3528
Sök

Dålig topplocks packning. Kan man fuska sig igenom det?

324 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#1
Fick dåliga värden på bes i början på året. Tankade en hel del e85 och till slut gick den igenom.
Men den började läcka en del nu mot slutet av sommaren.

Jag kör inte mycket varje år och känns lite onödigt att riva ner toppen och köpa ny packning för 4-5 tusen.

*Man kan inte byta ut en topplocks bult i taget och dra åt lite hårdare?
*Man kan inte ta loss toppen och lägga på någon "pasta" eller något och sätta ihop allt igen? kanske inte håller?

Troligen kommer det bli ett helvete i bes nästa år nu!

Hjälp!!


551 Inlägg
3 november 2008
#2
det är ju definitiv inte bra om du kör så med kass topp packning, för en vacker dag så kan det hända saker som kommer kosta mycket mer bara för att du snålade med att byta packningen, en packning kostar ju inte speciellt mycket. om du har kunskapen att byta topplockspackningen varför gör du det inte bara? det tar ju liksom inte så lång tid. angående topplocksbultarna så måste dom spännas med rätt moment av en anledning.

You can't B serious, oh K

98 Inlägg
3 november 2008
#3
En topplockspackning kostar inte 4-5 000 om du kan göra det själv? och nej eftersom det är ca 8-10 bar i toppen så tvivlar jag på att det skulle hålla..  smile


Solfilmsmontör
947 Inlägg
3 november 2008
#4
Åk till biltema köp dig en toppapackning till din bil. Köp en Haynes gör de själv handbok. Notan landar kanske på 700-800kr. (vet inte exakt) Detta är i min mening inga stora pengar, och har du rätt verktyg hemma så som moment nyckel och liknande, och inte tummen mitt i näven så bör detta inte vara några jätte problem. Byta topplockspackning är ju ganska basic, något av det första man lär sig tex. på fordons utbildningar. Så jag tror du borde fixa detta.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 november 2008
#5
C-son skrev:
Vet inte vilken bil du menar men Packningen te bmw:n går på ca 900:-.. och till saaben ca 300:-.. så ja antar att du menar lämna in bilen på verkstad.. men be en händig kompis hjälpa dig då om du inte kan själv smile

eller runt 500 på motornord


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 november 2008
#6
MaxR skrev:
En topplockspackning kostar inte 4-5 000 om du kan göra det själv? och nej eftersom det är ca 8-10 bar i toppen så tvivlar jag på att det skulle hålla..  smile

när du kör ett kompprov ja...när motorn är igång å "exploderar" i cylindern så är de betydligt högre krafter... kolven utsetts för tryck på runt 4-5 TON å vad blir de om vi omräknar de ?
1 kg = 1 bar ? 1 ton =  1000kg


3 295 Inlägg
4 november 2008
#7
en motor "exploderar" inte, den förbränner... wink


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 november 2008
#8
Kornz skrev:
Åk till biltema köp dig en toppapackning till din bil. Köp en Haynes gör de själv handbok. Notan landar kanske på 700-800kr. (vet inte exakt) Detta är i min mening inga stora pengar, och har du rätt verktyg hemma så som moment nyckel och liknande, och inte tummen mitt i näven så bör detta inte vara några jätte problem. Byta topplockspackning är ju ganska basic, något av det första man lär sig tex. på fordons utbildningar. Så jag tror du borde fixa detta.

Eller så skippar du feltema och köper någonting som funkar, handboken kan du få tag på gratis wink

Rock'n Roll

3 295 Inlägg
4 november 2008
#9
Vilken bil handlar det om för det första?


1 062 Inlägg
4 november 2008
#10
Är den ingen prestandabil utan en transportburk så ska du absolut testa att "efterdra" toppen!
Beroende på vad som hänt så kan det räcka.
Jag gjorde det på min vinterkälke 9000 2,0i som drog lite vatten, nån liter i veckan för ett år sedan.
Lossade en skuv i taget drog 40Nm, tog nästa drog 40Nm och när jag dragit alla 40Nm så drog jag alla 80Nm i rätt ordning. Och vinkeldrog slutligen alla 90°. Idag drar den inget vatten alls!
(Förfarandet är förståss olika för olika motorer)

M.V.H.


CNC operatör
280 Inlägg
4 november 2008
#11
Xuri skrev:
MaxR skrev:
En topplockspackning kostar inte 4-5 000 om du kan göra det själv? och nej eftersom det är ca 8-10 bar i toppen så tvivlar jag på att det skulle hålla..  smile

när du kör ett kompprov ja...när motorn är igång å "exploderar" i cylindern så är de betydligt högre krafter... kolven utsetts för tryck på runt 4-5 TON å vad blir de om vi omräknar de ?
1 kg = 1 bar ? 1 ton =  1000kg

Bränsle luftblandningen komprimeras till 1/10 del av ursprunglig volym, strax innan öd kommer gnistan och antänder, trycker uppnår då ca8 mpa och trycket på kolven uppnår 2500kg wink

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

324 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#12
Hmm tack för alla svar.
Gäller en Bmw e36  325  -94

1. Men om jag komptestar motorn så borde jag se om den läcker eller?

2. Hur svårt är det att nolla en motor efter att ha bytt topplockspackningen?
Räcker Haynes boken och lite vilja till detta?
Har tidigare ställt på tex gamla golfar. Men aldrig någon med kedja!

3. Det läcker bara på kortsidan på motorn in mot torpedvägen. Har man tur kanske det inte är ifrån toppen? Men det bordet det va!


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 november 2008
#13
psycho skrev:
Hmm tack för alla svar.
Gäller en Bmw e36  325  -94

Ojdå, BMW är kända för att gå sönder i topparna, i synenrhet om man kokat bilen. inget man drar ihop med et kvartsvarv extra på bultarna.

Det finns utförliga guider hur du byter packningen på E36 med Vanos, det är enkelt, men trångt i vanlig ordning. Samt du måste förstå hur återmontering av Vanos fungerar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 november 2008
#14
MHperformance skrev:
Xuri skrev:
MaxR skrev:
En topplockspackning kostar inte 4-5 000 om du kan göra det själv? och nej eftersom det är ca 8-10 bar i toppen så tvivlar jag på att det skulle hålla..  smile

när du kör ett kompprov ja...när motorn är igång å "exploderar" i cylindern så är de betydligt högre krafter... kolven utsetts för tryck på runt 4-5 TON å vad blir de om vi omräknar de ?
1 kg = 1 bar ? 1 ton =  1000kg

Bränsle luftblandningen komprimeras till 1/10 del av ursprunglig volym, strax innan öd kommer gnistan och antänder, trycker uppnår då ca8 mpa och trycket på kolven uppnår 2500kg wink

trycket på kolven kan bli mycke högre...om vi tar tex en turbo? då komprimerar du ju redan tryck...


8 Inlägg
20 december 2008
#15
AndreasPlars skrev:
Är den ingen prestandabil utan en transportburk så ska du absolut testa att "efterdra" toppen!
Beroende på vad som hänt så kan det räcka.
Jag gjorde det på min vinterkälke 9000 2,0i som drog lite vatten, nån liter i veckan för ett år sedan.
Lossade en skuv i taget drog 40Nm, tog nästa drog 40Nm och när jag dragit alla 40Nm så drog jag alla 80Nm i rätt ordning. Och vinkeldrog slutligen alla 90°. Idag drar den inget vatten alls!
(Förfarandet är förståss olika för olika motorer)

M.V.H.

Det låter värt att testa detta på min golf 3a som också läcker från toppen, men drog du i steg 1: 40nm steg 2: 80nm steg 3: vinkeldra 90grader.
I haynes till golfen står det steg 1: 40nm steg 2: 60nm steg 3: vinkeldra 90grader steg 4: vinkeldra 90grader.
Min fråga; ska jag dra bultarna 60 eller 80nm i steg 2? är det stor risk att bultarna går av om jag drar dom 80?

/mackan

2 024 Inlägg
20 december 2008
#16
Innan man halkar iväg här.....vad är det för dåliga värden du fått på besiktningen och vad skulle det ha med topplockspackningen att göra?
Om värdena blev bättre med E-85 så låter det mer som att katen gett upp eller nåt, något den gärna gör om tex ventiltätningarna läcker olja.
Så innan du ger dej på reparationer så rekommenderar jag en grundligare felsökning.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 785 Inlägg
21 december 2008
#17
psycho skrev:
Fick dåliga värden på bes i början på året. Tankade en hel del e85 och till slut gick den igenom.
Men den började läcka en del nu mot slutet av sommaren.

Jag kör inte mycket varje år och känns lite onödigt att riva ner toppen och köpa ny packning för 4-5 tusen.

*Man kan inte byta ut en topplocks bult i taget och dra åt lite hårdare?
*Man kan inte ta loss toppen och lägga på någon "pasta" eller något och sätta ihop allt igen? kanske inte håller?

Troligen kommer det bli ett helvete i bes nästa år nu!

Hjälp!!

Vilket värde var avvikande?CO2 eller HC?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

796 Inlägg
21 december 2008
#18
Expoze skrev:
Innan man halkar iväg här.....vad är det för dåliga värden du fått på besiktningen och vad skulle det ha med topplockspackningen att göra?
Om värdena blev bättre med E-85 så låter det mer som att katen gett upp eller nåt, något den gärna gör om tex ventiltätningarna läcker olja.
Så innan du ger dej på reparationer så rekommenderar jag en grundligare felsökning.

Första som sagt nåt vettigt.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

644 Inlägg
21 december 2008
#19
psycho skrev:
Hmm tack för alla svar.
Gäller en Bmw e36  325  -94

1. Men om jag komptestar motorn så borde jag se om den läcker eller?

2. Hur svårt är det att nolla en motor efter att ha bytt topplockspackningen?
Räcker Haynes boken och lite vilja till detta?
Har tidigare ställt på tex gamla golfar. Men aldrig någon med kedja!

3. Det läcker bara på kortsidan på motorn in mot torpedvägen. Har man tur kanske det inte är ifrån toppen? Men det bordet det va!

Blir torpedväggen skitig?Isåfall skulle jag gissa på ventilkåpspackningen..


12 086 Inlägg
21 december 2008
#20
Om du är beredd att riva ner hela toppen för att kleta på något:P kan du lika gärna köpa en ny packning, den kostar ju bara några hundra. Det är ju jobbet som är de fittiga, resten av packningarna kan man lösa med silicon och dylika.

Dessutom så låter de skumt de du säger med etanolen.. är packningen dålig brukar bilen minst dra vatten, även olja och kompression om de vill sig illa. och det går inte att lösa med etanol, jag tror din kat är dålig.
Drar inte bilen något vatten är jag ganska säker på att de inte är packningen.


Sök