3422
Sök

Ang: Billån

508 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
leksak skrev:
Du har ju såklart redan tänkt på att det kommer kosta skatt, försäkring, bensin, service osv också, men jag säger det ändå utifall du inte tänkt på det o har räknat ut att du har 4300 spänn över som det är nu.

Jag har 4300 kr över som jag kan lägga på bil men då räknade jag inte med servicen men den säljs ju nyservad och vist en bil kan gå sönder men alla pengar som min flickvän får in är ju en bonus och hon får ju a-kassa om hon nu inte skulle få något jobb eller ingen ringer till henne och frågar om hon vill jobba så säg att hon jobbar en månad så kan man lägga undan dom pengarna till service på bilen också som bara finns på ett konto om bilen skulle gå sönder . Så jobbar hon en månad har vi 16000 kr över smile Och vem har det så ? 

Bilen är nyskattad och försäkringen kostar 11000 kr per år så det är ca 900 kr i månaden och det är inräknat .

Bensinen är inräknad också och då har jag räknat på 1.5 liter milen och 200 mil per månad och jag bor på landet så den borde ju dra mindre men då får det bli en bonus att göra något kul för en rolig resa med bilen smile

Sedan har jag ju en bil nu också som jag kanske kan få några eller någon tusen lapp om jag säljer den och det går direkt till avbetalning av bilen så blir det mindre att betala smile

Sedan skulle säkert min flickvän hjälpa till att betala av lånet på dom pengarna hon tjänar men det har jag inte räknat med utan jag har bara visat bilen på bilder för henne och hon vart såld och tyckte att det var värt att ta lån .

Så det blir som det blir får jag lån är det meningen att jag ska ha bilen annars så får jag spara pengar och köpa den om ett år och med lite fjäsk för flickvännen kanske ett halvår smile

Kanon..
1 473 Inlägg
10 februari 2009
Volvo glidaren skrev:
leksak skrev:
Du har ju såklart redan tänkt på att det kommer kosta skatt, försäkring, bensin, service osv också, men jag säger det ändå utifall du inte tänkt på det o har räknat ut att du har 4300 spänn över som det är nu.

Jag har 4300 kr över som jag kan lägga på bil men då räknade jag inte med servicen men den säljs ju nyservad och vist en bil kan gå sönder men alla pengar som min flickvän får in är ju en bonus och hon får ju a-kassa om hon nu inte skulle få något jobb eller ingen ringer till henne och frågar om hon vill jobba så säg att hon jobbar en månad så kan man lägga undan dom pengarna till service på bilen också som bara finns på ett konto om bilen skulle gå sönder . Så jobbar hon en månad har vi 16000 kr över smile Och vem har det så ? 

Bilen är nyskattad och försäkringen kostar 11000 kr per år så det är ca 900 kr i månaden och det är inräknat .

Bensinen är inräknad också och då har jag räknat på 1.5 liter milen och 200 mil per månad och jag bor på landet så den borde ju dra mindre men då får det bli en bonus att göra något kul för en rolig resa med bilen smile

Sedan har jag ju en bil nu också som jag kanske kan få några eller någon tusen lapp om jag säljer den och det går direkt till avbetalning av bilen så blir det mindre att betala smile

Sedan skulle säkert min flickvän hjälpa till att betala av lånet på dom pengarna hon tjänar men det har jag inte räknat med utan jag har bara visat bilen på bilder för henne och hon vart såld och tyckte att det var värt att ta lån .

Så det blir som det blir får jag lån är det meningen att jag ska ha bilen annars så får jag spara pengar och köpa den om ett år och med lite fjäsk för flickvännen kanske ett halvår smile

Man vet aldrig när en bil går sönder, kul om den pajar efter 2 månader o du inte har råd att laga på 2 månader... big_smile..

Jag skulle inte ta ett billån med den ekonomin iaf.
Tar inte ens lån med den ekonomin jag har nu, väntar hellre några månader o sparar ihop.

41 Inlägg
11 februari 2009
Volvo glidaren skrev:
leksak skrev:

Det är för mycket sedan och om i ditt inlägg, Låter mest som du gjort en glädjebudget och hoppas på saker som du inte kan styra eller vet om dom blir så.

Hade jag varit i dina skor så hade jag sparat ihopp pengarna till bilen och sedan köpt den kontant. Du måste ju förstå att bilar kostar pengar räcker ju med att någon repar bilen eller att du backar in i någon för att en självrisk om 5k skall pungas ut. Saker o ting går sönder och man måste ha en summa undansparat för sådana saker med.

Och om det nu är så att ni har 16k kvar att göra vad ni vill med efter att räkningarna e betalde och även bilen du spekulerar i så kommer det ju inte ta många månader innan du har sparat ihopp till bilen iallafall.

Vänligen mojja

blacken
11 februari 2009
Spara ihop stålarna och köp den kontant. För "cash is king" som det heter, och det är lättare att få ner priset om man har en bunt fräscha stålar som man viftar med, under näbben på säljaren.. cool

8 885 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
Spara ihop stålarna och köp den kontant. För "cash is king" som det heter, och det är lättare att få ner priset om man har en bunt fräscha stålar som man viftar med, under näbben på säljaren.. cool

Spelar ju knappast roll för säljaren om pengarna är lånade eller "sparade".

Fotograf på tierpidag.se

blacken
11 februari 2009
Hamilton skrev:
blacken skrev:

"Lånade" stålar brukar ju oftast vara en växel eller att man flyttar ett belopp mellan två konton.
Sparade och "casha" kontanter har man i fysisk form osandes under näbben på säljaren. Lite skillnad om man vill pruta...

8 885 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
Hamilton skrev:
blacken skrev:

"Lånade" stålar brukar ju oftast vara en växel eller att man flyttar ett belopp mellan två konton.
Sparade och "casha" kontanter har man i fysisk form osandes under näbben på säljaren. Lite skillnad om man vill pruta...

Ok, ja det kan jag kanske köpa om än motvilligt men endast om man köper privat!
kontant är definitivt inte populärt på bilfirma....sad

Fotograf på tierpidag.se

526 Inlägg
11 februari 2009
Spara ihop pengar..

Fisketokig
2 997 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
Hamilton skrev:
blacken skrev:

Precis. Cash is king.
Registrerade pengatransaktioner via banken som är större an vardagsbelopp är dumt för en del.
Skulle det komma en och vifta med postväxel eller dyl skulle man inte bli glad.

Vänta med att köpa bilen, det låter för osäkert även om det nu inte är mycket det handlar om.
Bilen har gått mycket och allt kan hända. 20'mil på en R motsvarar det dubbla i mina ögon, då ska det vara lekpengar och inte lånade.

Jobba, spara, köp en annan och låna inte.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

blacken
11 februari 2009
Hamilton skrev:
blacken skrev:
Hamilton skrev:

Ok, ja det kan jag kanske köpa om än motvilligt men endast om man köper privat!
kontant är definitivt inte populärt på bilfirma....sad

Jo, men en bilfirma går man bara till om det är jag repeterar är, yttersta nödfall... smile

182 Inlägg
11 februari 2009
Kan du spara så mycket varje månad får du ju ihop pengarna väldigt snabbt ändå, så strunta i lån. Jag tycker att det låter som ett impulsköp när du säger att just detta ex är så fint och du verkar tro att det engångstillfälle som du måste ta... Det kommer ALLTID nya bilar.

Dessutom, att köpa en tio år gammal R-bil utan buffert låter väl optimistiskt.

2 924 Inlägg
11 februari 2009
Du vill alltså låna 50 000 kr och INTE 63 000 kr som du skrev i första inlägget, eller hur?
Annars har någon räknat fel som fått det till 4331 kr/mån...

Jag förstår inte riktigt på varför folk gnäller på att du ska spara och köpa sen om du har råd att amortera bort lånet på bara 1 år, då är det ju knappast en big deal om man hittat drömbilen, känns bara som klockren svensk avundsjuka...
"Cash is king" kanske är nåt man kan hävda om man lånar på massa år...

Men tyvärr så brukar man inte vara kreditvärdig (= nekad som låntagare) om man har betalningsanmärkning och de brukar även kräva fast anställning, så ni båda har ju nackdelar som talar emot att få lån men er i kombination är jag väldigt osäker på.

~ Life is short, have FUN! ~

182 Inlägg
11 februari 2009
peegee skrev:
Du vill alltså låna 50 000 kr och INTE 63 000 kr som du skrev i första inlägget, eller hur?
Annars har någon räknat fel som fått det till 4331 kr/mån...

Jag förstår inte riktigt på varför folk gnäller på att du ska spara och köpa sen om du har råd att amortera bort lånet på bara 1 år, då är det ju knappast en big deal om man hittat drömbilen, känns bara som klockren svensk avundsjuka...
"Cash is king" kanske är nåt man kan hävda om man lånar på massa år...

Men tyvärr så brukar man inte vara kreditvärdig (= nekad som låntagare) om man har betalningsanmärkning och de brukar även kräva fast anställning, så ni båda har ju nackdelar som talar emot att få lån men er i kombination är jag väldigt osäker på.

Den svenska avundsjukan används alltid som anledning/orsak när folk inte har nåt vettigt att tillägga i en diskussion.
Personligen är jag mer avundsjuk på en person som "cashar" sin bil. Billån eller lån är ÖHT inget en normal person önskar sig själv eller andra. Dessutom kan ju vem som helst få ett lån (förutom Ts då kanske).

Kanske är det så att flera här har goda "baktankar" för de råd som ges Tsn.
Senast redigerat av sand3rs (11 februari 2009)

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
Jag tror din flickvän som ensam låntagare har större chans än om du äör med på lånet då du är "stämplad" med anmärkning.

har själv varit i liknande sits när jag var yngre och skulle ha med min dåvarande sambo på ett lån och det viasde sig att hon ahdde anmärkningar vilket ledde till att vi inte fick lånet, hadde jag sökt själv från början hadde det beviljats.
Nu sparka jag ut kossan och skaffa en fräschare brud utan betalningsanmärkningar så nu leker livet igen.

sen är inte 63 000kr för en gammal v70r något fynd i dessa tider, tips från en som kan branschen.

ang lån eller kontanter, en bilhandlare ser hellst att du lånar pengar via bilhandlarens finansbolag.

i dessa tider som räntorna är så låga spelar det ingen större roll om man har lite lån.
jag har under 3% på mina bil lån

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

508 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
r-ted skrev:
Jag tror din flickvän som ensam låntagare har större chans än om du äör med på lånet då du är "stämplad" med anmärkning.

har själv varit i liknande sits när jag var yngre och skulle ha med min dåvarande sambo på ett lån och det viasde sig att hon ahdde anmärkningar vilket ledde till att vi inte fick lånet, hadde jag sökt själv från början hadde det beviljats.
Nu sparka jag ut kossan och skaffa en fräschare brud utan betalningsanmärkningar så nu leker livet igen.

sen är inte 63 000kr för en gammal v70r något fynd i dessa tider, tips från en som kan branschen.

ang lån eller kontanter, en bilhandlare ser hellst att du lånar pengar via bilhandlarens finansbolag.

i dessa tider som räntorna är så låga spelar det ingen större roll om man har lite lån.
jag har under 3% på mina bil lån

Ja det var ju också ett allternativ att göra så tongue

Bilen kostar 57000 kr och det är nytt avgasrör med dubbla utblås nya sommar däck som gått en sommar, servad av en som jobbat på volvo och samma ägare i 7 år så det tycker jag är billigt med tanke på att man får en helt vanlig Volvo V70 98-00 för dom pengarna och R är ju verkligen förfinad smile

Ska prova att ta lån på min flickvän går inte det så får jag spara till sommaren i stället för nu är flickvännen sugen på att köpa en så då hjälper hon till att betala också smile För hon vill inte slita på sin Volvo S40 som gått 6700 mil utan vill ha en leksak som hon utryckte det smile

Sök