4115
Sök

ingen gnista på amazon b18

diesel beroende
48 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#1
nu har ja tästat de mästa man kan tänka sej... jag har ställt ventiler bytt kablar stift rotor fördelare förrdelarlock tändspole..

det började med att ja körde hem den te en polare för att svetsa avgasrör när svetsen gått sönder  och vi svetsade och tog inte väck minuspolen..

men efter råt så skulle ja köra så gick han inte på alla vilken den gjorde innan. så körd evi hem så börja den gå as illa sen dog den och starta inte ingen gnista.. bytte spolen oj gnista startar direkt sen står den på tomgång sen dör den ingen gnista sen bytte ja fördelare den fick gnista startar direkt gick finare en den aldlrig gjort gick på alla sen stod den börja sacka sen dog den ingen gnista..

nån som kan vet va de är för fel har kollat de man kan mesta man kan tänka sej..

tack på förhand

dieselsmoke

21 761 Inlägg
28 oktober 2008
#2
Testa att mäta spänningen till tändspolen när det inte kommer gnista.

Snurrar startmotorn på ordentligt när du försöker starta motorn?
När du bytte fördelare, bytte du också kondensatorn?
Senast redigerat av Drönirettab (28 oktober 2008)

diesel beroende
48 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#3
har ej bytt till ny kondensator.. men den startade ju perfa med den fördelarn.. har ej mät spänningen ska gjöra det.. tycker startmotorn snurrar på som vanligt.. men får väll täsat mej fram:P

dieselsmoke

diesel beroende
48 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#4
hur mkt spännign ska det vara där?

dieselsmoke

21 761 Inlägg
28 oktober 2008
#5
volvo_jonathan skrev:
har ej bytt till ny kondensator.. men den startade ju perfa med den fördelarn..

Jag tänkte att kondingen kanske tog stryk när ni svetsade och att den bara funkar när den är "kall", sedan när motorn har gått en stund så slutar den att fungera. Bara en fundering, kanske tänker lite fel. smile

Spänningen borde väl vara runt 10-11V tycker jag, men det beror bla på batteriets skick och ifall det är spänningsfall från tändlåset. Det borde ju vara en tydlig skillnad iaf, antingen är det typ 10-11V eller så är det nästan ingenting.

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
28 oktober 2008
#6
Kolla brytare avståndet, och så att där är lite fet på att den inte slits ner.
0.40 skall det vara.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

diesel beroende
48 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#7
okej ja men borde va lustigt efter som vi har bytt fördelare efter åt.. vad menar du med spänningsfall?

dieselsmoke

21 761 Inlägg
29 oktober 2008
#8
Spänningsfall = spänningsförlust, dvs att man tappar spänning på vägen fram till förbrukaren. smile
Inte ovanligt med spänningsfall i gamla tändlås, de är ju slitna och har lätt för att glappa.

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
29 oktober 2008
#9
På gamla fördelare blir det lätt skit på brytarna. På mina folkrace bilar som står så måste jag rengöra de stort sett alltid för där blir skit.

Jag har råkat ut för just samma fenomen som du, då ställde jag brytare avståndet så körde jag en stund så försvann gnistan, du slet den ned brytare avståndet.

På en volvostöstångs motor är det 1:brytare 2: Fördelare 3: tändspole

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

diesel beroende
48 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#10
har ställt in så de öppnar o.40..men tror ja ska slänag iväg en beställnign på ny kondensator och ny brytare

dieselsmoke

diesel beroende
48 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#11
kollad eidag det va att den slits ner stälde han så gick han sen försvann de igen.. är de att byta brytare då elr?

dieselsmoke

diesel beroende
48 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#12
om du läst så har jag redan gjort allt de

dieselsmoke

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
29 oktober 2008
#13
Lite lite fet på anläggningsytan. Inte för mycket bara ett tunt lager. smile


Får du inte igång den skicka ett pm i helgen så kanske jag tar en sväng förbi Osby och hjälper dig. smile

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

11 Inlägg
29 oktober 2008
#14
Har haft samma med min...  motorn snurrade  på bra me startmotorn. men det visade sig att det  var inte tilräckligt med stöm i batteriet, så det orkade inte ge gnista när du skulle ha igång den. sen ladddade ja och den gick igång!


143 Inlägg
30 oktober 2008
#15
Hej!    Har du förkopplingsmotstånd på tändspolen? Är i såfall seriekopplat med spolens primärlindning. Om är du har kortslutning i motståndet så kommer spolen att brännas sönder när motorn har gått en stund. Lossa motståndets ena anslutning och mät resistansen, ska förmodligen vara 1- 2 ohm. Kretsen ska vara spänningslös under mätningen.

diesel beroende
48 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#16
Topper skrev:
Lite lite fet på anläggningsytan. Inte för mycket bara ett tunt lager. smile


Får du inte igång den skicka ett pm i helgen så kanske jag tar en sväng förbi Osby och hjälper dig. smile

får igång den när ja ställt brytarn men han går som han går som han sj vill.. får gjöra de hehe:P

dieselsmoke

diesel beroende
48 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#17
nu har jag bytt grejjerna.. och den starta direkt när ja satte dit fördelarn igen sen dog den och gnistan frösvann jag fixa igen så blev de lika dant. sen dog dne igen och sen stälde vi de igen och sen startar den inte ingen gnista.. nån som kan veta vad felet är på den nu då?

dieselsmoke

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 november 2008
#18
volvo_jonathan skrev:
nu har jag bytt grejjerna.. och den starta direkt när ja satte dit fördelarn igen sen dog den och gnistan frösvann jag fixa igen så blev de lika dant. sen dog dne igen och sen stälde vi de igen och sen startar den inte ingen gnista.. nån som kan veta vad felet är på den nu då?

Testat detta?
astra2 skrev:
Hej!    Har du förkopplingsmotstånd på tändspolen? Är i såfall seriekopplat med spolens primärlindning. Om är du har kortslutning i motståndet så kommer spolen att brännas sönder när motorn har gått en stund. Lossa motståndets ena anslutning och mät resistansen, ska förmodligen vara 1- 2 ohm. Kretsen ska vara spänningslös under mätningen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök