2932
Sök

Startspärr? A4 1.8T

Lat
14 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#1
Har ett problem med min audi! nyligen varit isärriven och bytt turbo och lite annat skoj, den har varit urladdad ca 1 månad, stått ute i kylan en hel del också.

Nu är det så att när jag startar bilen hoppar startspärren i efter 1-2 sekunder.. Haft liknande problem förr men då har det räckt att rycka i och ur nyckeln för att sedan bara få igång den. Inte lika lätt denna gången tyvärr! har ett cargard 850S larm om jag inte minns fel.
Kanske ska tillägga att jag låste upp manuellt med nyckel och sedan öppnat vissa låsta dörrar inifrån för att få upp dem utan centrallås, vet ej om det har betydelse.

Någon som vet vad jag kan göra? Visst har det väl med själva nyckeln att göra och inte larmdosan?(den är ju separat, kodas om genom att vrida på & av tändningen 5 ggr)

Har läst någonstans att det ska sitta en startspärr i själva ringen runt tändningslåset.. kan det påverkas av fukt t.e.x? tog in bilen från -20 och det blev ju såklart dyngsurt av kondens i kupén så tänkte att det kanske kan varit boven..

alla idéer och reflektioner kring detta uppskattas då jag verkligen få igång bilen före söndag och se om det rör på sig bra efter turbobytet!!

tillägg: har ju såklart också larmat på/av efter jag fått lite kräm i batteriet. men startspärren verkar ju inte ha med själva larmet att göra tyvärr....
Senast redigerat av unknownz (16 januari 2009)


80 Inlägg
16 januari 2009
#2
Hm, har du kollat upp immobilizern(vet inte riktigt hur det stavas)?
Jag har hört att det är ett klassiskt fel på audi a4 att den ska glappa.
Speciellt på -96, min glappar iaf .. Startar i 2 sek sen dör!

Lycka till! smile

Volvo & Audi!

Audi/Wv mek
148 Inlägg
16 januari 2009
#3
skulle tro att du har bekymmer med immobilizern, problemet du beskriver har ingenting med larmet att göra (förutsatt att nyckel-lampan lyser i displayen) utan är inbyggt i instrumentet, det stämmer att du har en läs-spole som sitter runt tändningslåset och en givare inuti nyckeln,  men det låter ju som om bilen av någon anledning har tappat minnet på vilken kod som hör till din nyckel! om du har en reservnyckel kan du ju prova med den annars måste du nog in på verkstad och få nyckeln kodad igen!

läs-spolen brukar kunna pajja men eftersom du inte har märkt något innan bilen blev isärplockad och strömlös så skulle jag tro att felet sitter nån annanstans!

lycka till!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

Lat
14 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#4
Berry skrev:
skulle tro att du har bekymmer med immobilizern, problemet du beskriver har ingenting med larmet att göra (förutsatt att nyckel-lampan lyser i displayen) utan är inbyggt i instrumentet, det stämmer att du har en läs-spole som sitter runt tändningslåset och en givare inuti nyckeln,  men det låter ju som om bilen av någon anledning har tappat minnet på vilken kod som hör till din nyckel! om du har en reservnyckel kan du ju prova med den annars måste du nog in på verkstad och få nyckeln kodad igen!

läs-spolen brukar kunna pajja men eftersom du inte har märkt något innan bilen blev isärplockad och strömlös så skulle jag tro att felet sitter nån annanstans!

lycka till!

Det har hänt någon enstaka gång innan faktiskt, då har jag bara behövt dra ur nyckeln och testa igen för att få igång bilen. Men nu helt plötsligt efter allt detta så går det inte oavsett om vi kör 30 ggr.. Och prövat 2 olika nycklar. Ja lampan lyser.

Kanske har kommit fukt eller kondens i något styrdon som tar emot signalen då eller? Läs-spolen du pratar om, kanske kan den glappa?

Tror ej det är själva nyckeln eftersom jag kört med 2 st och det HAR faktiskt hänt nån gång innan. sad Blev bara ett stort problem utav det helt plötsligt...

Låter bilen torka upp ordentligt inatt och tänkte felsöka den imorgon om vi får tag på grejer..


8 Inlägg
16 januari 2009
#5
Jag har också haft en audi 1.8 T. 

Fick precis samma fel som du och det var bara att åka in och programera nyckeln, glöm inte att göra båda nycklarna.

Så åk in och gör detta på en  audi verkstad eller typ någon verkstad som har så dom kan koda om nyckeln.

Jag betalade 1560 kr och så båda nycklarna funka sen efter verkstadsbesöket. Vet ej om detta är dyrt eller billigt men nu har du något att gå efter. 

Ända rätta du kan göra är att åka in och koda nycklarna försökte precis som du med en massa olika saker.
men det ända rätta är att boka tid så snart som möjligt, om du nu kommer att komma iväg till verkstaden, får du igång bilen så kör iväg den direkt istället för annars kommer du få bärga bilen eller bogsera den till verkstaden.

För till slut kan du inte starta bilen.
Senast redigerat av aantonn (16 januari 2009)

Lat
14 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#6
aantonn skrev:
Jag har också haft en audi 1.8 T. 

Fick precis samma fel som du och det var bara att åka in och programera nyckeln, glöm inte att göra båda nycklarna.

Så åk in och gör detta på en  audi verkstad eller typ någon verkstad som har så dom kan koda om nyckeln.

Jag betalade 1560 kr och så båda nycklarna funka sen efter verkstadsbesöket. Vet ej om detta är dyrt eller billigt men nu har du något att gå efter. 

Ända rätta du kan göra är att åka in och koda nycklarna försökte precis som du med en massa olika saker.
men det ända rätta är att boka tid så snart som möjligt, om du nu kommer att komma iväg till verkstaden, får du igång bilen så kör iväg den direkt istället för annars kommer du få bärga bilen eller bogsera den till verkstaden.

För till slut kan du inte starta bilen.

Men jag förstår inte hur det kan vara nycklarna om det går med jämna mellanrum, borde det inte då snarare vara typ glapp/dålig kontakt... smile

Jaja, lär väl sluta på VAG då. Hoppas de löser det snabbt för tror de här i mora tar ca 1300kr/timmen tror jag..  Och dessutom OM det inte är nycklarna så kan det ju bli ännu dyrare med fler besök så måste fan konstatera det först alltså. smile


Måste säga tack för all hjälp och vettiga svar det uppskattas!



Sök