3361
Sök

Frågor om D24T osv

20 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#1
provar väll på 3dje forumet om man får nån hjälp..

bilen: 740 med D24T motor

Tror mina kolvringar är slut och har en kompis som säljer en D24 från 240 så mina frågor är:

1. kan man ta toppen från min motor o sätta på den? (nyrenoverad topp)
2. vilken toppackning ska man ha? (köper från meca.se)
3. vilka bultar? (till topplocket)
4. passar motorn från 240 i min utan större problem? nått man måste ändra?

ALL hjälp är jag mycket tacksam för! smile


supermikaela
11 september 2008
#2
Smedhult skrev:
4.ska passa utan problem ja. eftersom tex b230 passar direkt från 240 till 740 så borde d24 också göra de wink

Stämmer inte. Har för mig att det är problem med oljetråg, insug och en hel del andra grejer när du ska få in en D24T i en 240.

20 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#3
ja ska ju ta en 240 D24 och kränga på min topp/insug/turbo/pump
men topplocksbultar ska man ju alltid byta??

Topplockspackning:   
3020-C353435  Cylinderpackning
• 01.83-12.89
• 1.50 mm. 2 jack        1.148,75 kr
---------------------------------------------
3020-C353427  Cylinderpackning
• 01.83-12.89
• 1.60 mm. 3 jack        1.148,75 kr


4 001 Inlägg
11 september 2008
#4
det ska nog gå som du säger men att ladda på med Turbo på en D24 är inget jag rekommenderar, dom håller inte ens orginal så att överladda kortar bara livslängden ännu mer.
Du får nog kompsänka D24:an men jag vet att dom har problem med vevlager och annat... stoppa i en 5:a ifrån Audi eller 850 V/S70, jag har för mig att den sprängkåpan du har passar där och det är en mycket bättre motor, skapar en hel del extra jobb men om du ska behålla bilen är det värt det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

20 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#5
tror motorn jag har nu tom är en vanlig D24 från början
och nej ska inte ha kvar den längre än vintern ungefär.
men nån som vet vilken packning man ska ha?


20 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#6
ingen?


4 001 Inlägg
13 september 2008
#7
jag kan inte artikelnr. men du ska ha den tjockaste packningen eftersom du ska ladda på med turbo

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

242 Inlägg
13 september 2008
#8
det är inte samma motorfästen från 240 till 740 och 240 oljetråget kommer ta i i motorbalken annars ska det vara samma..

20 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#9
okej, men mitt ena motorfäste är svetsat på nytt ställe i balken redan så det ska nog inte vara nåra problem!.
bara sista frågan nu! vad ska det vara för gänga på topplocksbulterna man ska ha?

mkt tack för alla svar! big_smile


supermikaela
14 september 2008
#10
kolvas skrev:
det ska nog gå som du säger men att ladda på med Turbo på en D24 är inget jag rekommenderar, dom håller inte ens orginal så att överladda kortar bara livslängden ännu mer.
Du får nog kompsänka D24:an men jag vet att dom har problem med vevlager och annat... stoppa i en 5:a ifrån Audi eller 850 V/S70, jag har för mig att den sprängkåpan du har passar där och det är en mycket bättre motor, skapar en hel del extra jobb men om du ska behålla bilen är det värt det.

Går visst att turbokonvertera D24. Visst, du kan inte ladda på så mycket (max ~0.8) men annars så skiljer det inte mycket i hållbarhet mellan D24/D24T. Största problemet är att sug-D24:an saknar oljekylda kolvar.

20 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#11
vad laddar en org D24T? kommer inte köra med nå upphöjt ladd iaf


supermikaela
14 september 2008
#12
Pontus-740 skrev:
vad laddar en org D24T? kommer inte köra med nå upphöjt ladd iaf

0,7 utan intercooler och 0,8 med intercooler.

4 001 Inlägg
14 september 2008
#13
supermikaela skrev:
kolvas skrev:
det ska nog gå som du säger men att ladda på med Turbo på en D24 är inget jag rekommenderar, dom håller inte ens orginal så att överladda kortar bara livslängden ännu mer.
Du får nog kompsänka D24:an men jag vet att dom har problem med vevlager och annat... stoppa i en 5:a ifrån Audi eller 850 V/S70, jag har för mig att den sprängkåpan du har passar där och det är en mycket bättre motor, skapar en hel del extra jobb men om du ska behålla bilen är det värt det.

Går visst att turbokonvertera D24. Visst, du kan inte ladda på så mycket (max ~0.8) men annars så skiljer det inte mycket i hållbarhet mellan D24/D24T. Största problemet är att sug-D24:an saknar oljekylda kolvar.

jag skrev att det gick men att jag inte rekommenderade det, läs mitt inlägg igen och läs rätt.
Man kan turbokonvertera alla motorer men sen är det hållbarhet som är problemet...

Oljekylda kolvar är nog inget man behöver bry sig om på en diesel eftersom man har så låga förbränningstemperatur, problemet är toppen, vev & ramlager som går ner sig på dom motorerna, oavsett om det är turbo eller inte.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

231 Inlägg
14 september 2008
#14
en d24a från 740 passar inte rakt ner i 240 då tråget skiljer, byter du tråget till 240 stämmer inte hålet till oljestickan. Dessa var iaf problemen när vi bytte rakt över från en 240 till 740, då fick vi borra upp ett hål i blocket att sätta oljestickan i. Kommer inte ihåg på rak arm vad mer det är som inte passar men lite småpill är det allt. Brukar väl krångla lite mer sprängkåpor och vajern till kopplingsarmen.
I övrigt ska de passa smile Släng över toppen och se till att det står R12 på blocket du sätter din topp på.
Sen är de bara skruva upp pumpen så mycket du kan och ladda på så mycket turbon orkar big_smile

supermikaela
15 september 2008
#15
kolvas skrev:
supermikaela skrev:
kolvas skrev:
det ska nog gå som du säger men att ladda på med Turbo på en D24 är inget jag rekommenderar, dom håller inte ens orginal så att överladda kortar bara livslängden ännu mer.
Du får nog kompsänka D24:an men jag vet att dom har problem med vevlager och annat... stoppa i en 5:a ifrån Audi eller 850 V/S70, jag har för mig att den sprängkåpan du har passar där och det är en mycket bättre motor, skapar en hel del extra jobb men om du ska behålla bilen är det värt det.

Går visst att turbokonvertera D24. Visst, du kan inte ladda på så mycket (max ~0.8) men annars så skiljer det inte mycket i hållbarhet mellan D24/D24T. Största problemet är att sug-D24:an saknar oljekylda kolvar.

jag skrev att det gick men att jag inte rekommenderade det, läs mitt inlägg igen och läs rätt.
Man kan turbokonvertera alla motorer men sen är det hållbarhet som är problemet...

Oljekylda kolvar är nog inget man behöver bry sig om på en diesel eftersom man har så låga förbränningstemperatur, problemet är toppen, vev & ramlager som går ner sig på dom motorerna, oavsett om det är turbo eller inte.

När jag säger "att det visst går" så menar jag att det "går" i hållbarhets-svängarna.

D24:orna brukar hålla länge, så länge de inte kokar. smile

4 001 Inlägg
15 september 2008
#16
supermikaela skrev:
kolvas skrev:
supermikaela skrev:

Går visst att turbokonvertera D24. Visst, du kan inte ladda på så mycket (max ~0.8) men annars så skiljer det inte mycket i hållbarhet mellan D24/D24T. Största problemet är att sug-D24:an saknar oljekylda kolvar.

jag skrev att det gick men att jag inte rekommenderade det, läs mitt inlägg igen och läs rätt.
Man kan turbokonvertera alla motorer men sen är det hållbarhet som är problemet...

Oljekylda kolvar är nog inget man behöver bry sig om på en diesel eftersom man har så låga förbränningstemperatur, problemet är toppen, vev & ramlager som går ner sig på dom motorerna, oavsett om det är turbo eller inte.

När jag säger "att det visst går" så menar jag att det "går" i hållbarhets-svängarna.

D24:orna brukar hålla länge, så länge de inte kokar. smile

det är inte mina erfarenheter av dom...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

supermikaela
15 september 2008
#17
kolvas skrev:
supermikaela skrev:
kolvas skrev:

jag skrev att det gick men att jag inte rekommenderade det, läs mitt inlägg igen och läs rätt.
Man kan turbokonvertera alla motorer men sen är det hållbarhet som är problemet...

Oljekylda kolvar är nog inget man behöver bry sig om på en diesel eftersom man har så låga förbränningstemperatur, problemet är toppen, vev & ramlager som går ner sig på dom motorerna, oavsett om det är turbo eller inte.

När jag säger "att det visst går" så menar jag att det "går" i hållbarhets-svängarna.

D24:orna brukar hålla länge, så länge de inte kokar. smile

det är inte mina erfarenheter av dom...

Hepp, då har du nog haft otur då. Känner många som tycker att D24S/T/TIC håller bra (om man inte ser till toppens känslighet för värme).

snel hest
152 Inlägg
15 september 2008
#18
Mina erfarenheter av D24 serien är att dom håller rätt bra, även för ganska hård körning! Sålänge dom inte kokar och toppen skevar..
Detta gäller både org och turbokonverterade/uppställda osv!



Sök