2308
Sök

Svagt batteri? Fel på bas? Fel på koppling? Hjälp!

117 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Tjena allihopa!

Behöver lite hjälp! För 2 månader sen köpte jag en Aktivbaslåda till min Citroen C2. Kopplade in den med Lågnivå med RCA-kablar i början. Sedan kopplade jag remoten med en Pionner stereo jag köpte samtidigt. När allt var klart funkade allt perfekt förutom att baslådan vägrade stänga av sig. Kollade upp volt m.m. på alla kablar och de visade sig att remoten inte fick någon ström alls igenom sig. Kom aldrig på någon lösning till detta så ändrade på alltihopa och kopplade den aktivabaslådan som Högnivå (kopplade på sladdar via högtalarna). Lyckligtvis stängde den aktiva basen av sig när jag stängde av bilen. Men ljudet sjönk asevärt ner i kvalitet + att baslådan aldrig kommer igång helt å hållet utan den ger effekt beroende på hur mycket jag gasar och hur hög volym jag har på stereon. Idag inhandlade jag en ny aktivstereo kopplade på den också och tänkte att de skulle iallafall ge lite mer tryck men det känns som om kraften bara har fördelat sig på båda lådorna istället trycket känns desamma som tidigare.

Kan någon hjälpa mig med detta problem? Är dags att byta batterier kanske, för svaga? Batteriet lyser när jag startar bilen men slocknar strax där efter vet ej om det är så de skall vara?

hmmsad

Tack på förhand!!!

4 074 Inlägg
7 maj 2009
batteriet lyser nog inte utan laddnings lampan lyser nog! det är helt normaltnär du startar.. smile
Kolla i manualen till pioneer stereon du köpte,där står den vilken som är remote.
Eventuellt kan det stå motorantenn då kan du ta den i stället det spelar ingen roll.
Sen drar du den bak till steget och kopplar in den på remote ingången på steget,sen ska det funka.
om du dragit plus och minus kablar till steget så klart..

Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

117 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Tjena!

Tack för svaret! Jag var nog lite otydlig med remoten, den var kopplad som den skulle va blå sladd till aktivabasen sedan andra änden kopplad till remote sladd som fanns bakom den nya stereon. Men inget hände. Ska kolla däremot det där med motorantenn.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
7 maj 2009
vad har du för baslåda och stereo?

117 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
GAS ASX-80 heter iallfall de aktivabaslådorna... Måste hitta papper på bilen, ska kolla upp vad exakt modell är! smile

117 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
http://www.caraudiowarehouse.com.au/cat … 6000UB.jpg

Pioneer DEH-P6000UB är det!

Tack på förhand!

260 Inlägg
7 maj 2009
ta en liten kabel sätt mellan + och remote så ser du om det funkar. annars kan du sätta remoten på kabeln från tändningslåset. sätter du den på (motoranten) men då kan det vara så att den bara funkar när du har på radion olika från stereo till stereo.

117 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Skall testa det där med att sätta kabel mellan + och remote. Sätta remoten på kabel från tändningslåset verkar svårt jag får inte av något i den där Citran allt verkar sitta som fan på den, men skall göra ett försök på de också. Tänkte fråga en annan sak också nu när vi är i farten! Högnivå omvandlare till lågnivå, funkar de bra? Frågar eftersom jag nu har min orginalstereo insatt igen och den har rattfunktion känns skönt att kunna ha kvar den då men den har dessvärre ingen lågnivå uttag och nu när högnivå är inkopplat låter det förfärligt i jämförelse med lågnivån.

smile

117 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Nu har jag fixat allt kopplat om satt i Pionner stereon. Har kopplat in med lågnivå RCA kablar. Kopplat in remoten också. Allt verkar fungera förutom att Pionner stereon inte stänger av sig när jag startar bilen och stänger av bilen. Men de bekymrar jag mig minst för. Det riktiga problemet är den att batterierna verkar ta väldigt mkt. stryk, ganska svårt att få igång bilen nu. Förstår inte varför det blir så. Har suttit kvar i bilen och kollat att de aktiva basarna stänger av sig själva efter stereon är av. De tar cirka 4-5 min för dem att slockna. Har kollat sladdar om de tjuvar på batterierna men har ej hittat något.

Vad tror ni det kan bero på? Äre dags att köpa ett nytt starkare batteri?

Tack på förhand!

1 915 Inlägg
7 maj 2009
Finns det ingen adapter du kan köpa för att koppla in orginal rattfjärr till pioneerstereon ?

http://www.pioneer.eu/eur/products/25/3 … index.html

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 914 Inlägg
7 maj 2009
Dabanek skrev:
Förstår inte varför det blir så. Har suttit kvar i bilen och kollat att de aktiva basarna stänger av sig själva efter stereon är av. De tar cirka 4-5 min för dem att slockna. Har kollat sladdar om de tjuvar på batterierna men har ej hittat något.

Vad tror ni det kan bero på? Äre dags att köpa ett nytt starkare batteri?

Tack på förhand!

mystiskt.
nja tror inte du behöver skaffa ett annat batteri. det jag undrar. pröva ta lös remote, ta ström från pluskabeln när du ska pröva
sen spelar du musik, går dit bak och sätt en kort kabelstump mellan plus och REM på steget. smile
(alltså remotar "manuellt" slår det inte av direkt då när du inte ger remote uttaget på steget någon ström så tror jag det är nåt fel på baslådan). för det ska dö DIREKT när du tar lös och inte ger remoteuttaget på steget någon ström alls.

mvh kalle
Senast redigerat av kalle_kalle (7 maj 2009)

117 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Tjena!

Okej skall pröva de med. Men jag kanske borde säga att jag testat att inte koppla in remoten alls! De som händer då är att jag startar stereon berode på hur mkt. jag gasar och hur hög volym jag har på stereon drar mina båda aktiva baslådor igång. Men när jag stänger av stereon då så slocknar baslådorna efter 15-20 sek. Sedan köpte jag en ny aktivbaslåda igår. Så jag har två, chansen borde vara minimal att de skall vara fel på baslådorna eftersom båda reagerar på samma sätt. Fattar noll av bilens system vettefan om det är stereon som har problem eller vafan det försegår i dem där kablarna haha...

117 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
Finns det ingen adapter du kan köpa för att koppla in orginal rattfjärr till pioneerstereon ?

Förresten tack för tipset! Tänkte inhandla den men hittar ingen på nätet som verkar sälja den. Har gått in på deras återförsäljare men ingen verkar ha den. Får fortsätta leta haha tongue

117 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:

Tjena!

Har beställt hem en nu! Kan återkomma senare med hur den funkar.

Mvh. Daban

117 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:

Tjena!

Skulle bara säga att den där rattfjärren fungerar perfekt!

Mvh. Daban Mohammed Ali

Sök