4342
Sök

850 tomgångsproblem

257 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Tjena!

Upttäckte att min  blockpackning gett sig. och då jag ändå måste lyfta toppen så funderar jag på om jag måste byta dator i bilen också eftersom jag kan få en 20v topp och jag har en 10v topp just nu. någon som vet eller om det är något annat som kommer spöka? grenrör eller nåt?

trodde jag men antagligen är det nåt annat.

Gud vad jag hatar "fackfolk" ibland. jag var till volvo och bad dom kolla vad det kunde vara för fel eftersom min tomgång spökade så dom gick ut och kollade och frågade lite saker. och sen var dom helt bestämda på att det var min topplockspackning som gett sig. men visst låter det som det när jag fick tomgång när jag hällde i kylartätning och nu när jag hade i kylar-rengöring då jag bytt kylare så försvann den igen.

men iaf så gjorde jag ett komtest idag och såg att det låg på mellan 11,5 och 12 bar.
men jag har fortfarande en tomgång som hamnar på ca 500 rpm så fort man släpper gasen för att sedan sakta lägga sig instabilt på 700. och om man bara nuddar gasen så han precis ska börja gasa så dör den nästan helt. hamnar på ca 250 rpm. har kollat tomgångsmotor och den funkar perfekt. stift ser fräscha ut och det kommer en fin gnista. kollat felkoder och det enda jag får är på a3 1,4,4 överhettade bromsskivor (endast med tracs) vilket jag inte har så det verkar lite skumt. någon som kan komma med något bättre förslag på vad felet kan vara förutom packning. eller dator som jag misstänker?
Senast redigerat av Beaverus (10 juni 2008)

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Men snälla!
Någon som kan svara!

Finns det ingen som mekat 850 här eller?

jag tänkte riva den imorgon. snälla.

257 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
förlåt om jag  lyfter denna tråd men finns det verkl8igen ingen som vart inne på samma banor som mg och kollat upp lite?

1 688 Inlägg
8 juni 2008
Kan inte svara på din fråga rakt ut sådär.
Men jag tror inte att kolvarna passar ihop med 20v-topplocket bara sådär, kan hända att ventilerna tar i kolvarna.
Sen får du skaffa en längre kamrem då du har ett extra remhjul att driva, vet dock ej om det bara är att köpa till en 20v direkt, det kan hända att bottendelen ser olika ut.

Hoppas det var till lite hjälp för dig. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

8 250 Inlägg
8 juni 2008
Insug och grenrör är inte säkert att det passar mellan 10V och 20V, då de har ändrat bultmönster och utformning på kanalerna.

Och jodå, finns flera som varit inne på samma ideer som dig, då deta ämne varit uppe förr och du borde kunan hitta trådarna om du söker lite.

257 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
Gud vad jag hatar "fackfolk" ibland. jag var till volvo och bad dom kolla vad det kunde vara för fel eftersom min tomgång spökade så dom gick ut och kollade och frågade lite saker. och sen var dom helt bestämda på att det var min topplockspackning som gett sig. men visst låter det som det när jag fick tomgång när jag hällde i kylartätning och nu när jag hade i kylar-rengöring då jag bytt kylare så försvann den igen.

men iaf så gjorde jag ett komtest idag och såg att det låg på mellan 11,5 och 12 bar.
men jag har fortfarande en tomgång som hamnar på ca 500 rpm så fort man släpper gasen för att sedan sakta lägga sig instabilt på 700. och om man bara nuddar gasen så han precis ska börja gasa så dör den nästan helt. hamnar på ca 250 rpm. har kollat tomgångsmotor och den funkar perfekt. stift ser fräscha ut och det kommer en fin gnista. kollat felkoder och det enda jag får är på a3 1,4,4 överhettade bromsskivor (endast med tracs) vilket jag inte har så det verkar lite skumt. någon som kan komma med något bättre förslag på vad felet kan vara förutom packning. eller dator som jag misstänker?
Senast redigerat av Beaverus (10 juni 2008)

Körv
3 535 Inlägg
10 juni 2008
om du ändrar trådens namn så lär du få mer svar tongue

Truckdriving Man

257 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
decib3L skrev:
om du ändrar trådens namn så lär du få mer svar tongue

letade efter en sån funktion men hittade ingen

Körv
3 535 Inlägg
10 juni 2008
Redigera ditt första inlägg så kan du ändra där kompis.

Truckdriving Man

257 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
hittade. lär sig alltid något nytt varje dag. tackar

257 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
då var det bara felet på bilen kvar då

Sök