JacobStenberg skrev:
Om jag inte läste fel så var det jockecruiser beskrev en 4-Skikts lack. och en sådan har jag aldrig hört talas om. En 3 skikts lack är en enfärgad bas som sedan "laseras" eller bara översprutas med en pearl eller metallick, för att sedan klarlackas. Det är 3 skikt, bas + effekt + klarlack.
En vit pearl är inga som helst problem att få tag i. Och i dessa dagar är de alltid 2-skikts.
4-skikts finns till endel mc-koder hos exempelvis DuPonts vattensystem Cromax (3 olika skikt med bas + klarlack enligt recept) Dessa kallas ofta ändå för 3-skikt.
Exempelvis:
1.Röd botten (vatten)
2.Rykvarv pearl (vatten)
3.Röd candy (transparent röd)
4.klarlack
Som jag beskrev så lägger man helst en ljus infärgningsgrund under det vita som ofta täcker väldigt dåligt. Det finns många 2-skikts-kulörer (vatten) som är känsliga för undertonen. vit är en av dom.
Om man skiter i underlaget så är äkta 3-skikts vit pearl:
1. Vit bas
2. Pearleffekt
3. Klarlack
Biltillverkarna kallar ibland även deras vita 2-skikts pearl för: vit pearl.
Men det är ej en äkta 3-skikt. D.v.s du får ej lika stark flop-effekt som en 3-skiktare.
Fördelen med 2-skiktaren är att den ofta ser renare ut, lite vitare. Inte gråskimrande som 3-skiktaren.
(vit) 2-skikts pearl består av.
1. Vit bas med Pearl iblandat
2. Klarlack
Både 2-skikts och 3-skikts pearl (vattenbaserade) är mkt vanliga på många nya bilar.
Färgkod på vit pearl? Volvo S80 har en snygg & Suzuki Liana t.ex.
Gå in till en lackverkstad å be å få kolla på lite prover, det kostar inget.
mvh/Jocke