3534
Sök

är detta hålet ett problem på en 531 topp?

Grävmaskinist
216 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej. Behöver akut hjälp! hmm
Köpte en 531:a igår och såg till min fasa att jag hade missat en grej. Den va sönder vid kylarvattnets inlopp (alså INTE där packningen är utan vid det lilla inloppshålet), se bild.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41568/539973_h8vo51.jpg
Forumsbild
(inte min topp på bild)


Fin även lite små skador på botten av den (men bara på ytor där packningen ligger över)

Är lite orolig om jag blev båst på den?, är tacksam för svar)

Mvh fredrik


Grävmaskinist
216 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#2
tur att de inte är ett litet hål då, der är stort sad
det går liksom in i ett annat rum i toppen (till höger) har blåst med tryckluft och den värkar inte gå in i något förbränningsrum eller liknande. Ska gå ut och ta en bild.


29 Inlägg
10 januari 2009
#3
Inte för att bilden säger så mycket, men alla volvotoppar jag har sett har hål där.


Grävmaskinist
216 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/archive/41568/539986_wokx20.jpg
Detta hålet såg jag nu, är den obrukbar nu?


4 506 Inlägg
10 januari 2009
#5
Vet inte vad du har betalt för den.
Men hör med en verkstad som har
resucherna om vad det skulle kosta att laga.

Kan du andas kan du dö.

Grävmaskinist
216 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#6
Jag gav 2000 UTAN kam.. men den va nyblästrad och såg fin ut. Men jag skulle kolla mer på den sad
Någon som vet om det gör något att kylarvatten rinner in där eller inte? Har någon nån ide på var de skulle kosta att laga och vilka som kan göra det?


29 Inlägg
10 januari 2009
#7
Det ska vara hål där...


Grävmaskinist
216 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#8
Jaså, va skönt att höra men de ser så oregelbundet ut, som om någon tog en hammare och knackade bort de... De går inte in i oljan eller något då?
Tack för alla svaren va så orolig på att man blev blåst, har den vanan tyvärr...


29 Inlägg
10 januari 2009
#9
Om man tänker lite så har toppen antagligen gått med dålig glykol, och till följd av det så har toppen korroderat, därav att hålet ser oregelbundet ut.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2009
#10
Tar tillbaka det jag sa tidigare nu när jag sett denna bilden, hålet ska vara där om jag ser rätt på bilden.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 798 Inlägg
10 januari 2009
#11
Som sagt, hålet ska vara där.
Men jag kan hålla med om att det ser lite konstigt och onaturligt ut som regel.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2009
#12
Kanaler i topplock han börja se konstiga ut om man kör med fel glykol... Röd eller blå.

Ska väl vara blå glykol i din motor.. Tror jag.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 januari 2009
#13
te_wik skrev:
Kanaler i topplock han börja se konstiga ut om man kör med fel glykol... Röd eller blå.

Ska väl vara blå glykol i din motor.. Tror jag.

Mvh Tommy

har väl mer att göra med att man inte byter kylarvätskan

Jonas

29 Inlägg
10 januari 2009
#14
ekar det här inne?


344 Inlägg
10 januari 2009
#15
Volvo__Mannen skrev:
te_wik skrev:
Kanaler i topplock han börja se konstiga ut om man kör med fel glykol... Röd eller blå.

Ska väl vara blå glykol i din motor.. Tror jag.

Mvh Tommy

har väl mer att göra med att man inte byter kylarvätskan

man ska väl helst inte byta kylarvätskan om den e bra.


jag va precis uppe och kollade på en 531:a som jag har på vinden och den ser precis likadan ut. så hålet ska vara där


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
10 januari 2009
#16
sunkmaster skrev:
Volvo__Mannen skrev:
te_wik skrev:
Kanaler i topplock han börja se konstiga ut om man kör med fel glykol... Röd eller blå.

Ska väl vara blå glykol i din motor.. Tror jag.

Mvh Tommy

har väl mer att göra med att man inte byter kylarvätskan

man ska väl helst inte byta kylarvätskan om den e bra.


jag va precis uppe och kollade på en 531:a som jag har på vinden och den ser precis likadan ut. så hålet ska vara där

byt kylarvatten med nått års mellanrum p.g.a att smörj egenskaperna i glykolen försämras, vilket gör att oringar o tätningar samt vatten pump inte får de smörja den ska få smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Grävmaskinist
216 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#17
Med närmare undersökningar så ser jag att de har "tryckform" eller hur jag ska uttrycka mig och att de va bara någon liten små flisa som va borta. Lurade mig själv lite, tack för alla svar dock va snällt av er.
Har portat den lite och även rengjort på ställen där dom inte hade glasblästrat riktigt nu och beställt en vx3 kam som kommer på onsdag och om 2 veckor blir de montering och mappning big_smile

Byta kylvätska? Jag fyller på isället XD den gammla topplockspackningen har gått sönder på 2 ställen (konstig vid 1,6 bar... tongue) men de ska bli en hårdare packning ifrån KL-racing nu och jag tyckte att de va lika bra att sätta dit en 531:a när man höll på smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2009
#18
Fel glykol förstör motorn, så enkelt är det...

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Whatever :)
1 652 Inlägg
11 januari 2009
#19
The_Mechanic skrev:
byt kylarvatten med nått års mellanrum p.g.a att smörj egenskaperna i glykolen försämras, vilket gör att oringar o tätningar samt vatten pump inte får de smörja den ska få smile

hmm okej något års mellanrum, undra hur din topp mår då? jag byter till fräscht innan varje vinter kommer. inte alls den stora pengen att lägg om man vill ha toppen fräsch, plus köp inte biltemas glykol heller för har sett vilka skador den gör på topparna hmm

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök