3988
Sök

Nybörjare. behöver lite hjälp

13 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Som tråden lyder.. Jag är en nybörjare som inte ens har körkort än, de ni wink

Men iaf jag är en Golf II -89 som jag skulle vilja börja pilla lite med. Vill lära mig nya saker vad man tillexempel kan göra för att få lite extra krut i maskinen?

Vilka inställningar kan man göra osv? Vad kan man byta? Billigt och enkelt?

jag hade inte tänkt kasta in en turbo för flera tusen som inte resten av motorn pallar..

Jag älskar att meka motorer så säg vad jag kan göra big_smile

är väldigt tacksam för svar!

189 Inlägg
25 juli 2008
En sugmotor är väl rätt dyr att trimma om man vill ha mycket mer krut i den.. men chippa och byta avgassystem är väl en början iaf.. sen kan du väl köpa ett extraktorrör, en vassare kam och plocka av toppen och matchporta den...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 93&p=1

Står rätt mycket i den tråden, bland annat det jag skrev.. lycka till
Senast redigerat av jocket4 (25 juli 2008)

13 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
Tack så mycket jocket4. Jag är tänkt mycket på det där me porta locket? hur gör man och vad händer? mer lust bränsle?
har också tänkt planna toppen

kamar osv, vad hittar man sånt?

189 Inlägg
25 juli 2008
Saxat från http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 93&p=1

Portning

Kanalernas utformning: När en standard topp tillverkas så är det under mycket hård ekonomisk press. Det blir långt ifrån optimalt.
Det vi vill ha ut är större flöde men även lite fördelaktiga virvlar för att blanda luft/bränsle bra.
Vanligt förekommande när man ”garageportar” är att man gör en så stor kanal som möjligt. Mycket plats ger ju mer luft kan ju tänkas logiskt eller hur?
Men det vi vill ha ett insug som är format i en jämn kona ner mot en avsmalnad precis innan ventilen. Konan för att få ett fint flöde ner mot ventilen och avsmalningen för att få en fin virvel ner i cylindern.

Vi vill dessutom ha raka kanaler utan skarpa vinklar. Många toppar på enklare motorer har krokiga dåliga kanaler och modifiera sådana toppar för höga flöden går att göra men kräver ofta total ombyggnad – omsvetsning – av hela toppen.

Matchportning: Samma sak som kanalutformningen, ekonomisk press i produktion leder till dålig passform.
Matchportning betyder att man skapar en helt friktionsfri övergång genom att göra kanalerna exakt lika stora och exakt mitt emot varandra i grenrör/insugsrör och toppen. Detta görs enklast genom att lägga packningen mot godset och sedan porta efter packningen. Upprepa på den delen du inte portat.

Men som Sam176 säger... blir ganska dyrt att trimma en sugis, bättre att vänta och spara ihop lite pengar och köpa en turbo ist..

4 299 Inlägg
25 juli 2008
En fråga till er andra. Vilka företag e de som chippar golf 2:a från -89.

Va jag vet krävs de att man har en Golf G60 för o kunna chippa 2:orna.

Men annars som tidigare nämnts så kan du ju plana & porta toppen, lite roligare kammar, byta avgassystem o sen för lite bättre motorljud ett öppet luftfilter. De sistnämnda ger typ inge extra motoreffekt alls ;

//Jacob

403 Inlägg
25 juli 2008
Va är det för motor 1.6 eller 1.8?? Om det är nån av dom så tycker jag att du ska sälja den och köpa en golf gti 16v istället så får du en MYCKET roligare bil!

95 Inlägg
25 juli 2008
sen kan du alltid köpa större spridare men det hjälper först när du har planat toppen men spara ihop lite pengar o köp en ordentlig bil med lite potensial o ha golfen som pendlar bil wink

13 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
GripenT16 skrev:
Va är det för motor 1.6 eller 1.8?? Om det är nån av dom så tycker jag att du ska sälja den och köpa en golf gti 16v istället så får du en MYCKET roligare bil!

Det är en 1.8i tongue

403 Inlägg
25 juli 2008
Om du fortfarande vill ha en golf så köp en gti 16v istället men vill du trimma bilen så det blir en märkbar skillnad utan att du ska behöva tömma hela spargrisen så köp en bil med turbo istället och chippa den osv!

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
26 juli 2008
sälj den och köp någon billig turbobil istället. Bra mycket billigare att få ut effekt.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Sök