3201
Sök

Volvo 740 GLT 16V startar inte kall.

Volvo Freak
98 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Tja...min 740 är knäpp när han stått typ över natten...det går knappt att starta den!....precis som att han inte får soppa ungefär...när man försökt startat han i ca 5-10 minuter så hoppar han igång, och går som en klocka sen...va kan de va för fel?

Vila i Frid Tommie Viinikka

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
5 november 2008
#2
sålig soppa pump?, sliten hallgivare i fördelaren (mesttroligt), och Btw ändra rubriken annars blir tråden låst...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

223 Inlägg
5 november 2008
#3
Men kanske är kallstartsventilen som strular inte hellt ovanligt heller..

summitracing.com

243 Inlägg
5 november 2008
#4
det är elektronisk kallstart. skulle tippa på tempgivare.

27 Inlägg
5 november 2008
#5
Låter som det är kallstartventilen som spökar, men ? startar den bättre när den är varm ? bra att veta vid felsökning.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 november 2008
#6
Sitter ju inte ens kallstartsventil på 16v. Så skulle också tippa på tempgivaren som Mr_V sa.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

391 Inlägg
6 november 2008
#7
Hade samma problem på en corolla GTI 16v och det satt skit i kallstartsventilen så kolla den.. Även som en del andra skrev tempgivarn


Tottis_vbg
24 november 2008
#8
sitter 2 st tempgivare i toppen. har för mig att det e under insuget. den ena går till tempmätaren å den andra sköter kallstart via styrboxen. så jag gissar också på att det e den givaren. om du e osäker på vilken det e så låt bilen gå varm å dra ut nån av sladdarna så ser du ju om tempmätaren lägger av då e det det andra givaren. hoppas det hjälper/MVH

Volvo Freak
98 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#9
Han går inte riktigt upp i temp heller. har bytt en av dessa givare...ingen skillnad. får väl byta den andra också. har även kommit underfund med att sportluftfiltret gör sin del i att suga in för mycket luft. så nu i vinter  blir det att byta till originalfilter.

Vila i Frid Tommie Viinikka

243 Inlägg
25 november 2008
#10
SandraTheK skrev:
Han går inte riktigt upp i temp heller. har bytt en av dessa givare...ingen skillnad. får väl byta den andra också. har även kommit underfund med att sportluftfiltret gör sin del i att suga in för mycket luft. så nu i vinter  blir det att byta till originalfilter.

att den inte går upp riktigt helt i temp har inget med sportluftfiltret att göra, ta och byt termostat så blir det nog bättre.

Volvo Freak
98 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#11
Fy fan jag blir tokig på biljäveln snart! Igår provade vi att hålla för och inte ge han någon luft alls när jag startade bilen, å han startade nästan på en gång (men dog direkt eftersom han inte fick luft).....han lånat massa böcker på biblioteket så ska försöka felsöka idag.
Vi provade även att spruta in starkgas nästan direkt till insuget, då startade han också ( efter vi försökt starta den i ca en timme)....jag blir galen!...vad kan det vara för fel?

Vila i Frid Tommie Viinikka

948 Inlägg
31 december 2008
#12
kolla även upp så att du får rätt tempgivare för har hänt att man fått den för instrumenteringen

Volvo Freak
98 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#13
Har nu felsökt bilen. Dessa koder kommer upp:

1-2-3 "Kylvätskans temperaturmätare, ingen eller felaktig signal"

2-3-2 "Bränsleblandningen på lång sikt för mager"

1-2-1 "Insugsrörets tryckgivare, ingen eller felaktig"


VAD FAN SKA JAG GÖRA?!

Vila i Frid Tommie Viinikka

122 Inlägg
2 januari 2009
#14
hade samma problem med min 740 Gl -87, bytte bränslepump, bränslefilter, tändmodul, 4 nya tändstift och servade lambdan. Nu hinner man knappt vrida nyckeln fullt så har den redan startat  smile

Inga problem!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 januari 2009
#15
SandraTheK skrev:
Har nu felsökt bilen. Dessa koder kommer upp:

1-2-3 "Kylvätskans temperaturmätare, ingen eller felaktig signal"

2-3-2 "Bränsleblandningen på lång sikt för mager"

1-2-1 "Insugsrörets tryckgivare, ingen eller felaktig"


VAD FAN SKA JAG GÖRA?!

börja med att byta den

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

34 Inlägg
2 januari 2009
#16
knacka på huvudpumpen de kan vara lite slitet där



Sök