2933
Sök

Kylvatten problem på BMX 320i E36

7 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Tjena!

Har en standard 320i av 97 års modell. Efter att kupévärmen försvann för ett tag sedan har jag upptäckt att kylvätskan verkar försvinna på den. Jag fyller på en skvätt ibland och får sen fylla på lite till efter ett tag när den inte värmer något i kupén. Har aldrig varit något problem med motortempen. Har Webaso bensinvärmare i bilen också. Hur fan går man till väga när man luftar systemet på en sådan här rackare? Har mest meckat volvo tidigare och här ser det helt anorlunda ut. Någon som har någon idé på vad det kan vara som läcker? Jag kan inte se att den ryker direkt varför jag i första hand inte misstänker topplockspackningen.

Alla svar är välkomna!

MVH Jocke

1 798 Inlägg
8 januari 2009
Dom kan va lite kinkiga att lufta ibland, men se till att öppna luftskruvarna och (låt den vara riktigt genomvarm) fyll på med glykolvatten och låt den gå tills det kommer trycksatt vatten från luftnipplarna.
Stäng sedan dessa och fyll på och kontrollera nivån.
Ibland kan det vara en fördel att trycksätta expansionskärlet ned tryckluft, en trasa över hålet och bara precis så att det blir lite tryck, hjälper att pressa ur den sista luften.

Men eftersom det försvunnit vatten så bör det ju vara ett läckage någonstans och då kan man ju med fördel reparera detta först. Se över kylaren, dessa är en svaghet på BMW.

blacken
8 januari 2009
BMX 320 I?. Vad är det för en fågel??..

7 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:
Dom kan va lite kinkiga att lufta ibland, men se till att öppna luftskruvarna och (låt den vara riktigt genomvarm) fyll på med glykolvatten och låt den gå tills det kommer trycksatt vatten från luftnipplarna.
Stäng sedan dessa och fyll på och kontrollera nivån.
Ibland kan det vara en fördel att trycksätta expansionskärlet ned tryckluft, en trasa över hålet och bara precis så att det blir lite tryck, hjälper att pressa ur den sista luften.

Men eftersom det försvunnit vatten så bör det ju vara ett läckage någonstans och då kan man ju med fördel reparera detta först. Se över kylaren, dessa är en svaghet på BMW.

Jag ska se om jag får ordning på det genom att lufta den tänkte jag, hoppas inte det är nått läckage... Hur många luftnipplar finns det? Har bara hittat en som sitter ovanpå kylaren.

MVH Jocke

7 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
blacken skrev:
BMX 320 I?. Vad är det för en fågel??..

Hehe... Det kan man undra... En cykel med förhållandevis stor motor, kanske?lol

MVH Jocke

Random Hero
4 047 Inlägg
13 januari 2009
du har ju en till höger på kylet sett framifrån, en svart plast skruv, kolla runt v-pumpen om du har nån läcka där, e vanligt på de me pumphus i metall

Dog food lid. Backwards

135 Inlägg
13 januari 2009
stå i en uppförsbacke när du luftar, och glömm inte att motorn måste vara varm, sen är det bara att lufta och fylla på eftersom, e36orna har väl runt 12-15 liter vatten i kylsystemet så om du kan tömma hela och sen fylla på så vet du hur mkt vatten det är i systemet. om det fortfarande försvinner vatten så läcker det nånstans.

Sök