3581
Sök

Köpt husbil. Havererar 3 mil efter köpet!! Hjälp!

8 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#22
Ja. Nu har de kollat över den på verkstaden. Det första de kunde se var att en kabel brunnit ( så förmodligen har inte fläkten gått) Toppen har åkt på motorn och det är alltså också ett omfattande (?) elfel... Det vi håller på med nu är att styra upp ett projekt att byta hela motorn i bilen och självklart någon som vill göra detta svart. Får vi igåg skiten så åker vi nog inom sveriges gränser i sommar. Som sagt, det kan alltid vara värre. Lite frustrerande dock.

Det är två separata batterier i bilen. Är det en fördel om elen brunnit under huven?? Jag är ju lite skrajj att hela bodelen (med all el där) har rykt också...

PISSKÖP, men..... man har väl lärt sig något på detta också. Gubben som vi köpte den av har gått från att vara tillmötesgående till lite mer agressiv. Han säger att för 20.000 så tar han tillbaka den (alltså vi får 20.000 tillbaka, men lämnar då bilen till honom).

Det innebär att vi gått back 25.000kr (med bärgningsavgifter) på köpet, och det känns ju inte så lockande...

Vi är dock ganska lugna i diskussionen, inget att hetsa upp sig och bråka om, för det vill vi inte.

Vad tror ni.

// Linda

8 883 Inlägg
5 juni 2008
#23
Säger som camaro67. Det är sånt man får räkna med när man köper begagnade bilar och desutom en husbil i den prisklassen är ju inte direkt "Ny".
Bara att laga och hoppas att den håller.
Sen att du även skriver att ni ska reparera den "svart" då är du även medveten om att det inte finns tillstymmelse till garantier på vare sig arbetet eller delar.
Senast redigerat av Hamilton (5 juni 2008)

Fotograf på tierpidag.se

345 Inlägg
6 juni 2008
#24
Synd med det där... Smällde just själv topplockspackningen på volvon, den gjorde ungefär samma sak. Först försvann lite vatten i taget (läckage trodde jag roll), men sedan kokade det en dag (tempmäteren visade normalt). Ville inte starta och då den gjorde det gick den först dåligt (första cylindern tände inte först pga. vatten), sedan normalt. Med att ta ut tändstiften såg man att det antagligen var packningen, eftersom första cylinderns tändstift var missfärgat. Inget vatten i oljan dock... Bilen hade jag vid det laget haft i 7 månader/20tkm. Nåja, reparationskostnaderna blev 50€ för packningsserien, 50€ för en kylare (gamla hade en liten spricka från det för höga trycket då vattnet kokade i systemet) och 50€ för hjälp och planing av locket av min kusin. Alltså tot. 150€ På verkstaden hade de begärt 400-600€, utan kylarbyte.

Ännu angående motorbyte, om man reparerar den gamla motorn vet man att den är fixad nyligen, en "ny" begagnad motor vet man ju aldrig i vilket skick den är... Funderade också själv på att byta till en ny piggare motor, men bestämde mig för att fixa den gamla i stället.


8 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#25
Ja. Murphys lag råder smile

Vi får kolla med meken och se vad de råder oss att göra, de kan detta bäst tror jag. Vi själva är helt utan varesig tid eller kunskap att bege oss in och skruva själv så detta problem måste vi ha hjälp med. Vi får se hur det slutar smile

Jag vet att det är en chansning med en så pass gammal bil. Men tanken var ju att den skulle ta sig 6mil och att någon som är kunnig skulle titta över den innan vi begav oss en mil till. 3 mil är ju superkasst, annat kan man ju inte säga om ett bilköp.

Ingen som har en aning om elfelet där? Om hela bostadsdelen också är "bränd" eller om den kanske har klarat sig eftersom vi har två batterier under huven?

SHAIIISE. Det löser sig på ett eller annat sätt....

Tur att det finns en massa kloka människor här, så man får iallfall ett LITET humm om vad allt handlar om.... smile//Linda

blacken
6 juni 2008
#26
HelpMe skrev:
Ja. Murphys lag råder smile

Vi får kolla med meken och se vad de råder oss att göra, de kan detta bäst tror jag. Vi själva är helt utan varesig tid eller kunskap att bege oss in och skruva själv så detta problem måste vi ha hjälp med. Vi får se hur det slutar smile

Jag vet att det är en chansning med en så pass gammal bil. Men tanken var ju att den skulle ta sig 6mil och att någon som är kunnig skulle titta över den innan vi begav oss en mil till. 3 mil är ju superkasst, annat kan man ju inte säga om ett bilköp.

Ingen som har en aning om elfelet där? Om hela bostadsdelen också är "bränd" eller om den kanske har klarat sig eftersom vi har två batterier under huven?

SHAIIISE. Det löser sig på ett eller annat sätt....

Tur att det finns en massa kloka människor här, så man får iallfall ett LITET humm om vad allt handlar om.... smile//Linda

Diesel Transiter har två batterier standard. Tror inte att du behöver vara orolig över bostadsdelen.. Kolla bara upp elen och se om det finns några "skavanker" på kablar och dyl..

1 703 Inlägg
6 juni 2008
#27
Hoppas allt går vägen och att semestern bli hyffsat god iaf.

Transit är ju ingen superkomplicerad vagn, så vad vore bättre för en specialistsköterska än att ta oskulden som bilmeck? Sug tag i ett gäng bilkunniga polare och bjud på saftkalas och meka igång härket på några helger. Dra om den el som verkar ha brunnit, och gör en allmän uppfräshning med olja, filter, ny termostat, glykol etc.

Välkommen till den underbara världen som köpare av ett defekt fordon, du är inte ensam smile


8 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#28
OH MY GOD. Vi pratar inga nålar och injektioner här big_smile Jag betalar hellre någon som gör det åt mig. Det är bara och acceptera att vi har olika roller här i livet. Jag ansvarar för sjuka, så får andra "ansvara" för dysfunktionella bilar smile

Ha ha ha big_smile

Jag vill bara ha skiten i ordning. Semesterplanerna är lite ihopbantade men det ska nog bli bra iallafall. Tack för all hjälp!

8 156 Inlägg
8 juni 2008
#29
HelpMe skrev:
OH MY GOD. Vi pratar inga nålar och injektioner här big_smile Jag betalar hellre någon som gör det åt mig. Det är bara och acceptera att vi har olika roller här i livet. Jag ansvarar för sjuka, så får andra "ansvara" för dysfunktionella bilar smile

Ha ha ha big_smile

Jag vill bara ha skiten i ordning. Semesterplanerna är lite ihopbantade men det ska nog bli bra iallafall. Tack för all hjälp!

Ouch. Hellre bilar än nålar och injektioner. (Är diabetiker)
I vilket fall. Lycka till wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 299 Inlägg
8 juni 2008
#30
Gått igenom nästan samma sak, gick dock aldrig så långt att min bil la av då tongue

Men nu e de ju en Dieselmotor de handlar om. Tycker som tidigare att de låter som toppackningen, men kolla först så att de kommer fram diesel till motorn. Ofta när en dieselmotor krånglar så har de me bränslesystemet o göra, o de e ju inte helt omöjligt att ni har lyckats få 2 olika fel på en gång. Alltså att vattenpump o dieselpump gett sig relativt samtidigt.

Men mest sannolikt är att de e toppackningen som gett sig. Om ni vet var glödstiften sitter så plocka bort dom o lägg ett papper för hålet, får ni bränsle fram till motorn borde de synas på pappret. Då kommer ni kanske också se om ni fått in vatten i cylindrarna, o kommer de vatten också så e de ju toppackningen som behöver bytas.

Lycka till!

//Jacob


8 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#31
Det är toppen som rykt. Men det började förmodligen med en kabel som gått, som gjort att fläkten gett med sig---bilen blir överhettad--kokar---toppen går.... osv osv... Så det är konstaterat. Vi håller nu på och försöka samla tankarna hur vi ska göra detta så bra och så billigt som möjligt. Motorgaranti är inget att hetsa upp sig över, det är en gammal bil (men fin i bodel) så vi kollar på någon som inte skattar för arbetet. Måste hitta en motor också... ja ja... det löser sig.  Synd att man inte kan skruva, varken jag eller min sambo kan så man sitter liksom lite illa till...


Sök