Shallie skrev:
Men hörde om man kör mkt korta streckor skulle E85 vara bättre och längre så vart de sämre....
Nej för tusan, precis tvärt om!! Jag har dels egen erfarenhet och dels kamrater på BSR som är riktigt duktiga på detta med E85, både det jag märkt själv och BSR-killarna säger går hand i hand.
Med E85 kör man som sagt mer mer bränsle/luftenhet, med andra ord mer soppa i motorn. Kastar man in mer soppaså läcker det ner mer soppa till oljan, detta är inget bekymmer överlag då oljan blir varm och bränslet dunstar bort.
Men! Bensin består (enkelt förklarat)av en jäkla mass olika molekyler, där vissa kokar bort tidigare än andra, de kokar/dunstar alltså bort vid olika temperatur lite pö om pö. E85 består nästan bara av en molekyl och när den kommer så kommer ALLT på en gång.
Kör du alltså korta sträckor så oljan inte hinner bli varm (tar rätt lång tid) så fyller du bara på med E85 i oljan, än värre med turbobil som har betydligt högre tryck i cylindrarna. Den dagen du kör långt så kommer oljan bli varm och ALL E85 kommer farande på en gång genom den lilla vevhúsventilationen...
Som ytterligare referens till oven skrivna så har jag en Röd S40 med över 800hk som enbart figurerar på strippen. dvs enbart korta sträckor.... två första reporna kom ingenting ur vevhusventen, repa 3 var hela petflaskan på 2 liter full!! Först befarades en skjuten kolv, men det var bara Etanolspöket som talade om att han finns
![wink](img/smilies/wink.png)