4331
Sök

"Japsdämpare"

Kungen
128 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Tänkte kolla runt lite om slutdämpare/japsdämpare.

Kollar man runt på olika bilstyling sidor så finns det vissa som säljer en för ca 600kr medans vissa andra lite över 1000:- och vissa ännu dyrare.
Någon som vet om dom billiga är skit el om dom är helt ok?
Är det värt att lägga ut ca 1500kr+ el kan man lika gärna köpa den billiga för 600?

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

1 142 Inlägg
24 juni 2008
köp den billiga.... går den sönder kan du alltid köpa en ny likadan utan att du betalar lika mycket som den andra kosta själv

4 663 Inlägg
24 juni 2008
köpte min japs på micro för 949 kr och är bara nöjd big_smile  vet inte hur det liget till för de som är billigare men om ja var du så skulle jag lägga runt tusenlappen för en bra dämpare .
mvh robin

116 Inlägg
24 juni 2008
jag satsade på dyrare!

12 086 Inlägg
25 juni 2008
Det som troligen gör en billig japs sämre än en dyr är att dämpullen försvinner fortare.
Förutom det tror jag det är marginel skillnad i kvalite, många av de billiga dämparna har bra godstjocklek och bra sömmar, vilket annars oxå hade varit en faktor.

Funderar på att köpa japs till Maximan sen, men då blir de HKS största, den kostar 2700kr om jag minns rätt, men då får jag marknadens största och en HKS logga på smile Och de är de värt

KHRacing
25 juni 2008
En vanlig "japs" håller i ca 2 år, de är inte gjorda i rostfritt som det står i alla annonser, utan i nån tunnare plåtlegering.

fakta från Ferrittas chef

338 Inlägg
25 juni 2008
KHRacing skrev:
En vanlig "japs" håller i ca 2 år, de är inte gjorda i rostfritt som det står i alla annonser, utan i nån tunnare plåtlegering.

Men ferrittas chef vill nog att alla ska köpa deras saker tongue Står det rostfritt så är det ju rostfritt, annars är det ju bara till att reklamera den.

1 200 Inlägg
26 juni 2008
JapMax skrev:
Funderar på att köpa japs till Maximan sen, men då blir de HKS största, den kostar 2700kr om jag minns rätt, men då får jag marknadens största och en HKS logga på smile Och de är de värt

Vad är det för en dämpare du tänker på?

Min heter HKS Silent HiPower och är alldeles löjligt stor. Den är dock väldigt tyst, precis som jag önskade. 6000kr kostar den.

http://img233.imageshack.us/img233/9632/dsc0210fixframepb2.jpg
Senast redigerat av Minister (26 juni 2008)

Fattig student
1 282 Inlägg
26 juni 2008
Pettan8 skrev:
Har en liggande som du kan få gratis om du vill..

Kan du skicka den om man betalar portot?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

350 Inlägg
26 juni 2008
köpte min på klracing.se

bra priser på dom o funkar fint !

159 Inlägg
26 juni 2008
Jag har en för 599kr på min, ser riktigt bra ut, fina sömmar, den ÄR i rostfritt... skulle inte lägga ut mer än 1000 spänn på en japs då jag anser att kvaliten är ungefär densamma..

MVH

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

KHRacing
26 juni 2008
bmw32 skrev:
Jag har en för 599kr på min, ser riktigt bra ut, fina sömmar, den ÄR i rostfritt... skulle inte lägga ut mer än 1000 spänn på en japs då jag anser att kvaliten är ungefär densamma..

MVH

Kan dock nästan garantera dig att den kommer börja rosta i svetsarna inom 1-2-3 år :-)

159 Inlägg
26 juni 2008
KHRacing skrev:
bmw32 skrev:

MVH

Kan dock nästan garantera dig att den kommer börja rosta i svetsarna inom 1-2-3 år :-)

Och du pratar av egen erfarenhet eller smile ?
Men om fallet nu är som du säger så kan jag ju köpa rätt många nya innan jag är uppe i 3-4k... Och då undrar jag om den dyrare fortfarande är så rostfri, om inte annat så lär den ju iallafall vara repig och dan wink

ha de... big_smile

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

337 Inlägg
26 juni 2008
skillnad på prisklasserna blir också skillnad på ljudet.. det finns olika modeller om du pratar med någon leverantör som vet vad de håller på med. olika burkar - olika ljud. vissa modeller kan tillochmed börja bluddra på höga varv. någon nämnde micros dämpare runt tusenlappen. provade en sån på min gamla m3a och var riktigt nöjd med ljudet. dock då behövde den bli varm innan. kallkörning lät det förjävligt om man varva över 2k varv. så det var bara ta det lugnt - som man ska göra tills motorn är varm.

12 086 Inlägg
26 juni 2008
KHRacing skrev:

Du verkar ha något emot billiga japs, står de att de är tllverkade i 2333 är de garanterat det. Om de hade varit annorlunda hade de nog avslöjats vid de här laget. Må vara att de finns olika kvalite på materialet, men jag har hittills aldrig hört talas om gnäll på materialet i dämparna, dock så håller dämpullet inte så länge.

Förövrigt är rostfritt en stållegering, om du kanske trodde annat? tongue
Förövrigt tror jag inte ett skit på vad Ferritas chef säger, han vill bara sälja sina svindyra produkter!

12 086 Inlägg
26 juni 2008
Minister skrev:
JapMax skrev:

Vad är det för en dämpare du tänker på?

Min heter HKS Silent HiPower och är alldeles löjligt stor. Den är dock väldigt tyst, precis som jag önskade. 6000kr kostar den.

http://img233.imageshack.us/img233/9632 … amepb2.jpg

Den jag menar heter HKS Hi-power och är 170mm i dia, minns inte var jag såg den nu men den kostade 2700kr fraktat från USA.

KHRacing
27 juni 2008
JapMax skrev:
Du verkar ha något emot billiga japs, står de att de är tllverkade i 2333 är de garanterat det. Om de hade varit annorlunda hade de nog avslöjats vid de här laget. Må vara att de finns olika kvalite på materialet, men jag har hittills aldrig hört talas om gnäll på materialet i dämparna, dock så håller dämpullet inte så länge.

Förövrigt är rostfritt en stållegering, om du kanske trodde annat? tongue
Förövrigt tror jag inte ett skit på vad Ferritas chef säger, han vill bara sälja sina svindyra produkter!

Absolut inge emot dem - har själv från www.KLRacing.se smile

Men fakta e alltid bäst eller hur ?

Min konversation med Ferrittas chef var på Göteborgs Bilsalong i januari 2004, då jag ställde ut min bil intill deras monter o det skulle vara rätt dåligt av han att ljuga om sådant i det läget då det satt en splitt ny Japsdämpare för 20 dollar på min bil, som syntes lång väg.

Men du.... big_smile hur många japs (ljuddämpare) har en sämpel som säger vad det är för material?

KHRacing
27 juni 2008
bmw32 skrev:
Och du pratar av egen erfarenhet eller smile ?
Men om fallet nu är som du säger så kan jag ju köpa rätt många nya innan jag är uppe i 3-4k... Och då undrar jag om den dyrare fortfarande är så rostfri, om inte annat så lär den ju iallafall vara repig och dan wink

ha de... big_smile

Japps, min första japsdämpare från ProCarParts i USA (värsa skitföretaget för övrigt)

var enlig dem & lådan den kom i, av rostfritt material.
Men det rostade i svesarna inom 6-8 månader.

Dyraste dämparen jag haft var en sådan kolfiber/rosfri variant från MICRO. Kostade väl 1500kr då.

Sök