Saxat från
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 93&p=1Portning
Kanalernas utformning: När en standard topp tillverkas så är det under mycket hård ekonomisk press. Det blir långt ifrån optimalt.
Det vi vill ha ut är större flöde men även lite fördelaktiga virvlar för att blanda luft/bränsle bra.
Vanligt förekommande när man ”garageportar” är att man gör en så stor kanal som möjligt. Mycket plats ger ju mer luft kan ju tänkas logiskt eller hur?
Men det vi vill ha ett insug som är format i en jämn kona ner mot en avsmalnad precis innan ventilen. Konan för att få ett fint flöde ner mot ventilen och avsmalningen för att få en fin virvel ner i cylindern.
Vi vill dessutom ha raka kanaler utan skarpa vinklar. Många toppar på enklare motorer har krokiga dåliga kanaler och modifiera sådana toppar för höga flöden går att göra men kräver ofta total ombyggnad – omsvetsning – av hela toppen.
Matchportning: Samma sak som kanalutformningen, ekonomisk press i produktion leder till dålig passform.
Matchportning betyder att man skapar en helt friktionsfri övergång genom att göra kanalerna exakt lika stora och exakt mitt emot varandra i grenrör/insugsrör och toppen. Detta görs enklast genom att lägga packningen mot godset och sedan porta efter packningen. Upprepa på den delen du inte portat.
Men som Sam176 säger... blir ganska dyrt att trimma en sugis, bättre att vänta och spara ihop lite pengar och köpa en turbo ist..