3395
Sök

Hur byter man hjullager fram på en 745?

12 086 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#1
Måste man pressa ur lagret lr byter man hela navet?
I senare fall är det bara att skruva loss en mutter och dra ut navet lr är de massa mer bök?
Hjullagersatsen på biltema är de isf komplett hjulnav?

Snabba svar mottages smile

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
#2
På 240 så tar man ju bort navet, lagren ska sedan dras ur navet och nya lager pressas dit. Borde väl vara likadant på 740 också tycker jag.

Hjullagersatsen ska bara innehålla lager vad jag vet.

593 Inlägg
24 augusti 2008
#3
745 är komplett nav med nya hjulbult på, bara slå bort bromsskivan, demontera ok/okhållare, bort me stora centrummuttern till lagret, sedan bort me gamla dit me nya i omvänd ordning, smidigt och enkelt ..

lycka till

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
#4
Där ser man, det var skillnad. wink

12 086 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#5
epapower skrev:
745 är komplett nav med nya hjulbult på, bara slå bort bromsskivan, demontera ok/okhållare, bort me stora centrummuttern till lagret, sedan bort me gamla dit me nya i omvänd ordning, smidigt och enkelt ..

lycka till

Jag tar nog bort oket innan jag försöker ta dän skivan wink

Men tack för svaret!
Då är de ett lätt jobb med andra ord.

854 Inlägg
25 augusti 2008
#6
Det beror på vilken årsmodell du har. Det är bara dom nyare (med ABS?) som man byter hela navet på. På dom äldre är det lösa lager att byta har jag för mig.

Biltema har vad jag vet inte hjullager till dom nya 740, ring och fråga innan du åker dit om du har långt. Tror att mekonomen tar 1600 för hjullager fram till nyare 740 med abs hmm Så har du inte en väldigt fin 745:a så är nog skroten det bästa alternativet.

PS. Se till att dra muttern rätt... den ska momentdras och sen vinkeldras, jag hade inte velat tappa ett hjullager:P


133 Inlägg
25 augusti 2008
#7
Kmarcus skrev:
PS. Se till att dra muttern rätt... den ska momentdras och sen vinkeldras, jag hade inte velat tappa ett hjullager:P

dra 100nm och vinkeldra 45 grader


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
25 augusti 2008
#8
Dra? det är väl onödigt,, smaska på med nytt fett, skruva dit muttern så hårt att det inte glappar, men dra inte så hårt att det går trögt för hjulet, igenom med en sprint så muttern omöjligt kan lossna, kör några min så fettet lägger sig där det ska, känn sedan på hjulet igen, är det glappt så drar du åt lite till och så igen. 100nm låter rätt mycket, tror knappt man kan snurra på skivan om man drar så hårt:P


12 086 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#9
Det är en 89 utan ABS.. är de bara lagret man byter då?
Fan va pissigt, men han ska nog i vilket fall köpa begagnat på skroten vad jag förstår nu och då får man väl hela navet.

Jag har då aldrig dragit åt dom där bultarna med moment:P
Dra så in i helvete, och på med låssprint har funkat hittills smile

854 Inlägg
25 augusti 2008
#10
Vet faktiskt inte.

På min gamla 740 -90 med ABS så fanns då ingen sprint. När man ändå ska dra åt och känna m.m. så varför inte göra det seriöst direkt. Så jobbigt är det inte att byta från ett spärrskaft till en momentnyckel...


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
25 augusti 2008
#11
Kmarcus skrev:
Vet faktiskt inte.

På min gamla 740 -90 med ABS så fanns då ingen sprint. När man ändå ska dra åt och känna m.m. så varför inte göra det seriöst direkt. Så jobbigt är det inte att byta från ett spärrskaft till en momentnyckel...

Dra med 100nm då och 45 grader till så får vi se hur lätt bilen rullar sen=)


854 Inlägg
25 augusti 2008
#12
Rooth07 skrev:
Kmarcus skrev:
Vet faktiskt inte.

På min gamla 740 -90 med ABS så fanns då ingen sprint. När man ändå ska dra åt och känna m.m. så varför inte göra det seriöst direkt. Så jobbigt är det inte att byta från ett spärrskaft till en momentnyckel...

Dra med 100nm då och 45 grader till så får vi se hur lätt bilen rullar sen=)

Det gjorde jag smile

Men vissa tycker kanske det är för svårt...


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
25 augusti 2008
#13
Kmarcus skrev:
Rooth07 skrev:
Kmarcus skrev:
Vet faktiskt inte.

På min gamla 740 -90 med ABS så fanns då ingen sprint. När man ändå ska dra åt och känna m.m. så varför inte göra det seriöst direkt. Så jobbigt är det inte att byta från ett spärrskaft till en momentnyckel...

Dra med 100nm då och 45 grader till så får vi se hur lätt bilen rullar sen=)

Det gjorde jag smile

Men vissa tycker kanske det är för svårt...

Okej, men om vi säger såhär då, har du navet i bromsskivan? kanske är annorlunda mellan dom fasta och lösa naven? minsta lilla jag drar för hårt på min så går det inte rubba navet sen!


854 Inlägg
26 augusti 2008
#14
Vet inte riktigt vad du menar med "navet i bromsskivan" men jag hade ett nav med lager som inte gick att byta, va tvungen att byta hela navet med lager, hjulbultar och ABS-givarkransen. Skivan sitter löst utanpå/runt navet.
Okej, jag vet inte, gjorde det ordentligt från början.


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
26 augusti 2008
#15
Kmarcus skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med "navet i bromsskivan" men jag hade ett nav med lager som inte gick att byta, va tvungen att byta hela navet med lager, hjulbultar och ABS-givarkransen. Skivan sitter löst utanpå/runt navet.
Okej, jag vet inte, gjorde det ordentligt från början.

Okej,, men måste du lossa den stora muttern för att få bort skivan?


Försöker iaf
1 998 Inlägg
26 augusti 2008
#16
Köper man en sats på autoexperten som är billigare än biltema får man med 2 lager packboxar och saxpinne. Detta gäller me löst lager och inte i skiva/nav.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

12 Inlägg
19 juni 2010
#17
jag lånar din tråd för det är så att jag ska byta hjulnavet på min bil. jag har en bmw 320 e36 ska då jag också dra åt muttern 100nm och vinkeldra 45 ?

160 Inlägg
19 juni 2010
#18
jonte_92 skrev:
jag lånar din tråd för det är så att jag ska byta hjulnavet på min bil. jag har en bmw 320 e36 ska då jag också dra åt muttern 100nm och vinkeldra 45 ?

kanske, det kan vara olika moment från märke till märke, till ock med olika mellan modell till modell.
Så försök att ta reda vad det är för just din bil för att vara på säkra sidan

MVH Jeppe
Senast redigerat av Jeppster (19 juni 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 juni 2010
#19
jonte_92 skrev:
jag lånar din tråd för det är så att jag ska byta hjulnavet på min bil. jag har en bmw 320 e36 ska då jag också dra åt muttern 100nm och vinkeldra 45 ?

De beror mycket på vad du har för sorts lager, har du konlager så ska dom i regel dras så hårt att det inte glappar och hjulet rullar lagom lätt. Nyare bilar med t.ex. "komplett" kullager ska momentdras eftersom mutterns åtdragning inte påverkar lagrena utan bara den inre lagerbanan.


12 086 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#20
Jag bytte fram på min 328 för ett tag sedan, jag drog tills navet gick trögt då släppte jag lite.
Sen efterdrog jag efter 2 dagar.


Sök