KHRacing skrev:
Smajly skrev:
Byt du dina dörrar o skärmar... De går fin fint.. är bilen bara gammal nog så det inte har med helhetsintyg o skit att göra kommer dom inte sä ett dugg.
Förr satte man alltid glasfiber huv, skärmar o dörrar på sina amazon o 140'or.. inga problem..
Bygger du en baja av en bubbla idag byter du skärmar, front och bak till glasfiberdelar.. inga problem..
En buggy är helt i glasfiber.. inget skydd alls på den.. inga problem..
Ange gärna vad för bil du tänker göra det på och årsmodell så blir de lättare att ge korrekt svar o slippa moraltanter.
Inga moraltanter här i denna tråden du
![smile](img/smilies/smile.png)
Observera att trådskaparen frågade om det var LAGLIGT - & det är det inte på bilar nyare än 1976 typ.
& att bygga en Baja av en bubbla medför en registreringsbesiktning som ombyggt/amatör byggt fordon ju - vlket du "glömde" nämna
![smile](img/smilies/smile.png)
Ska kolla närmare imorgon. Men 76 har vissa anknytningar med gräns för vad man får göra, sedan kommer det en ytterligare gräns senare för vad man får göra med tex motorbyten, där det är noga med tex katalysator.
Men eftersom skärmar mkt sällan räknas som bärande del eller hör till "krockskyddet så får man göra byte av dem. På gamla 900:an o 99:an var skärmarna svetsade, och det var gnäll ordentligt tom på bilar före 1976 om man ändrade på det.
Man kan för övrigt laga upp en dörr eller en skärm med plast utan att det har någon som helst betydelse.
Vad gäller försämrat krovkskydd skulle jag tro att en rätt byggd dörr i kolfiber som är bakad har betydligt högre säkerhet än en plåtdörr, dessutom bara en 10del av plåtdörrens vikt. Men vill man komma runt det så kan man alltid regbesiktiga och med bur i bilen så är det helt andra puckar, då kan du i prinsip byta ut hela karrosseriets utsida mot plast
Helbilsgodkända bilar får du inte ens byta till annan dimension på däck/fälg än det som är angivet i regpappren. man kan heller inte byta ut mot andra lampor eller sätta på kjolar o spoilers.
Nu finns det massor med folk som gör det och besiktningen ser genom fingrarna bla för att bilföretagen ändrat på lite nyare bilar så att det står betydligt feler dimensioner, eller hänvisning till tillverkarens uppgifter. Och eftersom vissa bilar av äldre modell omfattas av samma helbilsgodkännande i EU så komemr man ofta runt med tex större o fetare fälgar på sin saab 93 -98 än det som står i pappret, eftersom samma bil obs samma motoralternativ osv. finns med andra dimensioner i pappren.
Det har pga det blivit en hel djungel att gräva i vad gäller sulorna. Men många tillverkare har bara någone eller några få dimensioner i pappren och då är det stopp för annat.
Vad gäller andra delar kan besiktningen vara lite hårdare eller tom snällare. Men ute på gatan har polisen börjat kolla på helbilsintygen och börjat ställa stylade bilar med spanska flaggor.
Ofta blir det då en dyr historia att återställe till originalskick och få ordning på alla papper att allt är i sin ordning plus en kontroll i beiktningen.
Har man en bil för som är -95 eller äldre är det oftast fritt fram för rätt stora förändringar.
Man kan då byta fritt vad tex gäller motor, men då bara till samma motorvolym och cylinderantal, plus att motorn skall uppfylla samma reningskrav på papperet. För andra storlekar och effekter krävs regbesiktning och intyg från tillverkarna om motor och bil, att de uppfyller kraven och att bilen klarar effekten.
SÅ har du en gammal 240 från -80talet så kan du nog känna dig lugn. Man kan forma om bilen ganska mkt, men man skall fortfarande kunna uttyda att det är en 240, annars gäller registreringsbeiktning för ombyggt fordon, amatörbygge.
Men kolla på ett bibiliotek, där brukar oftast finnas senaste boken med gällande regler för amatörbyggdt fordon, och där finns också reglerna för vad man får göra innan regeln träder i kraft.
Eller köp den från vägverket. inte så dyr med tanke på att det annars kan kosta skjortan
För övrigt vore det roligt om någon visste var man köper stora mängder glasfiberplast billigast.
??