Halloj...
Jag skulle köpa ett bra stativ, fjärrutlösare, några tonade gråfilter, ett gråkort.
Sedan skulle jag köra manuella inställningar för bättre kontroll av kameran.
Manuell vitbalans.
Ljusmätningsmetod: SPOT
ISO: 200 (om du vill förstora bilen utan att förlora skårpan)
Om du vill framhäva hela bilen med skärpa så ska du köra på ett högt bländartal "liten bländare".
Kör du med stort bländartal dvs ca: F16-20 så kommer lyktorna att "gnistra" bilda stjärnor.
Men gör du tvärt om så blir detaljen som du fokuserar på skarp och bakrunden suddig.
Jag kör oftast med bländare F5,6-12 beroende på vad jag vill göra med bilden.
Om du spot mäter mot ett gråkort så får du oftast ett rätt värde direkt. Vi säger att du ska fotografera din svarta bil... Fine, du tar upp ditt gråkort och sätter det på framskärmen på bilen. Sikta på det och ställ in kameran så att ditt värde på ev skalan står på noll. Så nu har du rätt inställning i kameran. men nu är ju bilen svart och det måste du kompensera för, dvs blända ner 1-2steg.
Men har man inget gråkort så brukar jag spotmäta på en grå kantsten eller en stenplatta som är lätt ljusgrå. Men då måste den befinna sig framför bilen. Och ljuset ändrar sig ju hela tiden så efter 30min så bör du mäta igen.
Sedan finns det mängder av tips och olika ideér.
Hör av dig om du undrar om något mera. (Var kreativ och prova mycket, släng bilder som är kass. Men kom ihåg inställningarna till nästa gång.)
Mvh
MaxG
Välkommna till min sida...
Kommentera gärna bilder som du tycker om och ge befogad kritik.
MvH
MaxG