3439
Sök

volvo fas1 eller fas2

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
undar vad det är för skillnad mellan fas1 och fas2..hörde igår att fas2 hade dåligare motor..
Tänkte på en t4:a
gdi motorn vet jag sj att den är dålig då den lätt sotar igen mm...
Är det gdi motor i en 2.0t?
tacksam för svar

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

4 824 Inlägg
10 januari 2009
#2
Nej, GDI motorn är en 1,8 liters sug motor med benämningen 1,8I på bakluckan och den skit motorn kommer ifrån mitsubishi.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

OEM <3
6 957 Inlägg
10 januari 2009
#3
Christian S skrev:
Nej, GDI motorn är en 1,8 liters sug motor med benämningen 1,8I på bakluckan och den skit motorn kommer ifrån mitsubishi.

De är väl samma bottenplatta som Carisma oxå?

OEM <3

71 Inlägg
10 januari 2009
#4
Kolvarna på T4 fas 2 är inte så jätte bra.


PULVERLACKERAR
605 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#5
så 2.0t är inte gdi?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2009
#6
TheKG skrev:
Kolvarna på T4 fas 2 är inte så jätte bra.

Dem håller nog...

jag har sammanfattat lite i motordatatråden som är klistrad längst upp i motordelen stycke #8.


Fas 2 T4 är sämmre om du tänkt dig hoppa över 280hk. Den har 83mm borr cylindrarna på Fas1 83mm borr spricker med tiden, Fas2 tenderar att hålla aning en bättre då spåret mellan cylindrarna är 0.8mm istället för 0.6mm som på Fas1. (vattnet kokar bort och ger en hotspot)

MEN för normale användaren(upp till steg 3) så är fas2 T4 bästa motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2009
#7
removal skrev:
så 2.0t är inte gdi?

Nej,

den motorn har däremot klena kolvar för att få ner bränsleförbrukningen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2009
#8
Bjork skrev:
Christian S skrev:
Nej, GDI motorn är en 1,8 liters sug motor med benämningen 1,8I på bakluckan och den skit motorn kommer ifrån mitsubishi.

De är väl samma bottenplatta som Carisma oxå?

Mja... Det är det kanske... Men Carisman är en budgetvariant av Volvon... även om Volvon upplevs som aningen skrammlig.

Vissa upgrades passar dock rakt från vissa EVO-bilar så likheter finns klart med mitsubishi smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#9
okej..men är v40 en bra bil annars då?
Har en kompis som har en t4 som tickar värre en än disel..ventilerna är slut eller något och han kör lungt..
Sålde min bil igår och är bra jävla sugen på en v40..

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2009
#10
removal skrev:
okej..men är v40 en bra bil annars då?
Har en kompis som har en t4 som tickar värre en än disel..ventilerna är slut eller något och han kör lungt..
Sålde min bil igår och är bra jävla sugen på en v40..

V40 är väl ingen dålig bil, även om jag själv föredrar Bmw tongue Men moderna motorer kan ticka rätt rejält, så det behöver inte vara fel på din kompis bil. Sen vet jag inte hur just volvos T4a är, eller hur din kompis bil låter. Men skulle jag välja FWD Volvo hade jag nog velat ha en med Volvos T5a, mysig liten sak.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 824 Inlägg
11 januari 2009
#11
removal skrev:
så 2.0t är inte gdi?

NEJ, enda GDI motorn i X40 är 1,8I och är som sagt ifrån mitsubishi och ska inte förväxlas med volvo´s 1,8 liters sug motor.

Alla motorerna i X40 är volvo´s egna förutom just 1,8I


removal skrev:
okej..men är v40 en bra bil annars då?
Har en kompis som har en t4 som tickar värre en än disel..ventilerna är slut eller något och han kör lungt..
Sålde min bil igår och är bra jävla sugen på en v40..

Kan vara ventiltryckarna som är slut, då kan det knacka rätt bra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 januari 2009
#12
Christian S skrev:
Har en kompis som har en t4 som tickar värre en än disel..ventilerna är slut eller något och han kör lungt..
Sålde min bil igår och är bra jävla sugen på en v40..

Kan vara ventiltryckarna som är slut, då kan det knacka rätt bra.

Precis 98-99 mad hydrauliska tryckare kan ticka. Jag vill påstå att en 00-04 per definition inte kan ticka/slammra.

är det ingen som läser #8 i den klistrade motordatatråden?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#13
men dom börjar rosta ganska fort har jag sätt på bilarna på blocket..

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 januari 2009
#14
removal skrev:
men dom börjar rosta ganska fort har jag sätt på bilarna på blocket..

Jag tror inte V40 rostar mer än andra bilar, dock börjar de bli gamla nu. en "volvo är en volvo" den behöver man inte vara rädd om = rostar pga misskötsel.

Jag har en -00 utan en fläck på...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Drifttekniker VA
580 Inlägg
11 januari 2009
#15
torpis skrev:
removal skrev:
men dom börjar rosta ganska fort har jag sätt på bilarna på blocket..

Jag tror inte V40 rostar mer än andra bilar, dock börjar de bli gamla nu. en "volvo är en volvo" den behöver man inte vara rädd om = rostar pga misskötsel.

Jag har en -00 utan en fläck på...

Håller med där. Jag har själv en S40 -98 som bruksbil utan en enda fläck på. Det beror helt på om man sköter dom som man ska. Alla bilar rostar om man missköter dom hur bra rostskydd dom än har.
Senast redigerat av Lalla78 (11 januari 2009)


2 638 Inlägg
11 januari 2009
#16
Lalla78 skrev:
torpis skrev:
removal skrev:
men dom börjar rosta ganska fort har jag sätt på bilarna på blocket..

Jag tror inte V40 rostar mer än andra bilar, dock börjar de bli gamla nu. en "volvo är en volvo" den behöver man inte vara rädd om = rostar pga misskötsel.

Jag har en -00 utan en fläck på...

Håller med där. Jag har själv en S40 -98 som bruksbil utan en enda fläck på. Det beror helt på om man sköter dom som man ska. Alla bilar rostar om man missköter dom hur bra rostskydd dom än har.

Håller nog med där, var och tittade på en fas 00:a innan jag köpte min fas 2 03:a. Den var rostig i nerkant av dörrarna, vid tröskeln, på bakluckan m.m. Annars var lacken hur bra som helst på den. Sen hur det ser ut under "skärmkantslisterna" i plast på fas 1vill jag inte veta.

Beror väl som sagt på hur den är skött. Men vad jag hört av många så rostar fas 1 generellt mer än fas 2.
Är kanske bara en myt då eller?

Sir Real
390 Inlägg
11 januari 2009
#17
fas 2 är det bättre rost skydd på så den är nog att föredra om man är rädd för rost


Sök