3291
Sök

Ljud till Audi 100

69 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
hej, jag har nyligen skaffat en Audi 100 -88 kombi och undar lite om vad jag kan göra med ljudet i den.

Det som sitter i nu är orginalhögtalare + en kasset-radio från 80-talet, inte mycket att hänga i granen m.a.o.

Jag har inte särskildt gott om pengar, detta är vad jag har kollat på:

Stereo:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=699 … Row2Center

Den verkar ha det jag behöver och är hyffsat billig.

Det jag har minst koll på är själva högtalarna, så som det är nu så finns det endast plats för 4"are, inte så mycket alltså. Jag har kollat på dessa:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=642 … Row2Center

Frågan är om ljudet blir hyffsat med 4 stycken sånna eller om jag måste ha en extra bas? Eller går det kanske att på något annat sätt modda in lite större högtalare?

Jag har som sagt ganska ont om pengar och vill dessutom inte lägga ner jätte mycket tid på detta, så tips och råd är uppskattat.

EDIT: Det var visst 5" i dörrarna i bak...
//Arion
Senast redigerat av Arion (2 juni 2006)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 juni 2006
Handla på BRL istället. Stereon kanske du kan köpa på netonnet men köp inte högtalarna där. Får bättre på BRL.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

69 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
golfarn_nr1 skrev:
Handla på BRL istället. Stereon kanske du kan köpa på netonnet men köp inte högtalarna där. Får bättre på BRL.

Vad tycker du isåfall att jag ska ta för högtalare?

Dessa sonyhögtalare finns ju även på brl dock i 2-vägs versionen.
Så varför inte köpa dessa? Hur blir ljudet i 4"?, det jag främst undrar över är om man får någon bas över huvud taget. Sonys högtalare är ju dom som går lägst av alla 4" på brl enligt specifikationerna, men siffror är ju inte allt...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 juni 2006
Tror inte du får speciellt mkt bas med 4" Men gå upp till deras 6,5" istället. Tror de låter bättre. Men fråga på BRL istället. Dom vet vad dom pratar om!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

69 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Jag har faktiskt skickat ett mail till dom men dom kunde inte svara än på några veckor, han som svarar var ute på någonting...

Men 6,5or kan jag ju inte sätta på orginalställena, och att lägga dom i bagageutrymmet blir väll inte så bra? Eller går det att lätt modda fram lite mer utrymme i dörrar m.m.?

EDIT: Det var visst 5" i dörrarna i bak, det gör ju inte mycket men är ju iaf bättre än 4" tongue Kanske går det att såga ut lite runt om och då klämma in 6,5"? Djupet på dom skiljer nämligen bara några mm.

Men dom 6,5" Bör väll låta ganska ok? går ju ner till 25Hz iaf och borde väll leverera lite tryck?
Senast redigerat av Arion (2 juni 2006)

21 761 Inlägg
2 juni 2006
Du kommer inte att få något riktigt bastryck med dem ändå. Att de kan gå ner till 25 Hz kan du glömma(min åsikt), många 6,5" brukar ha en egenresonans på ca 65-70 Hz så att de kommer inte att spela mycket djupare än 60-70 Hz så att det hörs ordentligt. Man får tänka på att låga frekvenser betyder att konen får börja röra på sig en del och jag gissar att de flesta 6,5" koaxialer har typ 3mm i x-max. Det räcker inte så långt när man ska spela 30-40 Hz med lite tryck.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juni 2006)

282 Inlägg
2 juni 2006
golfarn_nr1 skrev:
Men fråga på BRL istället. Dom vet vad dom pratar om!

Beror helt på vilken BRL, många ljud affärer är bara ute för o sälja o inte kanske inte just det som låter bra i den bilen..

Sök