyg så är rådet att köra på bensin och hellre ställa bilen då och då och ta cykeln(du sa ju att du kör korta sträckor) än att försöka spara pengar på E85.  Det ger en hel del bekymmer också som nämnts ovan.

smile
Senast redigerat av torpis (25 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

730 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#16
torpis skrev:
Jag kör på Etanol idag av den anledningen att min bil som är optimerad för det ger 100hk mer på E85 mot bensin och 450hk är GRYMT i en bil på 1270kg.  Dock gör jag inte annat än att tanka (1.8-2l/mil snitt, 1,2/mil motorväg) Samt att jag kommer få bekymmer när det blir kallt ute.

Dessutom innehåller E85 div färgämne som man bör tvätta bort med en tank bensin då och då.

Du bör alltså välja ett sätt när du konverterar som ger bilen rätt bränslemängd och som är lätt att byta tillbaka till bensin.  Jag kör ett programerbart eftermarknadssprut för att kunna justera motorn för E85 eller bensin samt en bredbandslambda för att veta så den får rätt bränslemängd.

Utan dessa verktyg så är rådet att köra på bensin och hellre ställa bilen då och då och ta cykeln(du sa ju att du kör korta sträckor) än att försöka spara pengar på E85.  Det ger en hel del bekymmer också som nämnts ovan.

smile

Tack så mycket smile) jag håller mig till bensinen och hoppas på lägre bensin priser nästa sommar smile)

Fölkesberg Racing =)

187 Inlägg
26 augusti 2008
#17
TheRefunder skrev:
jag kör med Flexitune monterat i min 740 med en vanlig b230f och det fungerar klockrent. Har inte haft nå problem alls å jag kör på 100% e85 i den, tjejen har haft det i sin 740 i snart 3 år å inte haft ett enda problem med att köra på 100% e85 med denna flexitune, enda hon har bytt är ett bränslefilter efter typ 150 mil sen har det bara varit att tuta å köra. Så fungerar gör det iaf för oss!!!

Hur lång tid tog det för dig att få hem grejjerna?

Volvonörd
1 187 Inlägg
26 augusti 2008
#18
GolfIIIVr6 skrev:
TheRefunder skrev:
jag kör med Flexitune monterat i min 740 med en vanlig b230f och det fungerar klockrent. Har inte haft nå problem alls å jag kör på 100% e85 i den, tjejen har haft det i sin 740 i snart 3 år å inte haft ett enda problem med att köra på 100% e85 med denna flexitune, enda hon har bytt är ett bränslefilter efter typ 150 mil sen har det bara varit att tuta å köra. Så fungerar gör det iaf för oss!!!

Hur lång tid tog det för dig att få hem grejjerna?

Det var tjejens x som beställde hem men jag tror han fick den på ett par arbetsdagar. 3-4 kanske....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

187 Inlägg
26 augusti 2008
#19
TheRefunder skrev:
GolfIIIVr6 skrev:
TheRefunder skrev:
jag kör med Flexitune monterat i min 740 med en vanlig b230f och det fungerar klockrent. Har inte haft nå problem alls å jag kör på 100% e85 i den, tjejen har haft det i sin 740 i snart 3 år å inte haft ett enda problem med att köra på 100% e85 med denna flexitune, enda hon har bytt är ett bränslefilter efter typ 150 mil sen har det bara varit att tuta å köra. Så fungerar gör det iaf för oss!!!

Hur lång tid tog det för dig att få hem grejjerna?

Det var tjejens x som beställde hem men jag tror han fick den på ett par arbetsdagar. 3-4 kanske....

En ännu viktigare fråga? Hur kallt har det vart när du fått igång den med hjälp av choken?
alltså vilken är den lägsta tempen du kört på med 100% etanol och bara gått ut o vridit på nyckeln? tongue

Volvonörd
1 187 Inlägg
27 augusti 2008
#20
GolfIIIVr6 skrev:
TheRefunder skrev:
GolfIIIVr6 skrev:

Hur lång tid tog det för dig att få hem grejjerna?

Det var tjejens x som beställde hem men jag tror han fick den på ett par arbetsdagar. 3-4 kanske....

En ännu viktigare fråga? Hur kallt har det vart när du fått igång den med hjälp av choken?
alltså vilken är den lägsta tempen du kört på med 100% etanol och bara gått ut o vridit på nyckeln? tongue

Jag har startat min i +5,4 utan xtra choke men tjejen har startat sin i -5 med xtra choke påstår hon wink

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391


Sök