3208
Sök

lacka nya delar i bilens färg.. hur ? (nybörjare)

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
Tjenare, skratta inte eller nått nu hehe,
jag kan ingen ting om att direkt greja med bilar mer än ström delen.

för det första hade jag tänkt att skaffa "ögonlock" till 9-5an, men man får dom ju olackade såklart
så hur gör jag för att lacka dom i min färg ? (Midnight blue)

tänkte även beställa en addon bakspoiler ifrån adrian-styling, vill även veta hur man lackar sånt på bästa sätt

// Robin

Saab

243 Inlägg
13 januari 2009
Robban98422 skrev:
Tjenare, skratta inte eller nått nu hehe,
jag kan ingen ting om att direkt greja med bilar mer än ström delen.

för det första hade jag tänkt att skaffa "ögonlock" till 9-5an, men man får dom ju olackade såklart
så hur gör jag för att lacka dom i min färg ? (Midnight blue)

tänkte även beställa en addon bakspoiler ifrån adrian-styling, vill även veta hur man lackar sånt på bästa sätt

// Robin

Är det orginalfärg så ska en färgkod finnas stämplad någonstans på bilen;)..kolla i dörrkarmarna tex;)

Friskt satsat, hälften vunnet;)

39 Inlägg
13 januari 2009
Ska du ändå beställa från Adrian-styling så kan du ju i förväg kolla vad han tar för att lackera också. Han verkar vara väldigt duktig utifrån vad man ser i hans projekt-tråd här på Gorg.

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
okej färgkoden kan jag säkert hitta, men hur lackar man tongue? det är det jag vill veta, på det bästa å billigaste sättet så det ser bra ut alltså

jag har frågat adrian, han kan lacka men han skickar det gärna inte pga av lackskador då

Saab

39 Inlägg
13 januari 2009
Ållrajti, då är det väl bara fram med sprayburkarna och slip-papper antar jag? Mångar varv och slipningar blir det dock smile

4 299 Inlägg
13 januari 2009
Skulle jag varit du hade jag lämnat in för lack. Det kommer inte bli om du ska göra det själv. Dessutom måste du köpa kompressor, lackspruta etc.

Så jag skulle ha letat fram en lackfirma i närheten och låtit ett proffs göra det.

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
kompressor har jag allt, men är det nödvändigt att använda såna dyra grejer alltså?
färgen finns inte på burk tongue? om man te.x bara vill lacka ögonlocken ?

Saab

9 108 Inlägg
13 januari 2009
Jag lackade ögonlocken på min Vectra med sprayburk, blev kanonbra! Ska man dra kostnaden på det så blir det runt 90 för sprayfärg, 100 för klarlack och en slant för slippapper. Jag hade allt detta hemma så det blev inte dyrt men har man inte det så är det nog lika bra att lämna in för kanske 300-500 spänn.

På så små delar brukar det inte synas om man använder sprayfärg om man inte är helt kass på att lacka.

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
MilleN skrev:
Jag lackade ögonlocken på min Vectra med sprayburk, blev kanonbra! Ska man dra kostnaden på det så blir det runt 90 för sprayfärg, 100 för klarlack och en slant för slippapper. Jag hade allt detta hemma så det blev inte dyrt men har man inte det så är det nog lika bra att lämna in för kanske 300-500 spänn.

På så små delar brukar det inte synas om man använder sprayfärg om man inte är helt kass på att lacka.

det är det där svaret jag vänta mig haha

hur fick du tag i just "din" färg ? på burk?

Saab

601 Inlägg
13 januari 2009
Robban98422 skrev:
MilleN skrev:

Åk in till saab och be dom fixa fram en sprayburk.. så gjorde jag till min bmw.. med hjälp av Regnummret på bilen så fixade dom fram Sprayburk i exakta färgen samt klarlacken vid sidan om i annan burk smile

How can a car be so fast and so gay at the same time?!
Projekttråden på Jettan;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3429212

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
åh fan, aa de får jag göra tack så mycket smile

Saab

342 Inlägg
13 januari 2009
Robban98422 skrev:
MilleN skrev:

En del färgaffärer kan blanda till färgen åt dig om du har färgkoden, Annars så finns den på din bilhandlare.

Ögonlock å så kan man lacka själv men såg at du skulle ha en bakspoiler med å det går inte lacka själv med bra resultat. Så om du ska lacka den kan du lika väl slänga med ögonlocken, kostar typ inget extra då de redan blandat upp färgen. Så ta så mycket som möjligt samtidigt.

Billackerare
58 Inlägg
13 januari 2009
Din färg är 257 eller 290 är jag nästan helt säker på. Lappen där det står sitter på B stolpen om du öppnar förardörren. Det står Body colour och sedan koden som är 257 eller 290.

Lacka ögonlocken kan du göra själv med sprayburk, absolut inga problem. En vinge kan väl vara lite känsligt då det är lite större yta. Men om du ska ha båda lackat, lämna det till en firma smile

Grävmaskinist
216 Inlägg
13 januari 2009
Mecka, mekonomen och diverse färghandlar

29 Inlägg
13 januari 2009
Jag lackade en massa saker till min saab för några dagar sen. Jag gick till mekonomen och beställde färg på spray burk och jag tyckte det vart helt oki.. kanske inte lika bra som om ett proffs gjort det men det dög. bara att säga vilken färg kod du vill ha. Sen vet inte om det är rätt gjort men jag plast primade sakerna först sen sprutspacklade jag delarna tills det vart bra täckt och sen våt slipade jag med först 600 papper sen 1200 och sist 2000 då vart det en jätte bra yta.. sen lackade jag med flera lager och sist hade jag på flera lager klarlack på det.. hoppas det är lite hjälp iaf.. Lycka till // B

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
nu har jag fått massa hjälp här smile
realcar__tuning, mekonomen finns ju i uddevalla ska ska testa det först
och kolla efter färgkoden i a-stolpen å ger mig på ögonlocken först börja med nått litet ^^

Saab

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2009
Tänkt på att bättringsfärg på sprayburk inte tål vissa starka avfettningsmedel.
Finns ju antagligen bra och dålig färg, men värt att tänka på.

Billackerare
58 Inlägg
14 januari 2009
Robban98422 skrev:
nu har jag fått massa hjälp här smile
realcar__tuning, mekonomen finns ju i uddevalla ska ska testa det först
och kolla efter färgkoden i a-stolpen å ger mig på ögonlocken först börja med nått litet ^^

B-STOLPEN big_smile
åk till en färghandel, köp en slipduk som kallas "scotch-sprite" ( skotteduk ), helt perfekt att slipa nya detaljer med. köp den gråa, gnugga av delarna noggrannt med den så du ser att de blir matta och lite repiga. Sen är det bara att gå lös med färgen! Lycka till!

Sök