3936
Sök

Färgkod på vit pearl

417 Inlägg
2 juli 2008
Tja!

Äkta vit pearl är en 3-skikts lack. Oavsett om den målas i vatten eller thinnerbas så lägger du en ljus infärgningsgrund först. (detta för att det vita ska kunna täcka bra). Sedan vit bas (utan metallic eller pearl). Sedan Vit Pearleffekt. För att avsluta med klarlack.

Det vita brukar räcka med 2 varv. Pearlen lägger du så många varv du tycker blir snyggt (gör färgprover först). Klarlacken läggs vanligtvis i 2 varv med avluftning emellan. Sen hur många ggr du vill mellanslipa och ösa på mer klarlack, bestämmer du själv. Tänk bara på att ju mer lager klarlack, ju mer lösningsmedel som vill ut... 1 mellanslipning räcker gott....

mvh/Jocke

4 586 Inlägg
2 juli 2008
WAG kör med vit pearl på några av sina nya modeller så svårt kan det inte vara att få tag i en kod

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
4 november 2008
Vad kostar pearl lacken då? Liter vara?

tacksam för svar

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

577 Inlägg
4 november 2008
Min BMW E30 Touring är Pärlemo Vit White Pearl.. Syns mer i verkligheten!
https://www1.garaget.org/archive/19/18878/111586/111586-1079655.jpg

Min BMW E21 är Pärlemo Rosa Pink Pearl.. Syns mer i verkligheten!
https://www1.garaget.org/archive/19/18878/98675/98675-1046867.jpg
Senast redigerat av Hedman82 (4 november 2008)

/Hedman

Billackerare
58 Inlägg
4 november 2008
Om jag inte läste fel så var det jockecruiser beskrev en 4-Skikts lack. och en sådan har jag aldrig hört talas om. En 3 skikts lack är en enfärgad bas som sedan "laseras" eller bara översprutas med en pearl eller metallick, för att sedan klarlackas. Det är 3 skikt, bas + effekt + klarlack.

En vit pearl är inga som helst problem att få tag i. Och i dessa dagar är de alltid 2-skikts.

950 Inlägg
4 november 2008
För typ 10 år sedan fanns White pearl att få på de flesta lite dyrare bilmodeller som såldes i USA, för färgen var mycket poppis bland gamla tanter ;-)

417 Inlägg
5 november 2008
JacobStenberg skrev:
Om jag inte läste fel så var det jockecruiser beskrev en 4-Skikts lack. och en sådan har jag aldrig hört talas om. En 3 skikts lack är en enfärgad bas som sedan "laseras" eller bara översprutas med en pearl eller metallick, för att sedan klarlackas. Det är 3 skikt, bas + effekt + klarlack.

En vit pearl är inga som helst problem att få tag i. Och i dessa dagar är de alltid 2-skikts.

4-skikts finns till endel mc-koder hos exempelvis DuPonts vattensystem Cromax (3 olika skikt med bas + klarlack enligt recept) Dessa kallas ofta ändå för 3-skikt.
Exempelvis:
1.Röd botten (vatten)
2.Rykvarv pearl (vatten)
3.Röd candy (transparent röd)
4.klarlack

Som jag beskrev så lägger man helst en ljus infärgningsgrund under det vita som ofta täcker väldigt dåligt. Det finns många 2-skikts-kulörer (vatten) som är känsliga för undertonen. vit är en av dom.

Om man skiter i underlaget så är äkta 3-skikts vit pearl:
1. Vit bas
2. Pearleffekt
3. Klarlack

Biltillverkarna kallar ibland även deras vita 2-skikts pearl för: vit pearl.
Men det är ej en äkta 3-skikt. D.v.s du får ej lika stark flop-effekt som en 3-skiktare.
Fördelen med 2-skiktaren är att den ofta ser renare ut, lite vitare. Inte gråskimrande som 3-skiktaren.

(vit) 2-skikts pearl består av.

1. Vit bas med Pearl iblandat
2. Klarlack

Både 2-skikts och 3-skikts pearl (vattenbaserade) är mkt vanliga på många nya bilar.

Färgkod på vit pearl? Volvo S80 har en snygg & Suzuki Liana t.ex.
Gå in till en lackverkstad å be å få kolla på lite prover, det kostar inget.

mvh/Jocke

125 Inlägg
5 november 2008
http://www.tcpglobal.com/aclchip.aspx?i … o-pg01.jpg

Där kan du få koden till den White Pearl som finns (fanns) till Volvo 2006, det ska vara samma som dom hade på den berömda 850 white pearl.

"453"
93125
Pearl White

Du kan nog få tag i den ganska lätt.

Jag fick iaf spec på ca 35k att lacka en V70 -05 i den lacken (obs! endast utvändig)
Det kostar att ligga på topp som dom säger.
Senast redigerat av Fearsy (5 november 2008)

Billackerare
58 Inlägg
5 november 2008
Jockecruiser, det vara bara vit 4-skikts som jag inte förstod varför du skrev sådär.
Men nu ser jag varför smile och det andra du säger stämmer helt, märks att du är duktig på det!

684 Inlägg
5 november 2008
jag diggar mest Lamborhinis Vita pearl lack,, bara åka till en lackerare dom har färgkartor eller nån som säljer lack

Sök