3509
Sök

Koppla in multifunktions neonrör.

"Glidare"
254 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Haft ett antal neonrör med flerfunktioner liggandes som jag tänkte koppla in i nya vinterbilen idag, men fick det inte att funka, tänkte fråga om hjälp om hur alla andra har gjort. Meningen är ju att man ska ha dem kopplade till cigarett utagget, men slopade den ideen direkt och kapade kablarna. Då dyker 3 kablar fram en röd, en blå och en brun.

Testat att koppla in enligt alla olika recept, men enligt all logik borde det vara röd och blå på + (eftersom blå måste vara den kabel som anger funktion till neonröret?) samt brun till jord. Men får bara neonrören att blinka till en snabb stund sen dör de...

Någon som kopplat in nå liknande och hur gjorde ni? Vill inte ha alla funktioner på neonet utan bara så att det lyser konstant... Kanske behöver den blå kabeln bara en kort + signal för att välja läget på neonet eller liknande, men det borde dock funka med konstant + på denna också.

Hjälp och råd är vällkommna!

* Klåpare
1 718 Inlägg
6 november 2008
Skruva isär stickproppen och kolla vilka färger som går vart. Sen antar jag att det är någon sorts knapp på proppen? Sitter det en liten ic-krets som styr funktionerna så kan det bli svårt utan den.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

29 Inlägg
6 november 2008
Brukar inte den blå kabeln vara jord?

I brist på annat :)
526 Inlägg
6 november 2008
Var klippte du kabeln?? Jag har ett antal neonrör som har multifunktion och jag klippte av kabeln några cm från pluggen (så jag kan återanvända pluggen om så skulle va) och där är det bara 2 kablar som tittar fram. Iofs var de inte svart o röd kabel, men det har ju sin förklaring att alla kablar var genomskinliga.

Hur som helst sitter kontrollen för neonrören på pluggen eller är det en extern dosa?  Om kontrollen är på pluggen så kan det bli lite problem som tidigare person skrev.

* Klåpare
1 718 Inlägg
7 november 2008
Midskogs skrev:

Nej. Standardfärger från fastighetssidan (att blå är nolla o.s.v) ska du inte anta på fordon och eller fordonstillbehör. Det vanligaste är att svart är jord, men som sagt så gäller det inte i 100% av fallen. Bäst är att mäta sig fram eller följa kablaget när man modifierar eftermarknadsprylar.

"Assumption is the mother of all F-ups". wink

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 november 2008
Testa ta kontakt med dom som sålde kitet åt dig. Om du är beslutsam att aldrig använda stickproppen så skuva isär den i smådelar och kika vart kablarna går. Om du nu har 3 kablar så är ena kabeln mest troligen en funktionskabel och enda anledningen varför den skulle gå in i stickproppen är för att inne i proppen sitter det en IC krets som styr rören. Att koppla denna funktionskabel till +12v kan ha förstört någonting så hur du än kommer koppla kan det hända att dom är förstörda för alltid. Om denna funktions kabel är bara menad för 5v och du matat 12v igenom så kan någonting busigt hänt vid lysrören vilken kan förklara blinkandet.

Lycka till.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

"Glidare"
254 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Sherlia skrev:
Testa ta kontakt med dom som sålde kitet åt dig. Om du är beslutsam att aldrig använda stickproppen så skuva isär den i smådelar och kika vart kablarna går. Om du nu har 3 kablar så är ena kabeln mest troligen en funktionskabel och enda anledningen varför den skulle gå in i stickproppen är för att inne i proppen sitter det en IC krets som styr rören. Att koppla denna funktionskabel till +12v kan ha förstört någonting så hur du än kommer koppla kan det hända att dom är förstörda för alltid. Om denna funktions kabel är bara menad för 5v och du matat 12v igenom så kan någonting busigt hänt vid lysrören vilken kan förklara blinkandet.

Lycka till.

Sådär skruvat isär stickproppen och där finns som sagt en ic krets som den blåa kabeln går till, denna går i sin tur ihop med den bruna kablen vilka båda går till jord. Sen den röda till plus, inte fått det att funka trots detta, då jag slår på elen till rören så blinkar de bara och slocknar, kan som sagt gått sönder nånting då jag testat mig fram, eller så har jag gjort något annat fel... För "pluppen" som sticker fram ur stickproppen är väll plus? Och sidokedjerna minus?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
8 november 2008
Ja om du verkligen har kopplat rätt och sakerna inte funkar kan det bara innebära att dom gott sönder.

Rör > Blåkabel > IC krets > Brun kabel > jord
Rör > Brun kabel > jord
Rör > Röd > Plus

Om det är på detta sätt så funkar anordningen mest troligen som så att "kretskortet" är ett variabelt motstånd som styrs ev en ic krets. Den ändrar motståndet så att lysröret lyser i olika styrker, t.ex efter musik eller helt enkelt fadar upp å ner.

Testa göra som så att du kopplar röd till plus och sen både blå och brun till minus.

Berätta gärna resultatet.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Byggare Behm
562 Inlägg
9 november 2008
Gulmun skrev:
Midskogs skrev:

Nej. Standardfärger från fastighetssidan (att blå är nolla o.s.v) ska du inte anta på fordon och eller fordonstillbehör. Det vanligaste är att svart är jord, men som sagt så gäller det inte i 100% av fallen. Bäst är att mäta sig fram eller följa kablaget när man modifierar eftermarknadsprylar.

"Assumption is the mother of all F-ups". wink

Precis men om man kollar på kablage till t.ex extraljus så ska det bli samma med alla biltillbehör.'

RÖD är + , SVART är Jord, och BLÅ är Signal /reläkabel / styrkabel.

Snyggt citat där big_smile

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

* Klåpare
1 718 Inlägg
10 november 2008
Jag har stött på grön plus svart jord och gul signal med på extraljus. Men nästan alla tillbehör som jag slaktat och byggt om har haft lustiga färger, exempelvis diodslingor med vit som gemensam jord efter styrbox.

Så jag är lite försiktig numera med att anta kablars funktion efter färg. Multimetern åker alltid fram först. tongue

Sök