3305
Sök

Hjälp med att tyda elektronikspråk.

68 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Hej! Jag ska köpa ett Gas slutsteg å i beskrivingen står som följer.  "Förstärkare: 4x80W RMS 4ohm, 4x140W RMS 2ohm, 2x275W RMS 4ohm bryggkopplat. 2ohm stabil. Skulle nu någon vänlig själ kunna förklara vad det betyder så skulle jag vara glad. Särskilt de där med ohm för resten har jag någorlunda koll på. tongue

Mvh Tony

21 761 Inlägg
17 juni 2008
Ohm är ju elektriskt motstånd. Impedans är växelspänningsmotstånd och resistans är likspänningsmotstånd, båda sakerna mäts i Ohm. När det gäller högtalare så pratar man oftast om impedans, eftersom ljudsignalerna från förstärkaren är en växelspänning. Det är talspolen i högtalarelementet som har en viss impedans.

Enligt beskrivningen till ditt steg så kan det alltså ge ut 4x80WRMS när man belastar alla fyra kanaler med 4 Ohms impedans på varje kanal, vid 2 Ohms belastning på varje kanal så ger steget ut 4x140WRMS. Om du bryggkopplar stegets kanaler så kan steget ge ut 2x275WRMS vid 4 Ohms belastning.

2 Ohms stabil, det betyder att steget kan arbeta stabilt med 2 Ohms belastning på varje kanal utan att bli överbelastat.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juni 2008)

68 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
tack för ditt svar hjälpte mig mkt smile Kan man alltså ställa motståndet lr impedansen? Har jag fattat rätt då? Och de där med brygg koppling 2*275 vid 4 ohm, betyder det att man bara använder dom två kanaler man har bryggkopplat och låter dom andra vara avstängda?

Tacksam för svar Mvh Tony

21 761 Inlägg
18 juni 2008
Man får olika impedans genom att koppla ihop flera element med varandra, eller koppla ihop två talspolar när det handlar om element med dubbla talspolar, på så sätt kan man utnyttja steget fullt ut. Det går alltså inte att "ställa" impedansen på själva slutsteget, istället kan man som sagt koppla ihop flera element (parallellt eller i serie) för att få önskad impedans som belastar steget.

Ja, vid bryggkoppling så kopplar man ihop två kanaler med varandra, för ditt steg innebär det att dina fyra kanaler blir två bryggkopplade kanaler. Men man måste ju inte använda alla kanaler utan det går att göra som du skriver, dvs man kan använda bara två kanaler om man vill smile.

68 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Okej jag börkjar förstå det här tror jag smile Hur vet man då hur mkt ohm man har när man kopplar in steget?

864 Inlägg
18 juni 2008
impedansen är alltid angiven på högtalare
Om du parallellkopplar två högtalare(båda högtalarnas +poler kopplas samman för att gå in i stegets +, motsvarande görs med minus) så blir formeln 1/R=1/R1+1/R2, där R=totala impedansen och R1,R2 är högtalarnas impedanser. För att få ut R så tar du (1/R1+1/R2) upphöjt med -1
Vid seriekoppling(+slutsteg till +sp1, -sp1 till +sp2, -sp2 till -slutsteg. sp1=högtalare1 sp2=högtalare2.) blir impedansen R= R1+R2, man strävar alltid att få så låg impedans som möjligt utan att gå under den lägsta möjliga för steget(i ditt fall 2ohm)

hoppas det blev klarare...lättare att förklare via tal än text.

68 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Tackar och bockar för svaret:). Till slutsteget så finns det en baslåda av samma märke som jag också ska köpa. beskrivning till den lyder som följer. "Baslåda: Dubbla 12-tumsbasar. Effekttålighet 2x250W RMS, 2x500W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 28-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 58 liter. Dubbla terminaler. " Där står det ju klart och tydligt att impedansen är 4ohm. Är detta impedansen för hela lådan (alltså båda basarna) då uträkningen du visade redan är gjord? Eller är de impedansen per högtalare. Framgår ej om högtalarna är serie lr paralellkopplade.

Mvh Tony

864 Inlägg
22 juni 2008
Va inne på BRL:s hemsida o kollade lite.. impedansen är 4ohm per högtalare, eftersom det inte går att brygga ner steget till mindre än två kanaler så är det bara att koppla ena kanalen till ena terminalen o andra kanalen till den andra terminalen..steget verkar vara ganska bra matchat till den lådan förövrigt...

lycka till
Senast redigerat av Tuffhaggman (22 juni 2008)

68 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Tack så mkt för all hjälp. smile

Sök