3842
Sök

Chiptrim till Volvo 850 SE (140 hk)

109 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#1
Hade funderingar på att köpa ett chiptrim till Volvo 850 SE-94 140 hk. Har hittat ett på www.hi-tuning.com/ som ska ge 16 hk/18 nm mer, kostar 3000 kr. Då kommer den ha ca 156 hk/224 nm sen. Är det nått att ha? Kommer det göra stor skillnad? Kommer den gå ungefär som en GLT (170 hk) sen? Eller är det bättre att köpa en sport/race katalysator ist?
Vad tror ni?
Senast redigerat av Slayerkiller (26 november 2008)


1 196 Inlägg
26 november 2008
#2
det är inte värt det, och den kommer inte gå bättre än en glt tyvärr hmm

1 878 Inlägg
26 november 2008
#3
finns en hel del trådar om detta. det är ingen idè att chippa en sug motor för du kommer inte känna av någon skillnad även om du bytar till race kat så ger det ingen effekt då sug motorer skall ha ett visst motstånd, Och Turbo motorer skall ha så fritt flöde som möjligt.


109 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#4
Frozen1985 skrev:
finns en hel del trådar om detta. det är ingen idè att chippa en sug motor för du kommer inte känna av någon skillnad även om du bytar till race kat så ger det ingen effekt då sug motorer skall ha ett visst motstånd, Och Turbo motorer skall ha så fritt flöde som möjligt.

Okej, men nån skillnad borde det väl ändå göra med 16 hk till?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 november 2008
#5
Slayerkiller skrev:
Frozen1985 skrev:
finns en hel del trådar om detta. det är ingen idè att chippa en sug motor för du kommer inte känna av någon skillnad även om du bytar till race kat så ger det ingen effekt då sug motorer skall ha ett visst motstånd, Och Turbo motorer skall ha så fritt flöde som möjligt.

Okej, men nån skillnad borde det väl ändå göra med 16 hk till?

joo men den skillnaden är som att pissa i havet, märks inte och inte rolig för nån

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

587 Inlägg
26 november 2008
#6
nåt bör du ju märka men 3 papp för ynka 16 hk är dyra hk


2 982 Inlägg
26 november 2008
#7
om du ska trimma din sugis så får du samma svar av mig som jag fick när jag ville trimma min s40 sugis....
1000:-/hk kommer det att kosta dig i material och arbete... taskigt läge...


huh?
10 427 Inlägg
26 november 2008
#8
Inte 100% on topic men jag chippade min 740 GLT 16 VALVE med chip från Hi-Tuning.

Resultatet blev ungefär som att byta från ett skitigt luftfilter till ett sprillans.
Lite starkare på lågvarv och bättre gasrespons upplevde jag det som.
Men absolut inte snabbare i segdragnings-intervaller eller accelerationer
som man kunde mäta upp med en noggrannhet på halva sekunder tongue
Mina chip kostade bara 2000kr så kändes hyfsat värt, har ju gjort
det man kunde själv på den sidan iaf wink

Vet inte hur pass bra resultatet är på 850 2,5 10v dock wink


2 982 Inlägg
26 november 2008
#9
steifan skrev:
Inte 100% on topic men jag chippade min 740 GLT 16 VALVE med chip från Hi-Tuning.

Resultatet blev ungefär som att byta från ett skitigt luftfilter till ett sprillans.
Lite starkare på lågvarv och bättre gasrespons upplevde jag det som.
Men absolut inte snabbare i segdragnings-intervaller eller accelerationer
som man kunde mäta upp med en noggrannhet på halva sekunder tongue
Mina chip kostade bara 2000kr så kändes hyfsat värt, har ju gjort
det man kunde själv på den sidan iaf wink

Vet inte hur pass bra resultatet är på 850 2,5 10v dock wink

hah, så du menar att det är värt att lägga 2000:- på "ett nytt luftfilter"...
tänkte på din metafor där..
jaa vissa är gjorda av pengar smilebig_smile


huh?
10 427 Inlägg
26 november 2008
#10
Residence skrev:
steifan skrev:
Inte 100% on topic men jag chippade min 740 GLT 16 VALVE med chip från Hi-Tuning.

Resultatet blev ungefär som att byta från ett skitigt luftfilter till ett sprillans.
Lite starkare på lågvarv och bättre gasrespons upplevde jag det som.
Men absolut inte snabbare i segdragnings-intervaller eller accelerationer
som man kunde mäta upp med en noggrannhet på halva sekunder tongue
Mina chip kostade bara 2000kr så kändes hyfsat värt, har ju gjort
det man kunde själv på den sidan iaf wink

Vet inte hur pass bra resultatet är på 850 2,5 10v dock wink

hah, så du menar att det är värt att lägga 2000:- på "ett nytt luftfilter"...
tänkte på din metafor där..
jaa vissa är gjorda av pengar smilebig_smile

Om du ej upplevt skillnaden mellan luftfilter 3000 mil (ska väl vara normalt bytesintervall och luftfilter
0 mil på en motor så är det en ganska skön skillnad. Ökad gasrespons och starkare på lägre varv.
Tyckte en sådan grej låg närmast chipningen.

Inget konstigt med det, folk lägger ju tusenlappar på sportluftfilter och annat skrot så två
små chip som man iaf märker litegrann av kan ju vara lönt.


8 252 Inlägg
27 november 2008
#11
Har man pengarna och ska ha bilen länge så skulle jag definitivt chipa en 10V, va inne på det själv innan jag köpte 740in som bruksbil.
Den blir rappare och tveksar inte lika mycket som innan. En chipad 10V är definitivt en match och i vissa fall även övermäktigt motstånd för en GLT. Det är ju inte billigt, men ska man ha den som bruksbil så är en chipad 10V roligare i längden än en GLT.


109 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
Har man pengarna och ska ha bilen länge så skulle jag definitivt chipa en 10V, va inne på det själv innan jag köpte 740in som bruksbil.
Den blir rappare och tveksar inte lika mycket som innan. En chipad 10V är definitivt en match och i vissa fall även övermäktigt motstånd för en GLT. Det är ju inte billigt, men ska man ha den som bruksbil så är en chipad 10V roligare i längden än en GLT.

Åfan yikes alla andra som skrev innan dej sa tvärtom, att det va knappt märkbar skillnad att chipa den.
Men vet inte riktigt va man ska tro...=/tongue


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
27 november 2008
#13
du får ca 16 " kalle anka " hästar!
I verkligenheten kanske ger 10 om du har tur. Inte värt det!
Sen som nån sa ang race kat!
Race kat ger mycket mer respons på gasen!
Satsa istället på riktigt sport avgassystem , öppet filter så har du fått ca 100 extra inbillnings hästar!!
Mens en drar ju bilen midre soppa med chipp ( fördel )
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (27 november 2008)

C H E V R O L E T <3

109 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#14
Children-Of-Bodom skrev:
du får ca 16 " kalle anka " hästar!
I verkligenheten kanske ger 10 om du har tur. Inte värt det!
Sen som nån sa ang race kat!
Race kat ger mycket mer respons på gasen!
Satsa istället på riktigt sport avgassystem , öppet filter så har du fått ca 100 extra inbillnings hästar!!
Mens en drar ju bilen midre soppa med chipp ( fördel )

Och varför skulle inte ett chip ge mer gasrespons när den får både mer hästar och vridmoment?
Sportavgassystem har jag redan; ett Simons 3 tum från katalysatorn och bakåt, och 4 tums utblås
Så det blir antingen chip elller race cat. Luftfiltret byer jag sist isf.
Jag tyckte inte sportavgassystemet gjorde nån skillnad heller, kanske pyttelite när man varvar ut den, men som sagt knappt märkbart.


1 422 Inlägg
27 november 2008
#15
sportsystem, chip, race kat och ett avskärmat öppet filter bör ju ge en hygglig skillnad ändå i kombination mot för original. Du kommer ju ha en bättre respons på gasen och ett bättre drag i motorn.


1 878 Inlägg
4 december 2008
#16
Slayerkiller skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
du får ca 16 " kalle anka " hästar!
I verkligenheten kanske ger 10 om du har tur. Inte värt det!
Sen som nån sa ang race kat!
Race kat ger mycket mer respons på gasen!
Satsa istället på riktigt sport avgassystem , öppet filter så har du fått ca 100 extra inbillnings hästar!!
Mens en drar ju bilen midre soppa med chipp ( fördel )

Och varför skulle inte ett chip ge mer gasrespons när den får både mer hästar och vridmoment?
Sportavgassystem har jag redan; ett Simons 3 tum från katalysatorn och bakåt, och 4 tums utblås
Så det blir antingen chip elller race cat. Luftfiltret byer jag sist isf.
Jag tyckte inte sportavgassystemet gjorde nån skillnad heller, kanske pyttelite när man varvar ut den, men som sagt knappt märkbart.

kanske är bara jag som tycker 3" är på tok för stort för en sug motor. du tappar mer effekt än vad du får. Sedan att lägga på en sportkat på detta blir juh så att sugmotorn får knappt något motstånd. dvs mindre effekt.


8 252 Inlägg
4 december 2008
#17
Frozen1985 skrev:
kanske är bara jag som tycker 3" är på tok för stort för en sug motor. du tappar mer effekt än vad du får. Sedan att lägga på en sportkat på detta blir juh så att sugmotorn får knappt något motstånd. dvs mindre effekt.

Katalysatorn kan man byta, men systemet som sådant bör inte va grövre än 2,5" om man vill tjäna nåt på det. Ska man ha nån nytta av 3" så lär man bygga den vassaste 10V motorn, nånsin. På turbofemmorna t.ex så tjänar man inget på ett 3" förrens man ligger runt 350hk och uppåt.



Sök