3428
Sök

westgate, problem med laddtryck 200sx s13

Mekaniker
245 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#1
Ja som rubriken lyder så skenar mitt ladd iväg till runt 1bar sen klippet FC'n, då är ju min fundering va de skulle kunna vara som orsakar detta?

kan de vara att wg'n går för tungt och i så fall hur tungt ska de gå om man försöker rubba den?

sen har ja funderat på om de kan vara den lilla dosan som har 3 vacum slangar in och en elkontakt, har inte de blekaste va de är! men kan de vara tät eller paj och orsaka skenande ladd?
Senast redigerat av 900_t16 (8 maj 2009)

If it ain't low slam it!

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
9 maj 2009
#2
det sist nämnda låter som en magnet ventil. den ökar trycket temporärt, jag är inte så insatt på nissan men är den orginal eller effter monterad, isf hur är den kopplad typ på brytare eller knapp? pröva att koppla i hop dom slangar mellan turbo huset och WGn å pröva igen.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
9 maj 2009
#3
Lilla dosan med 3st slangar och en kontakt i sig som sitter på vänster fjäderbenstorn har inget med laddtryck att göra utan är till för nån kallstartsfunktionon, har inte forskat så noga i funktionen men jag har kopplat ur min helt utan att jag märkt nån skillnad nånstans.

- Time Attack -

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
9 maj 2009
#4
ta en titt på wastegate-slangen..den har kanske hoppat av,eller kanske i sönder


Mekaniker
245 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#5
NIzmO skrev:
Lilla dosan med 3st slangar och en kontakt i sig som sitter på vänster fjäderbenstorn har inget med laddtryck att göra utan är till för nån kallstartsfunktionon, har inte forskat så noga i funktionen men jag har kopplat ur min helt utan att jag märkt nån skillnad nånstans.

så de är bara att ta ett t-kors då alltså och pvova.

till Maximus så har ja bytt slangen till wg'n utan resultat

If it ain't low slam it!

Mekaniker
245 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#6
Ja kopplade bort den dära dosan på fjäderbenet och då slutade den att skena i laddet, men den gick väldigt lågt p tomgåmg vid kall motor.. kan de vara att den inte få ström eller kan de vara tät i nån anslutning eller nå?

If it ain't low slam it!

29 Inlägg
9 maj 2009
#7
900_t16 skrev:
Ja kopplade bort den dära dosan på fjäderbenet och då slutade den att skena i laddet, men den gick väldigt lågt p tomgåmg vid kall motor.. kan de vara att den inte få ström eller kan de vara tät i nån anslutning eller nå?

Jag tror du e inne på rät spår.
De kan mycket väl vara magnetventilena..
Låna av någon annan att testa med?

Mvh //S

Beroede Med Wilje

Mekaniker
245 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#8
SpeCtruM skrev:
900_t16 skrev:
Ja kopplade bort den dära dosan på fjäderbenet och då slutade den att skena i laddet, men den gick väldigt lågt p tomgåmg vid kall motor.. kan de vara att den inte få ström eller kan de vara tät i nån anslutning eller nå?

Jag tror du e inne på rät spår.
De kan mycket väl vara magnetventilena..
Låna av någon annan att testa med?

Mvh //S

Så de är en magnetventil alltså!
Jamåste nog skaffa en och pröva dit, se om de paj

If it ain't low slam it!

204 Inlägg
9 maj 2009
#9
900_t16 skrev:
SpeCtruM skrev:
900_t16 skrev:
Ja kopplade bort den dära dosan på fjäderbenet och då slutade den att skena i laddet, men den gick väldigt lågt p tomgåmg vid kall motor.. kan de vara att den inte få ström eller kan de vara tät i nån anslutning eller nå?

Jag tror du e inne på rät spår.
De kan mycket väl vara magnetventilena..
Låna av någon annan att testa med?

Mvh //S

Så de är en magnetventil alltså!
Jamåste nog skaffa en och pröva dit, se om de paj

kanske det är, men den har/ska inte ha något med ladd trycket att gör som maximus skriver.
lite luddigt förklarat men satt "magnet ventilen" i samma vakuum krets som wg:n?


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
10 maj 2009
#10
finns ingen magnetventil på s13


4 670 Inlägg
10 maj 2009
#11
den dosan ni pratar om är varmstartsventil "Om ja minns rätt" som är fruktansvärt onödig funktion på s13!!!


Mekaniker
245 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#12
mickius skrev:
den dosan ni pratar om är varmstartsventil "Om ja minns rätt" som är fruktansvärt onödig funktion på s13!!!

De verkar mer som att de har nå med kallstart att göra då min tomgång for helt åt skogen med den bortkopplad!

de sitter ingen säkring eller relä till den som kan ha gått sönder?

If it ain't low slam it!

146 Inlägg
10 maj 2009
#13
900_t16 skrev:
mickius skrev:
den dosan ni pratar om är varmstartsventil "Om ja minns rätt" som är fruktansvärt onödig funktion på s13!!!

De verkar mer som att de har nå med kallstart att göra då min tomgång for helt åt skogen med den bortkopplad!

de sitter ingen säkring eller relä till den som kan ha gått sönder?

Kallstartsventil heter det o ska inte ha något med laddet att göra.
Den enda som jag anser kan vara fel är att slangen är kass till WG:n, men den hade du bytt.
Alltså måste WG:n vara kass, kolla så där inte är stopp i slangnipplarna som går mellan turbo o WG:n.
Laddet på s13 styrs mekanisk, såvida du inte har en "pys-ventil" eller elektrisk laddtryckstyrning.

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Mekaniker
245 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#14
kingen85 skrev:
900_t16 skrev:
mickius skrev:
den dosan ni pratar om är varmstartsventil "Om ja minns rätt" som är fruktansvärt onödig funktion på s13!!!

De verkar mer som att de har nå med kallstart att göra då min tomgång for helt åt skogen med den bortkopplad!

de sitter ingen säkring eller relä till den som kan ha gått sönder?

Kallstartsventil heter det o ska inte ha något med laddet att göra.
Den enda som jag anser kan vara fel är att slangen är kass till WG:n, men den hade du bytt.
Alltså måste WG:n vara kass, kolla så där inte är stopp i slangnipplarna som går mellan turbo o WG:n.
Laddet på s13 styrs mekanisk, såvida du inte har en "pys-ventil" eller elektrisk laddtryckstyrning.

De är ju väldigt konstigt att mitt ladd slutade skena då ja kopplade bort skiten, så nå typ av strypning eller liknande måste den ju ha!

nu ligger laddet på 0,5 stabilt så nog verkar WG'n funka som den ska!

If it ain't low slam it!

4 670 Inlägg
10 maj 2009
#15
900_t16 skrev:
kingen85 skrev:
900_t16 skrev:
De verkar mer som att de har nå med kallstart att göra då min tomgång for helt åt skogen med den bortkopplad!

de sitter ingen säkring eller relä till den som kan ha gått sönder?

Kallstartsventil heter det o ska inte ha något med laddet att göra.
Den enda som jag anser kan vara fel är att slangen är kass till WG:n, men den hade du bytt.
Alltså måste WG:n vara kass, kolla så där inte är stopp i slangnipplarna som går mellan turbo o WG:n.
Laddet på s13 styrs mekanisk, såvida du inte har en "pys-ventil" eller elektrisk laddtryckstyrning.

De är ju väldigt konstigt att mitt ladd slutade skena då ja kopplade bort skiten, så nå typ av strypning eller liknande måste den ju ha!

nu ligger laddet på 0,5 stabilt så nog verkar WG'n funka som den ska!

Den har absolut inget med laddtrycket o göra där emot kan säkert någon slang till den varit trasig? o ev den kopplad till wg på nått sätt där av strul med laddtrycket! eftersom de går vaccium till den dosan.
Senast redigerat av mickius (10 maj 2009)


146 Inlägg
11 maj 2009
#16
mickius skrev:
900_t16 skrev:
kingen85 skrev:
Kallstartsventil heter det o ska inte ha något med laddet att göra.
Den enda som jag anser kan vara fel är att slangen är kass till WG:n, men den hade du bytt.
Alltså måste WG:n vara kass, kolla så där inte är stopp i slangnipplarna som går mellan turbo o WG:n.
Laddet på s13 styrs mekanisk, såvida du inte har en "pys-ventil" eller elektrisk laddtryckstyrning.

De är ju väldigt konstigt att mitt ladd slutade skena då ja kopplade bort skiten, så nå typ av strypning eller liknande måste den ju ha!

nu ligger laddet på 0,5 stabilt så nog verkar WG'n funka som den ska!

Den har absolut inget med laddtrycket o göra där emot kan säkert någon slang till den varit trasig? o ev den kopplad till wg på nått sätt där av strul med laddtrycket! eftersom de går vaccium till den dosan.

Kallstartsventilen har tre utgångar. En går till insugsslangen till turbon, en går upp till ett rör som går bakom motorn till BTR:en o den tredje kommer jag faktiskt inte ihåg eftersom min är bortkopplad.
Någon som kan bekräfta den tredje?

(Rätta mej om jag har fel)
Senast redigerat av kingen85 (11 maj 2009)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

29 Inlägg
16 maj 2009
#17
maximus skrev:
finns ingen magnetventil på s13

Ok då har man lärt sig nåt nytt smile Va nästan 100 på de men du borde veta som har en s13..  smile

//S

Beroede Med Wilje


Sök