4419
Sök

Inkoppling av mätare, hjälp. PROBLEM LÖST

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Nu är det såhär att jag tycker att elektronik är skitjobbigt men jag har bestämt mig för att installera Oljetryck, Oljetemp och sätta laddmätarn på samma plats.

Såhär har jag valt att koppla:

http://img370.imageshack.us/img370/523/50101656go9.jpg

Men när jaghar det såhär så händer det inget på oljetempmätaren och oljetrycksmätaren går upp till fullt när man bara drar på tändningen utan att starta motorn. Vad är fel?

Rita gärna på denna och posta:
http://img369.imageshack.us/img369/9945/36727718ur8.jpg
Senast redigerat av DanielFredriksson (19 oktober 2008)

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Ingen som vet vad som är fel?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

I brist på annat :)
526 Inlägg
18 oktober 2008
Har du kopplat rätt på givarkablarna??? Det är en plus och jord på givaren också.

Vad har du för mätare?
Senast redigerat av nuffe (18 oktober 2008)

Weber frälst!
223 Inlägg
18 oktober 2008
kolla i kopplingsschemat du fick med mätarna, brukar vara skrivet och ritat hur man ska göra...

Trafikledare
563 Inlägg
18 oktober 2008
Prova och dra en plus till varje mätare, tror inte det funkar att seriekoppla mätare..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 oktober 2008
Mätarna är ju parallellkopplade. Om du har kopplat enligt bilderna så ska det fungera. Använde du givarna som följde med till mätarna? för att testa om tempmätaren verkkligen fungerar så kan du prova o jorda givarkabeln. Mätaren ska då visa max. Och på tryckgivaren kan du ju prova o lossa givarkabeln o se om den fortfarande gör likadant Givarna fungerar som ett reglerbart motstånd till jord som ändras av temperaturen (lägre temperatur ger högre motstånd och lägre värde på mätaren)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
18 oktober 2008
Varför oljetrycken går på max är för att om du kör på bilens org tryckmätare så är de allt eller inget på den den visar inte bar osv, lampan i instrumenteringen börjar lysa när den givaren jordas, och jordas gör den när de inte finns oljetryck, far o köp en oljetrycks givare som mäter hur många bar du har smile sen ska de lira fint för du har kopplat rätt

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
18 oktober 2008
är mätarna av samma mäkre tex scstylings no smoke mätare går och serie koppla + och -

äre olika märken på mätarna vette fan kolla kopplings schemat du fick med

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Det är givarna som är till mätarna jag använder.

Ska testa att jorda givarna i t.ex. karrossen med en startkabel för att se om det är problemet.
Och ska testa att ta bort kabeln till tryckmätaren också se vad som händer.

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
nuffe skrev:
Har du kopplat rätt på givarkablarna??? Det är en plus och jord på givaren också.

Vad har du för mätare?

Nej det är inte plus och jord på givarna, det är en jord endast.

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Problemet är nu löst!

Med tanke på att jag köpte en givaradapter som man monterar mellan motorblock och oljefilter så jordade inte den som den skulle. så nu sitter en extra jordkabel mot givaradaptern till karrossen smile

Tack för alla svar endå.

Sök