2298
Sök

Brev till regerinen om Bensinskatten

146 Inlägg
23 maj 2008
Hellfire skrev:
Folk som inte orkar med dessa bensinpristrådar behöver inte heller gå in och läsa på dom. Detta är ett sätt för arga människor att få lufta ur sina innersta åsikter.

För en gångs skull håller jag helt med dig.

Så länge som trådar har tydliga rubriker så kan medlemmarna här välja vilka dom vill läsa.

Det finns mycket att diskutera kring bensinen som ändå är en central del i bilhobbyn.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
24 maj 2008
baca skrev:
E för full för attt komnteraa hör av mig imon

a jö de hö av dej imon!

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
24 maj 2008
Jag instämmer att skatterna på bränsle är åt skogen.
Det som jag har uppfattat på personer jag pratat med är att det är momsen som de är tokiga på inte de 3 övriga skattesatserna.
Jag instämmer. Varför har man bränslepris, skatt 1 , skatt 2 , skatt 3 OCH sedan MOMS på "hela" kalaset.
Det är mest de 25% till som de flesta (tror jag) retar sig på.
Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

674 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
En sak är helt glas klar!  Vi betalar åt helvete för mycket skatt i det här förövrigt så underbara land.   Det är så mycket att det på allvar borde ifrågasättas varför vi har en lön överhuvudtaget & inte ett bidrag iställrt från staten.    Det är så jävla snevridet,  tänk på allt jävla gnäll om att skatterna måste höjas här & där för att det inte räcker till, tex försvaret.. snart har vi bara 8 000 man i direkt beredskap...    Vad ÄR det för nått som kostar föutom våra feta politiker löner på ca 40 000 / månad & uppåt.  & tänk er hur månge dom är.  Det är en jävla massa pengar i förhållande till hur mycket man faktiskt behöver i vårat samhälle för att leva bara drägligt.... som resten av folket...   Det är ett bra land Sverige, seriöst.  Men ekonomin här i landet är SÅÅÅÅ jävla fel!   Det förvånar mig att inte fler människor reagerar & ifrågasätter mer....     Det är ett mysterium.   Men förstås, man kan ju inte göra så mycket själv, om man inte kan få andra att hak på & faktiskt vilja förändra. Det verkar mer som att alla är så upptagna med att jobba ihop till sina 82,7 % i skatt att det inte finns mer tid & energi att vilja förändra samhället.  Varför jobbar vi så mycket?  För att det är kul?? Att jobba är kul, tycker jag iallafall, men alla jag pratar med, pratar ofta om när de ska ha semester, eller hur många år sendan de HADE semester.   Det kan nästan bara betyda en sak... De resterande 17,3% räcker helt enkelt inte till för dig själv & din familj....  Skatten är helt enkelt för hög.... När ska folk fatta det? & vad vill man göra åt det?
Det är min fråga.

With great freedom comes great responsebility

70 Inlägg
6 juni 2008
Ramrod skrev:
En sak är helt glas klar!  Vi betalar åt helvete för mycket skatt i det här förövrigt så underbara land.   Det är så mycket att det på allvar borde ifrågasättas varför vi har en lön överhuvudtaget & inte ett bidrag iställrt från staten.    Det är så jävla snevridet,  tänk på allt jävla gnäll om att skatterna måste höjas här & där för att det inte räcker till, tex försvaret.. snart har vi bara 8 000 man i direkt beredskap...    Vad ÄR det för nått som kostar föutom våra feta politiker löner på ca 40 000 / månad & uppåt.  & tänk er hur månge dom är.  Det är en jävla massa pengar i förhållande till hur mycket man faktiskt behöver i vårat samhälle för att leva bara drägligt.... som resten av folket...   Det är ett bra land Sverige, seriöst.  Men ekonomin här i landet är SÅÅÅÅ jävla fel!   Det förvånar mig att inte fler människor reagerar & ifrågasätter mer....     Det är ett mysterium.   Men förstås, man kan ju inte göra så mycket själv, om man inte kan få andra att hak på & faktiskt vilja förändra. Det verkar mer som att alla är så upptagna med att jobba ihop till sina 82,7 % i skatt att det inte finns mer tid & energi att vilja förändra samhället.  Varför jobbar vi så mycket?  För att det är kul?? Att jobba är kul, tycker jag iallafall, men alla jag pratar med, pratar ofta om när de ska ha semester, eller hur många år sendan de HADE semester.   Det kan nästan bara betyda en sak... De resterande 17,3% räcker helt enkelt inte till för dig själv & din familj....  Skatten är helt enkelt för hög.... När ska folk fatta det? & vad vill man göra åt det?
Det är min fråga.

Mmm, skatten är på tok för hög i Sverige. Det är hemskt att man inte får behålla de pengar man har tjänat ihop. Tyvärr är det så att vi i Sverige förväntar oss gratis sjukvård, gratis vägar, sjukbidrag osv. Det måste finansieras på något sätt. Personligen tycker jag att regeringen lyckas bra med att sänka skatten (om än lite) och ändå behålla det vi tar för givet. Visst är det många som klagar på att sjukbidraget sänks osv, men om man läser på lite nogrannare så drabbas inte de som verkligen är sjuka särskilt hårt. Det är främst de som fuskar som drabbas.
Så kanske man ska stanna upp en stund och fundera på vad det är oppositionen säger och jämföra det med vad regeringen gör. För frågan är ju den, vill du betala mer skatt igen efter 2010?

Hemmasittare
241 Inlägg
7 juni 2008
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88979/366879_944ftv.jpg

Det här va tider det
Senast redigerat av C-Douglas (7 juni 2008)

8 882 Inlägg
7 juni 2008

Jasså...roll tycker nog att det var bättre när den kostade 3.80..cool

Fotograf på tierpidag.se

Hemmasittare
241 Inlägg
7 juni 2008
Jag va nog inte född då smile 9:81 Det är det billigate jag kan minnas, jag har ju iaf bevis på det big_smile Kanske att den kostade runt 8:50 när jag körde moppe typ 99.

Jag gnäller inte över soppa priset. Vad tror ni det kostar år 2020 t.ex (om det ens finns kvar)? Dessuom vet man ju inte om bilar kommer räknas med i handeln med utsläppsrätter inom snar framtid hmm

Långtradarchaufför
282 Inlägg
7 juni 2008
C-Douglas skrev:
Jag va nog inte född då smile 9:81 Det är det billigate jag kan minnas, jag har ju iaf bevis på det big_smile Kanske att den kostade runt 8:50 när jag körde moppe typ 99.

Jag gnäller inte över soppa priset. Vad tror ni det kostar år 2020 t.ex (om det ens finns kvar)? Dessuom vet man ju inte om bilar kommer räknas med i handeln med utsläppsrätter inom snar framtid hmm

man vill inte nes tänka sig det, man blir ju bara deprimerad då:(, de va bättre förr

BMW - Det stavas som det låter:)

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
7 juni 2008
decib3L skrev:
turbotompa skrev:
Wow!! Du fick svar, men det är ändå bara BS mad

Man kunde lätt sänkt soppapriset med hälften och staten skulle fortfarande gå plus på det hela med alla sina "#¤#%¤& skatter o moms o skatt på skatt o de ena me de andra...

Är väl kanske lite överdrivet, så mycket pengar drar inte staten in på annat.. Men tyckte det kunde stannat på 10-11 iaf.. Har bild från april i år när jag tankade för 11.24..

Edit: bara för att jag ska slänga upp bilden så är den borta mad

Hörde för ett tag sedan på radio att staten får in 8 miljoner i timmen på bilismen.
Då hade de räknat med allt: Fordonsskatt,bränsleskatt,moms på reservdelar,reparationer mm,mm.

94 Inlägg
7 juni 2008
Skatter hit, löner hit... Bensinskatten är ett hyckleri precis som miljö i allmänhet och snackar du miljö idag får du mängder med pengar, finns ingen som kan säga emot detta faktum.

Bensin då, hur sjukt är det inte i världen eller sverige? Människan är ju så förbannat dum att dom tror på att koldioxid skulle förstöra våran miljö, ja men visst 0.05 någonting % koldioxid finns i våran atmosfär, seriöst 0.05 hur löjligt värde är inte de? Snackar höjningar på bensin för att nå vårat miljömål. Hur bränd får man vara, 0.05 ja koldioxid förstör våran planet... Ja jösses vissa tror ju på tomten också.

Kör ekonomiskt lär ungar sig idag på körskolan, koldioxid är farligt, fan varenda person blir ju hjärntvättad nu när dom växer upp. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Ja farligt är det ju, industri boom hade vi efter kriget, jordens temp sjönk ändå till 1975 (http://commons.wikimedia.org/wiki/Image … Record.svg) när den borde stigit utav industrier.

Ta en titt på den "lilla" (ja ironi), nej den förbannat stora solen så kanske det går att förstå att det kan uppstå värmeförändringar, duh... *gråter* eller *skrattar* vet inte riktigt... Vi har haft varmare för 1000 (eller var det 500år sen, nåja poängen är densamma) år sen och det berode väl på att dom kastade för mycket spjut av trä i backen som återvanns nej blev miljöförstöring eller nått

Asså jag vet inte än om jag ska skratta eller gråta så fort jag ser dessa trådar, miljö och speciellt i koldioxid (bensinpriset) frågor är det politiskt skitsnack rakt över om du frågar mig.

Tack för ventilationen

Vet att jag nämde löner i början och detta blir lite OT men va f-n smile

Visst, folk vill ha löneförhöjning, klart det är najs, ta sjukvården, trist och visst den är låg, ge dom va dom vill ha. Mer pengar i samhället bidrar bara till större inflation och alla får betala mer skatt, ekonomi 1 on 1. Krast jag vet men det är verkligheten. Mer pengar till någon och mer pengar måste tas någon annan stanns ifrån.

Skål och trevlig kväll!

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
7 juni 2008
förklaring varför de är just bilister som ligger på uddspetsen för energi-beskattningen:

fler fickor att ta ifrån, många bäckar små = blir en jävla massa! klappat och klart och de kommer ej ske förändring på det. sad
Senast redigerat av psi (7 juni 2008)

Hemmasittare
241 Inlägg
17 september 2008
Det verkar som att det kommer lite bättre tider nu: http://www.e24.se/pengar24/shopping/pri … 710569.e24

263 Inlägg
17 september 2008
Priserna brukar väll sänkas lite efter sommaren, de höjer ju alltid priserna till sommaren för då ska folk köra på semester osv.. klart regeringen inte gör särskilt mycket för att sänka priserna, vad gör svenskarna när de är missnöjda med något? jo de sitter och klagar på ett internet forum tongue vi borde blockera vägarna, sluta arbeta, göra allmänt kaos i samhället, tror de hade funkat bättre  big_smile

Även om det är mycket ironi i mitt inlägg så är det även sanning, vi borde agera mer än vi gör

* Klåpare
1 718 Inlägg
17 september 2008
Vill bara flika in ett par visdomsord från Top Gear...

"Folk tycker att bensinen är dyr. Varför? Tänk vilken lång väg oljan måste färdas och hur många händer det krävs för att pumpa upp den. Sen ska den till "raffet" och bli bensin, för att sedan skickas vidare. Det är ett rigoröst arbete som ligger bakom en liter bensin som färdats runt halva jorden och kostar runt 13 spänn INKLUSIVE moms och skatt.
Flaskvatten är det däremot ingen som klagar på. Och det är dyrare..."

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

CNC-fräsare
117 Inlägg
17 september 2008
Borde inte tyskarna stänga sina kolkraftverk och politikerna kan sluta upp med att flyga inrikes.
Det borde ju ge en mer märkbar skillnad än vad det gjort hitills?

674 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Vill bara flika in ett par visdomsord från Top Gear...

"Folk tycker att bensinen är dyr. Varför? Tänk vilken lång väg oljan måste färdas och hur många händer det krävs för att pumpa upp den. Sen ska den till "raffet" och bli bensin, för att sedan skickas vidare. Det är ett rigoröst arbete som ligger bakom en liter bensin som färdats runt halva jorden och kostar runt 13 spänn INKLUSIVE moms och skatt.
Flaskvatten är det däremot ingen som klagar på. Och det är dyrare..."

Men flask vatten konsumeras inte heller 1 liter / mil blandad körning med en normal stor bil... för att inte prata om den tyngre trafiken.... Det är en HELT orelevant jämförelse. Det är inte bilismens fel att oljan inte har ersatts av politikerna världen runt.

With great freedom comes great responsebility

ElectroRaggare
885 Inlägg
18 september 2008
Bensinen är dyr ja, Men passar det inte så får man skaffa en snålare bil.

Jag gillar att klaga på priset, men lik förbannat har jag ingen bil som drar under 1,5 liter blandad körning.

Alla har ett val, har man inte råd får man anpassa sig.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Sök