3087
Sök

Oljekylda kolvar, hur fungerat det?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjena smile

Ja har en fråga till er som kan lite mera. Det snackas mkt om oljekylda kolvar, vad menas med det begreppet och hur fungerar det?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Dr. Turbo
459 Inlägg
9 augusti 2007
#2
som det låter att olja sprutas på undersidan av kolvarna för att få de kallare

finns lite olika sätt beroende vilken motor men antingen sitter det munstycken vid cylinderbörjan och får olja från huvudoljeledningen i motorn (dvs trycksatt olja) och sprutar därifrån upp på kolvarna
annars kan det finnas oljepumpar som har rör som går direkt från pumpens trycksatta sida till de olika cylindrarna

oftast(alltid?) har de båda sätten nån form av tryckvakt som gör att det inte sprutar olja förräns rätt oljetryck har uppnåtts


34 Inlägg
9 augusti 2007
#3
Tar b230 tex där finns det 4 hål i olje kanalen ett vid varje cylinder med en liten snorkel ansluten till varje som är böjd som ett fint exemplar av olw ostbågar och genom dom snorklarna sprutar det olja upp på kolvarna och cylinder väggarna för bättre smörjning och kylning av kolvarna detta kom på 940 med b230ft/fk från årsmodell 95- tror jag smile

542 Inlägg
9 augusti 2007
#4
på min mazda så sprutas olja ifrån ett litet hål på vevstaken upp till kolvens undersida
Senast redigerat av mazdalover (9 augusti 2007)

414 Inlägg
9 augusti 2007
#5
Lånar tråden lite hehe.... Är det såhär på nästan alla motorer eller? Gamla som nya eller är det någon nyare grejj? smile

hej

1 785 Inlägg
10 augusti 2007
#6
patrikhornfeldt skrev:
Tjena smile

Ja har en fråga till er som kan lite mera. Det snackas mkt om oljekylda kolvar, vad menas med det begreppet och hur fungerar det?

Det sitter ett en litet olje rör som sprutar olja upp under kolven! Detta hjälper kolven att kylas vilket minskar risken för knackningar och att kolvens storlek ökar allt för mycket i cylindern. En bra hjälp vid överladdning.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Dr. Turbo
459 Inlägg
10 augusti 2007
#7
mazdalover skrev:
på min mazda så sprutas olja ifrån ett litet hål på vevstaken upp till kolvens undersida

justja stämmer bra hade totalt glömmt bort denna teknik av oljespray oxå


Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
10 augusti 2007
#8
SORC skrev:
Tar b230 tex där finns det 4 hål i olje kanalen ett vid varje cylinder med en liten snorkel ansluten till varje som är böjd som ett fint exemplar av olw ostbågar och genom dom snorklarna sprutar det olja upp på kolvarna och cylinder väggarna för bättre smörjning och kylning av kolvarna detta kom på 940 med b230ft/fk från årsmodell 95- tror jag smile

alla b230f~ motorer har oljekylda kolvar, alltså även 740 från -90

905 Inlägg
10 augusti 2007
#9
Puff2k skrev:
alla b230f~ motorer har oljekylda kolvar, alltså även 740 från -90

jasså? är detta vad du hört eller vet? för så vitt jag vet så är det bara dom nyaste.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
10 augusti 2007
#10
loffe007 skrev:
Puff2k skrev:
alla b230f~ motorer har oljekylda kolvar, alltså även 740 från -90

jasså? är detta vad du hört eller vet? för så vitt jag vet så är det bara dom nyaste.

ft från slutet av -93 och fk då den kom -95


34 Inlägg
11 augusti 2007
#11
turbotompa skrev:
loffe007 skrev:
Puff2k skrev:
alla b230f~ motorer har oljekylda kolvar, alltså även 740 från -90

jasså? är detta vad du hört eller vet? för så vitt jag vet så är det bara dom nyaste.

ft från slutet av -93 och fk då den kom -95

helt rätt så var det !!

124 Inlägg
24 februari 2009
#12
Har volvos vitblocksmotorer oljekylda kolvar?


73 Inlägg
24 februari 2009
#13
Ja


1 Inlägg
26 februari 2009
#14
hur ser det ut på en s50b30 motor?? ngn som vet?

Mvh

1 758 Inlägg
27 februari 2009
#15
MrErlandsson skrev:
alla b230f~ motorer har oljekylda kolvar, alltså även 740 från -90

Nej, enbart turbomotorerna från -93 och framåt har oljekylning.

5 710 Inlägg
27 februari 2009
#16
Liten bild kanske?

http://www.geting.se/image.php/154744-Kolvkylning.JPG
Klickbar


svanström skrev:
Lånar tråden lite hehe.... Är det såhär på nästan alla motorer eller? Gamla som nya eller är det någon nyare grejj?

Idag är det kolvkylning i princip på alla större motorer, kan inte komma på en enda som jag vet inte har det.
Dock har det inte alltid varit så, backar vi 20år var det vanligt att högeffektsmotorer och turbomotorer hade kylning medans "vanliga" motorer ofta saknade kylning.
Det har med hur varmt det blir helt enkelt, man vill hålla tempen i kolvmaterialet <~300°.

Tar man dina bilar som exempel skulle jag tippa på att Fiaten och Darten saknar medans Mercan har.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök