2541
Sök

Bilen sjunger

Prisjägare
238 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Tjena!

Tycker att bilen låter en del när man kör, den typ 'sjunger'. Alltså, tänk er att det låter ungefär som om du kör med dubbsulor, men det är sommarsulor (dvs feta standarddäck på fula standardfälgar).

Pratade med verkstan i vintras då jag lämnade in bilen för service, men de trodde bara att det var dubbdäcken. Jag kommenterade att den lät lika mycket med sommardäcken och då svarade de att "ja du vet, lågprofilsdäck...", men jag har ju inga lågprofil... roll

Iaf, nu fick jag tummen ur och frågar således er här smile

Btw, det är en s40 -96. Jag tycker dessutom att den är något känslig för vind, plus att den är hyfsat spårkänslig (jämfört med pappas gamla Passat -94).

Är jag bara känslig eller är det någon som har någon idé på vad som är slitet/kasst?

33 Inlägg
22 juli 2008
Jadu, att den spårar väldigt mycket kan ju bero på att du har väldigt breda däck på? om stabilisatorstagen är slut kan den kännas vinglig och ostadig, speciellt i kurvor. Det kan även vara en styrled som är glapp och då drar bilen åt lite alla möjliga håll på vägen och blir spårkänslig.

att den är känslig för vind kan ju vara att stötdämpare och fjädrar är helt slut, men det ska nog till mycket vind för att den ska bli ostadig på grund av det tongue

Men det sjungande ljudet du beskriver har jag ingen aning om. kolla under bilen så att alla bussningar och stag är fräscha och intakta.
kanske kan vara något i hjulhusen som ligger emot däcket och skaver (därav det "sjungande" ljudet).

du får helt enkelt prova dig fram lite smile lycka till.

Skaune
22 juli 2008
Men vad är sjunger för dig? viner det t.ex?

33 Inlägg
22 juli 2008
Axor skrev:
Men vad är sjunger för dig? viner det t.ex?

Han beskriver ju det "sjungande" ljudet som när man kör med dubbdäck wink

Prisjägare
238 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Hehe okej, sjungande ljud var kanske lite fel ord.

När man kör med dubbdäck så blir det ju lite mer ljud i bilen, om ni tänker er ett ljud i stil med det. Det är alltså ungefär som det vanliga ljudet från däcken förutom att det låter rätt mycket mer... Eller hur man nu ska säga. Inte så lätt att beskriva ett ljud :S

Jag är tämligen säker på att själva däcken inte skaver mot något, dels har jag inte sett något när jag bytte till sommarsulor och dels så är de inte ojämnt slitna eller så.

Ska titta lite på bussningar osv när jag hinner.

EDIT: Jag kan väl tillägga att jag har funderat lite på hjullagrena fram...
Senast redigerat av Zahak (22 juli 2008)

Sök