4345
Sök

Ska man byta kränghämmare fram lr bak?

12 086 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#1
Jag tänkte ev uppgradera väghållningen lite på 540in..

Men jag är snål och tänker bara gå halva vägen. Vilken ger mest valuta för pengarna, att byta främre lr bakre kränghämmare? Den uppfattningen jag fått är att det är bak de ofta måste uppgraderas, vilket låter passande då den är billigast! smile

Nå?

huh?
10 427 Inlägg
17 december 2008
#2
Skulle spontant säga fram där du har styrningen, känns nog mer 'i' ratten smile

Beror väl på vilken balans du vill ha i bilen, smackar du på en grövre bak så
kommer det ju mer överstyrning som ett brev på posten big_smile

Chassijusteringstabell:
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


huh?
10 427 Inlägg
17 december 2008
#3
Hittade lite mer info här:

http://www.zeckhausen.com/swaybar_replacement.htm

However, all of these 6-cylinder models will benefit from the addition of the M5 rear bar, if you are trying to reduce understeer.  The rear swaybar installation is trivial and is probably the best $100 you can spend on improving your car's handling.

För 6-cyl iofs, men kanske lönt/lättast att börja där.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#4
att du byter krängningshämmaren.ger nog inte dej bättre väghållning big_smile
samma läge på en sådan..oavsett vilken..

o ja bak är det mkt lättare o byta..
jag har bytt allt i väghållnings väg på bilen o upplever inte att den blev bättre av krängningshämmaren..

har du inte de så äre de enklaste o slänga in fjäderbenstag:)

hårdare fjädrar/dämpare..
Senast redigerat av pattilatti2 (17 december 2008)


huh?
10 427 Inlägg
17 december 2008
#5
pattilatti2 skrev:
jag har bytt allt i väghållnings väg på bilen o upplever inte att den blev bättre av krängningshämmaren..

Bytte du till en grövre eller monterade du en bak? (där det exempelvis inte fanns från början)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#6
jag bytte fram smile
sen bussningar,väghållningskitt me 6cm sänkning..
fjäderbenstag.

de gör säkert skillnad.men på orginal me orginalfjädrar dämpare tror ja int så mkt på de..
Senast redigerat av pattilatti2 (17 december 2008)


huh?
10 427 Inlägg
17 december 2008
#7
Såpass, snackar vi gammal kräng-Volvo så är krängningshämmar-uppgraderingar guld.

Fram 19mm till 23mm (blir eventuellt 25mm senare)
Bak 16mm till 19mm  (blir eventuellt 25mm senare)

Tyckte det blev en jäkla skillnad fram, hela bilen ligger finare i kurvor
och styr-responsen fick sig en upp-tightning.

Med tanke på hur pass billigt det brukar vara med krängningshämmare som
originaldel till diverse bilar så är det ju en trevlig uppgradering.

Är väl olika från bil till bil.

pattilatti2, kanske skulle tjäna mer på att montera en krängningshämmare bak på din fwd-bil!


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#8
steifan skrev:
Såpass, snackar vi gammal kräng-Volvo så är krängningshämmar-uppgraderingar guld.

Fram 19mm till 23mm (blir eventuellt 25mm senare)
Bak 16mm till 19mm  (blir eventuellt 25mm senare)

Tyckte det blev en jäkla skillnad fram, hela bilen ligger finare i kurvor
och styr-responsen fick sig en upp-tightning.

Med tanke på hur pass billigt det brukar vara med krängningshämmare som
originaldel till diverse bilar så är det ju en trevlig uppgradering.

Är väl olika från bil till bil.

pattilatti2, kanske skulle tjäna mer på att montera en krängningshämmare bak på din fwd-bil!

säkert skulle de ge lite till,men som det är i dag me 18" så är ja nöjd i kurvorna o me styrningen:D
Senast redigerat av pattilatti2 (17 december 2008)


12 086 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#9
pattilatti2 skrev:
att du byter krängningshämmaren.ger nog inte dej bättre väghållning big_smile

Det heter ju krängningshämmare för att den hämmar krängningar, så visst fan borde den ge bättre väghållning?


steifan skrev:
http://www.zeckhausen.com/swaybar_replacement.htm

Tack!

Fan 27mm fram för 100 bucks verkar ju vettigt smile Edit: Fan va ju te E39..
Det är troligen en sån här Dynamik Racing-kopia jag läste om..

Efter mkt sökning har jag hittat att bmw hade 20mm grov krängare bak på vissa specialutgåvor av M5 Touring, Nurburgring-edition. Denna kostar endast 1300kr hos Bmw. Funtar på att köpa en sån.
Vanliga M5 har 18mm och vanliga 540 har 15mm.
Senast redigerat av JapMax (17 december 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#10
JapMax skrev:
pattilatti2 skrev:
att du byter krängningshämmaren.ger nog inte dej bättre väghållning big_smile

Det heter ju krängningshämmare för att den hämmar krängningar, så visst fan borde den ge bättre väghållning?


steifan skrev:
http://www.zeckhausen.com/swaybar_replacement.htm

Tack!

Fan 27mm fram för 100 bucks verkar ju vettigt smile Edit: Fan va ju te E39..
Det är troligen en sån här Dynamik Racing-kopia jag läste om..

Efter mkt sökning har jag hittat att bmw hade 20mm grov krängare bak på vissa specialutgåvor av M5 Touring, Nurburgring-edition. Denna kostar endast 1300kr hos Bmw. Funtar på att köpa en sån.
Vanliga M5 har 18mm och vanliga 540 har 15mm.

tell me about it efter du bytt om de blev bättre då:) wink
så du ska byta fram då?
lagom roligt jobb:)
Senast redigerat av pattilatti2 (17 december 2008)


194 Inlägg
17 december 2008
#11
steifan skrev:
Såpass, snackar vi gammal kräng-Volvo så är krängningshämmar-uppgraderingar guld.

Fram 19mm till 23mm (blir eventuellt 25mm senare)
Bak 16mm till 19mm  (blir eventuellt 25mm senare)

Tyckte det blev en jäkla skillnad fram, hela bilen ligger finare i kurvor
och styr-responsen fick sig en upp-tightning.

Med tanke på hur pass billigt det brukar vara med krängningshämmare som
originaldel till diverse bilar så är det ju en trevlig uppgradering.

Är väl olika från bil till bil.

pattilatti2, kanske skulle tjäna mer på att montera en krängningshämmare bak på din fwd-bil!

Vart köpte du dessa krängningshämmare?
Mvh

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

Med lem
1 127 Inlägg
17 december 2008
#12
Elmersson skrev:
steifan skrev:
Såpass, snackar vi gammal kräng-Volvo så är krängningshämmar-uppgraderingar guld.

Fram 19mm till 23mm (blir eventuellt 25mm senare)
Bak 16mm till 19mm  (blir eventuellt 25mm senare)

Tyckte det blev en jäkla skillnad fram, hela bilen ligger finare i kurvor
och styr-responsen fick sig en upp-tightning.

Med tanke på hur pass billigt det brukar vara med krängningshämmare som
originaldel till diverse bilar så är det ju en trevlig uppgradering.

Är väl olika från bil till bil.

pattilatti2, kanske skulle tjäna mer på att montera en krängningshämmare bak på din fwd-bil!

Vart köpte du dessa krängningshämmare?
Mvh

23mm fram finns inte att köpa längre, du får leta beg. och på skrotarna. 23 kan sitta org. på vissa 940.

19mm satt org på Turbo och och kanske 940. Bara börja leta, har liggandes 23mm till min som ska på nu i vår. Ska bli kul att testa.

Man kan ändra bilens balans riktigt mycket med att laborerar med krängningshämmare, helt efter smak.


huh?
10 427 Inlägg
18 december 2008
#13
JapMax skrev:
Fan 27mm fram för 100 bucks verkar ju vettigt smile Edit: Fan va ju te E39..
Det är troligen en sån här Dynamik Racing-kopia jag läste om..

Efter mkt sökning har jag hittat att bmw hade 20mm grov krängare bak på vissa specialutgåvor av M5 Touring, Nurburgring-edition. Denna kostar endast 1300kr hos Bmw. Funtar på att köpa en sån.
Vanliga M5 har 18mm och vanliga 540 har 15mm.

Missade att du hade en E34:a tongue

Borde väl finnas massvis med firmor som säljer icke-originalgrejer också.

Racing Dynamics-grejer:
http://www.racdyn-usa.com/Merchant2/mer … y_Code=e34

Sway bars (anti-roll bar)

Sway bars tie the lower suspension components together accross the front and the back, they affect the car oversteer and understeer. Bigger sway bars improve stability while cornering, the best setting is fully soft for the front and hard for the back.

Stock: Front: 23mm - Rear: 15mm.
Sport suspension: Front: 24mm - Rear: 18mm.
M-Technic suspension/US E34 M5 3.6: Front: 31 35 2 226 333 - 25mm Rear: 33 55 2 226 507 - 18mm
Eibach: Front 26mm - Rear: 13mm. (yes, I called them to confirm)
Racing Dynamics: Front 27mm - Rear: 19mm.

The later model Euro 3.8L M5 had a different front bar, that from all reports was stiffer than that provided in the 3.6L models (although it was the same thickness). These were standard on M5 Tourings. Front: 31 35 2 227 276 - 25mm bar from 3.8L M5 & M5 Touring.
The later Euro 3.8L M5's (after 6/94) came with a larger rear bar. These were standard on M5 Tourings. Rear: 33 55 2 227 005 - 19mm.

Also there were Nuerburing (BMW's spelling) rear swaybars for the M5 Touring. These were the biggest rear bars ever offered. These may be the perfect complement to the 27mm bar offered by RD as their front rear ratios are highly biased to understeer and these may improve the situation somewhat. Rear 33 55 2 227 416 - 20mm


http://www.bmwe34.net/E34main/Upgrade/Suspensions.htm


194 Inlägg
25 december 2008
#14
H3dlund skrev:
Elmersson skrev:
steifan skrev:
Såpass, snackar vi gammal kräng-Volvo så är krängningshämmar-uppgraderingar guld.

Fram 19mm till 23mm (blir eventuellt 25mm senare)
Bak 16mm till 19mm  (blir eventuellt 25mm senare)

Tyckte det blev en jäkla skillnad fram, hela bilen ligger finare i kurvor
och styr-responsen fick sig en upp-tightning.

Med tanke på hur pass billigt det brukar vara med krängningshämmare som
originaldel till diverse bilar så är det ju en trevlig uppgradering.

Är väl olika från bil till bil.

pattilatti2, kanske skulle tjäna mer på att montera en krängningshämmare bak på din fwd-bil!

Vart köpte du dessa krängningshämmare?
Mvh

23mm fram finns inte att köpa längre, du får leta beg. och på skrotarna. 23 kan sitta org. på vissa 940.

19mm satt org på Turbo och och kanske 940. Bara börja leta, har liggandes 23mm till min som ska på nu i vår. Ska bli kul att testa.

Man kan ändra bilens balans riktigt mycket med att laborerar med krängningshämmare, helt efter smak.

okej.. men då har jag kanske de grova bak iaf.. tack så mkt!

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

huh?
10 427 Inlägg
25 december 2008
#15
Elmersson skrev:
H3dlund skrev:
Elmersson skrev:

Vart köpte du dessa krängningshämmare?
Mvh

23mm fram finns inte att köpa längre, du får leta beg. och på skrotarna. 23 kan sitta org. på vissa 940.

19mm satt org på Turbo och och kanske 940. Bara börja leta, har liggandes 23mm till min som ska på nu i vår. Ska bli kul att testa.

Man kan ändra bilens balans riktigt mycket med att laborerar med krängningshämmare, helt efter smak.

okej.. men då har jag kanske de grova bak iaf.. tack så mkt!

21/19 är standard på 740 Turbo och 940s allmänt tom 1993 då alla 940 sedaner fick 21/19.
19/16 sitter på 740s i övrigt. Ska även finnas 24mm (960) och 22mm (940?).
Kombibilar har generellt ingen bakre krängningshämmare.

Byt fram först, får trevligare styrrespons smile



Sök