4351
Sök

Bästa monteringsplatsen för dump (Prestanda)

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#1
Jag undrar vart det absolut bästa stället att montera en dump är när det gäller maximal effekt/prestanda.

Har sett många HKmonster som ofta har dumpen monterad strax efter turbon på tryckröret.

Men det man läser är ju att den ska vara så nära spjället som möjligt.


Vad är då bäst? Nära spjäll eller nära turbo?
Vid effektuttag 500hk och uppåt.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Fixaren
24 september 2008
#3
instämmer

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#4
FLindgren skrev:
så nära gasspjället som möjligt.

JO det är ju det jag läser på de flesta ställen, men varför monterar då de som har många hk sin dump nära turbon?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#5
Ja jo, jag menar inte att vinna effekt på, men så att säga inte förlora det tryck som är i systemet och återfå ladd så snabbt som det vara går vid växling.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#6
Bild för att visa det jag menar

https://www1.garaget.org/archive/6/5404/4460/1184-1210-7495.jpg

Borde det inte vara effektivare att ha den som alla säger vid spjället?
Senast redigerat av DanielFredriksson (24 september 2008)

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

5 089 Inlägg
24 september 2008
#7
Dansken- skrev:
DanielFredriksson skrev:
Jag undrar vart det absolut bästa stället att montera en dump är när det gäller maximal effekt/prestanda.

Har sett många HKmonster som ofta har dumpen monterad strax efter turbon på tryckröret.

Men det man läser är ju att den ska vara så nära spjället som möjligt.


Vad är då bäst? Nära spjäll eller nära turbo?
Vid effektuttag 500hk och uppåt.

En dumpventil ger inte högre effekt eller bättre prestanda, för den används ju enbart när du inte gasar............. neutral

så det gör ingen skillnad på vart i systemet man sätter dumpen? har hört att så nära gasspjället som möjligt... men det borde väll ha med att göra att det är där luften stannar typ.. om man har dumpen efter turbon t.ex måste väll luft åka tillbaka från gasspjället? för det är ju där det tar stopp.. har man dumpen så nära gasspjället som möjligt så behövs väll ingen luft åka tillbaka och motverka luften som kommer igen från turbon? om någon hänger med?;P jättebra på att förklara:D

\Lindgren

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
24 september 2008
#8
De sätter den så nära som det går för att snabba upp evakueringstiden, dvs få ut övertrycket snabbast möjligt så det inte ligger i rören för länge.

Det är i alla fall min teori....!

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

marcus1
29 januari 2009
#9
de kanske helt enkelt ser snyggt ut att ha den där smile

Larssa91
29 januari 2009
#10
FLindgren skrev:
så nära gasspjället som möjligt.

den ska vell sitta så nära turbon som möjligt för att vara effektivast. eller har jag fel?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 januari 2009
#11
DanielFredriksson skrev:
Bild för att visa det jag menar

http://www1.garaget.org/archive/6/5404/ … 0-7495.jpg

Borde det inte vara effektivare att ha den som alla säger vid spjället?

hahaha återcirkulerande

2slow

1 758 Inlägg
29 januari 2009
#12
Anledningen att man bör sätta den så nära spjället som möjligt är att det är där det blir stopp. Sätter du den precis efter turbon kommer du få en kraftig tryckstöt i systemet innan dumpen öppnar. Dessutom finns risk att luften mellan spjället och dumpen kommer strömma bakåt, så det blir "tomt" och då tar det längre tid att få upp trycket sen när dumpen stänger igen (eftersom tryckrör och IC måste "fyllas").
Sitter den så nära spjället som möjligt kan turbon fortsätta pumpa hela vägen fram, med minimala förluster.

7 274 Inlägg
29 januari 2009
#13
schnauz skrev:
Anledningen att man bör sätta den så nära spjället som möjligt är att det är där det blir stopp. Sätter du den precis efter turbon kommer du få en kraftig tryckstöt i systemet innan dumpen öppnar. Dessutom finns risk att luften mellan spjället och dumpen kommer strömma bakåt, så det blir "tomt" och då tar det längre tid att få upp trycket sen när dumpen stänger igen (eftersom tryckrör och IC måste "fyllas").
Sitter den så nära spjället som möjligt kan turbon fortsätta pumpa hela vägen fram, med minimala förluster.

Sen kan man fråga sig i vilken grad detta faktiskt märks i verkligheten också.


1 059 Inlägg
29 januari 2009
#14
det är turbons övertryck som ska släppas ut alltså så nära turbon som möjligt.När man har det nära spjället så bygger ju turbon upp ett mottryck i rören som gör att turbon bromsas av övertrycket o det skadar turbon.
Dumpen öppnas ju så fort spjället är stängt.
Det bästa är ju o sätta 2 st dumpar,en på varje ställe.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

48 Inlägg
29 januari 2009
#15
Varför ska man släppa ut laddtrycket??? fullgasväxla istället.........om du ska köra 402 vill säga....


1 059 Inlägg
29 januari 2009
#16
rollerrocker skrev:
Varför ska man släppa ut laddtrycket??? fullgasväxla istället.........om du ska köra 402 vill säga....

Då kan man väl lika gärna köra responssystem på varje växel istället ör o varva sönder motorn:/

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

371 Inlägg
30 januari 2009
#17
Den största till att folk monterar dumpen vid spjället är för att skona dumpen från värme.
Det är vad jag hört iaf


48 Inlägg
30 januari 2009
#18
när det väl gäller släpper man väl inte på gasen..........finns övervarvningskydd? är man rädd att smälla motorn kan man stanna hemma


1 059 Inlägg
30 januari 2009
#19
på själva turbon finns inget övervarningsskydd nej.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info


Sök