3079
Sök

Elproblem Ford Transit 169 -79

27 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Har en Ford Transit 160 - 79 diesel, problemet är att säkringen Nr: 11 går, har klippt den den svarta kabeln en av dom två som är ansluten till säkringen och då höll den. ? vart går den svarta kabeln, har kollat laddning mm men inte hittat något som inte fungerar.Kanske någon vet vart man kan hitta ett elschema på nätet,är mycket tacksam för svar.

Egen företagare
864 Inlägg
6 juni 2008
jag har en handbok över hela elsystemet så jag kan kolla upp det, men jag har den dock inte där jag är nu.
Mät om det är stöm i kabeln då eller kör ström i den bakvägen om man säger så, om nått startar eller så så hitter du nog felet lättare, Vad går säkring 11 till? kan ju även kolla där som den är avsäkrad till, ex tuta eller
torkare. brukar inte vara så svårt att hitta sånna fel. ligger säkert och jordar nån stanns.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

27 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Symboler på säkringen är ett batteri och det är den jag har klippt, den andra symbolen visar typ instrument lampor för oljetryck, laddning,mm.

Egen företagare
864 Inlägg
6 juni 2008
det låter som att det är sladden från generatorn som jordar någon stans. inte ladd eller jord sladden på generatorn utan den lilla som visar om det laddar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

27 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Nu när den ena kabeln är klippt (den svarta) Så fungerar allt vad jag kan se. Det enda som jag kan minnas var att glögglampan inte lyste, men bilen startar normalt. Så ? vart går den kabeln ? Jag blir gråhårigare än vanligt.Men som du sa måsste nog köra spänning på kabeln för att se vad som händer.

21 761 Inlägg
6 juni 2008
snurbo_diesel skrev:
den lilla som visar om det laddar.

Du menar kabeln från laddlampan ner till D+?

Om kabeln före lampan ligger och jordar så blir det kortis förstås, men om D+ kabeln jordar så borde lampan lysa hela tiden när motorn är igång och generatorn börjar inte att ladda.

27 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Är nog inte D+ kabeln som spökar,för då skulle nog inte laddningen fungera. Har ju ca 13,6 v i laddning på tomgång, men att glögglampan inte lyser och att glöggstiften får ström är ett mysko. Bilen startar och allt verkar ok.

27 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Den kabel som jag " inte " klippte var tvåfärgad (gul och svart) om jag mindes rätt. Vore tacksam om du kunde skaka fram ett elschema på transiten, eller att du listat ut felet.

Sök