3127
Sök

Canon EOS 400D moerkerinstellningar?

2 283 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Tjena!

Jag har en Canon EOS400D men kan inte stella in so att jag kan ta schyssta morkerbilder...
Jag har forsokt hur lenge som helst men for aldrig till det.
Med morker menar jag halvljust der det inte er hela beckmorkt.

Nogon som har nogra tips so hade det varit jetteschysst

MVH Pikey

R.I.P. Michael Jackson!

79 Inlägg
6 april 2008
Halloj...

Det bästa är att köpa ett gråkort och köra med manuella inställningar.
Mäta ljuset mot gråkortet och sedan får man se om motivet är mörkt eller ljust och kompensera efter det.
För att bäst lära sig kameran så spendera gärna några kronor på en fotoutbildning.
Eller häng med fotgrafer som du känner ut i fält och studera.

Mvh
MaxG

Välkommna till min sida...
Kommentera gärna bilder som du tycker om och ge befogad kritik.
MvH
MaxG

2 283 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
MaxDelux skrev:
Halloj...

Det bästa är att köpa ett gråkort och köra med manuella inställningar.
Mäta ljuset mot gråkortet och sedan får man se om motivet är mörkt eller ljust och kompensera efter det.
För att bäst lära sig kameran så spendera gärna några kronor på en fotoutbildning.
Eller häng med fotgrafer som du känner ut i fält och studera.

Mvh
MaxG

Okej so man kan inte gora det sjelv utan nogot grao kort?

MVH Pikey

R.I.P. Michael Jackson!

Miklen
6 april 2008
Kör manuellt läge.. å kör lågt bländarvärde och längre slutartid. Då får kameran in mer ljus.. Fast använd gärna stativ då för annars blir det lätt skakningsoskärpa..

Miklen
6 april 2008
..borde visserligen gå att köra P läge oxå men den brukar tjoffsa på me bra långa slutartider vilket gör att du måste hålla kameran riktigt still hela tiden om du inte har ett IS objektiv på.. Om ja vill ha riktigt bra bilder i mörker så kör ja bländarprioritering å sen stativ och spegellåsning samt fjärrutlösare..Då minimerar man risk för vibrationer iaf.

79 Inlägg
6 april 2008
Halloj...

Jag skulle köpa ett bra stativ, fjärrutlösare, några tonade gråfilter, ett gråkort.

Sedan skulle jag köra manuella inställningar för bättre kontroll av kameran.
Manuell vitbalans.
Ljusmätningsmetod: SPOT
ISO: 200 (om du vill förstora bilen utan att förlora skårpan)
Om du vill framhäva hela bilen med skärpa så ska du köra på ett högt bländartal "liten bländare".
Kör du med stort bländartal dvs ca: F16-20 så kommer lyktorna att "gnistra" bilda stjärnor.
Men gör du tvärt om så blir detaljen som du fokuserar på skarp och bakrunden suddig.

Jag kör oftast med bländare F5,6-12 beroende på vad jag vill göra med bilden.

Om du spot mäter mot ett gråkort så får du oftast ett rätt värde direkt. Vi säger att du ska fotografera din svarta bil... Fine, du tar upp ditt gråkort och sätter det på framskärmen på bilen. Sikta på det och ställ in kameran så att ditt värde på ev skalan står på noll. Så nu har du rätt inställning i kameran. men nu är ju bilen svart och det måste du kompensera för, dvs blända ner 1-2steg.
Men har man inget gråkort så brukar jag spotmäta på en grå kantsten eller en stenplatta som är lätt ljusgrå. Men då måste den befinna sig framför bilen. Och ljuset ändrar sig ju hela tiden så efter 30min så bör du mäta igen.

Sedan finns det mängder av tips och olika ideér.

Hör av dig om du undrar om något mera. (Var kreativ och prova mycket, släng bilder som är kass. Men kom ihåg inställningarna till nästa gång.)

Mvh
MaxG

MvH
MaxG

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
6 april 2008
Viktigaste är väl att ha ett stativ. Random gråkort verkar bara waste, du kan ju bara ta om bilden om den blev för mörk/ljus.
Men har du ett stativ, kör lågt iso och ställ in lagom slutartid. Har du inte stativ, höj isot en del o kör och lagom slutartid. Fast då en slutartid som du "klarar". lägre än 1/8 sek brukar jag har problem med iaf. Men det beror ju på hur stabil man är på hand.

Whine whine!

79 Inlägg
6 april 2008
Halloj...

Jag skulle köpa ett bra stativ, fjärrutlösare, några tonade gråfilter, ett gråkort.

Sedan skulle jag köra manuella inställningar för bättre kontroll av kameran.
Manuell vitbalans.
Ljusmätningsmetod: SPOT
ISO: 200 (om du vill förstora bilen utan att förlora skårpan)
Om du vill framhäva hela bilen med skärpa så ska du köra på ett högt bländartal "liten bländare".
Kör du med stort bländartal dvs ca: F16-20 så kommer lyktorna att "gnistra" bilda stjärnor.
Men gör du tvärt om så blir detaljen som du fokuserar på skarp och bakrunden suddig.

Jag kör oftast med bländare F5,6-12 beroende på vad jag vill göra med bilden.

Om du spot mäter mot ett gråkort så får du oftast ett rätt värde direkt. Vi säger att du ska fotografera din svarta bil... Fine, du tar upp ditt gråkort och sätter det på framskärmen på bilen. Sikta på det och ställ in kameran så att ditt värde på ev skalan står på noll. Så nu har du rätt inställning i kameran. men nu är ju bilen svart och det måste du kompensera för, dvs blända ner 1-2steg.
Men har man inget gråkort så brukar jag spotmäta på en grå kantsten eller en stenplatta som är lätt ljusgrå. Men då måste den befinna sig framför bilen. Och ljuset ändrar sig ju hela tiden så efter 30min så bör du mäta igen.

Sedan finns det mängder av tips och olika ideér.

Hör av dig om du undrar om något mera. (Var kreativ och prova mycket, släng bilder som är kass. Men kom ihåg inställningarna till nästa gång.)

Mvh
MaxG

MvH
MaxG

2 283 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Tack for alla svar ska prova massa imorgon smile

R.I.P. Michael Jackson!

79 Inlägg
7 april 2008
Halloj...

Det är lättare om man har en referens att mäta ljuset på. Och i efter hand så har man en referens bild som man kan öppna och sedan mäta med pippeten i Photoshop mm och ¨å rätt inställningar.
Det är mera jobba att ta om bilden flera ggr och att redigera den i något program.

Spar tid och lär dig inställningarna. Använd blixt på stativ om så behövs och fyra av blixten trådlöst med kameran.

Kodak gråkort är det ända som jag litar på. Och fungerar alldeles utmärkt. Detta är inget skit...

men men vi har alla olika åsikter.

Mvh
MaxG

MvH
MaxG

109 Inlägg
8 april 2008
Ett tips för er som vill fotta i mörker utan att behöva bry er om vitbalans och annat, fotta i RAW läget istället, detta gör att ni i efterhand när ni sitter i datorn kan få rätt vitbalans genom att använda en färgsticka och välja något som är vitt ex nummerplåten på eran bil eller något annat ni vet i bilden är vitt, alternativt testa programmets inbyggda olika "ljussättningar" som justerar visst färgstick från gatlampor och annat.

Mina bilder: http://www.qps.se

2 283 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
quackpack skrev:
Ett tips för er som vill fotta i mörker utan att behöva bry er om vitbalans och annat, fotta i RAW läget istället, detta gör att ni i efterhand när ni sitter i datorn kan få rätt vitbalans genom att använda en färgsticka och välja något som är vitt ex nummerplåten på eran bil eller något annat ni vet i bilden är vitt, alternativt testa programmets inbyggda olika "ljussättningar" som justerar visst färgstick från gatlampor och annat.

\Tack

R.I.P. Michael Jackson!

276 Inlägg
26 september 2008
Väcker liv i en gammal tråd..

Köpte mig en Eos 400D häromdagen jag med.. men killen som hade den innan hade tappat bort instruktions boken på svenska! sad Fick en dansk och finsk med..
De danska går juh att förstå skapligt!

Men vill kunna ändra slutartider osv själv, har läst men fattar inte!
Kör man i P läger så släpper den in ljus i typ 30sek, men vill juh kunna välja själv, laborera lite grann..

Har ställt väljar knappen i läget M(anuellt) Men hur gör jag sen för att ändra slutartiden och bländaren själv? Som de är nu står slutartiden på 1/125 och bländaren på F5.6..
Har provat att trycka hit o dit men fattar inte vilka knappar jag ska trycka på för att gå dit o ändra!
Är juh så mkt knappar o trycka på..

Sökt på nätet efter en instruktionsbok och hittat men den länken funka inte att tanka ner/kolla på alls :S

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)

276 Inlägg
26 september 2008
Ingen som behöver svara...

Hur dum får man vara, hahaha!
Scroll knappen var juh precis bakom avtryckaren för att kunna ändra slutartid och bländare!!
Hade totalt missat den knappen smile

Nu så ska vi ut o fota så fort de blir lite mörkare ute...

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)

fotointresserad
2 307 Inlägg
26 september 2008
golf666 skrev:
Ingen som behöver svara...

Hur dum får man vara, hahaha!
Scroll knappen var juh precis bakom avtryckaren för att kunna ändra slutartid och bländare!!
Hade totalt missat den knappen smile

Nu så ska vi ut o fota så fort de blir lite mörkare ute...

Eftersom du svarade på din egen fråga typ så behöver jag inte svara på det men tänkte på det där med instruktionsboken. Är du sugen på att få tag på en på svenska så håll ögonen öppna på olika säljes-sajter. Eller så PMár du mig så kan du få en mailadress till en snubbe på Canon som fixade fram en manual åt mig.

Sök