3512
Sök

Vad ska jag ha för bil?

3 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Hej!
Jag står i startgroparna och ska köpa en "ny" bil och är helt vilse...
Förutsättningarna är att jag vill ha en kombi (hund)Bensinare som är snål eller ev diesel (åker ganska mycket)
drag (går ju iofs och montera på dom flesta bilarna)
AC / ACC (sitter ju också i dom flesta)
Och framförallt vill jag inte ha en massa strul med bilen!
Letar i prisklass 50-100'000 som inte gått 500000km
Dom jag kollat på är:

Corolla: Krävs ju nästan inget underhåll, men har ingen aning om hur dom är som diesel
men har mycke goda erfarenheter av bensinarna! (Tyvärr inte alltför vacker skapelse)

Mazda 6: Ingen aning om hur dom är att köra o att äga, men gillar utseendet?

Peugeot 307-407: Inte heller någon erfarenhet!

Volvo V70: Hur farligt är det att köpa en långmilardiesel (under 300000km)? drar ju tyvär lite mycke soppa som bensinare /tror jag)

Passat: Inte heller så mycke erfarenhet!

BMW: Helt lost, har bara läst lite om dom, men någon här på forumet som pratat sig varm för dom!

Tacksam för alla tips!

Mvh Anders

6 Inlägg
13 juni 2009
du kan få köpa min peugeot 206. vill oxå ha mig nått nytt.. möjligen en mazda 3 big_smile

3 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Lite liten tyvärr, men annars verkar det va en ok bil!
Har du haft några bekymmer med din? (kanske dumt att svara på när du ska sälja den tongue )
Senast redigerat av Steve-OO (13 juni 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2009
Steve-OO skrev:
Hej!
Förutsättningarna är att jag vill ha en kombi (hund)Bensinare som är snål eller ev diesel (åker ganska mycket)
Dom jag kollat på är:

Corolla: Krävs ju nästan inget underhåll, men har ingen aning om hur dom är som diesel
men har mycke goda erfarenheter av bensinarna! (Tyvärr inte alltför vacker skapelse)

Volvo V70: Hur farligt är det att köpa en långmilardiesel (under 300000km)? drar ju tyvär lite mycke soppa som bensinare /tror jag)

BMW: Helt lost, har bara läst lite om dom, men någon här på forumet som pratat sig varm för dom!

Tacksam för alla tips!

Mvh Anders

*Host* Kan det vara jag? roll

Edit, också ett svar:

På autopower.se finns allt du behöver veta om Bmw och de olika modellerna bra sammanfattat. Där finns också ett välanvänt forum med mycket info och erfarenheter!

Bmw är körglada och välbyggda bilar, egentligen är inte ens 50k mil något problem om den varit välservad. Men förstår att du inte vill ha en sådan, det hade inte jag heller.

Exempel?
Bmw 316 eller 318 E36 Touring, alltså en sån som jag har fast mindre motor. Rymmer en hund utan problem, till och med två (har också jycke) men ingen lastbil direkt. Drar en 0,6-0,7 blandad körning och det är riktigt snålt för en bil av den storleken. Vill du ha diesel finns tokslöa 318 TDS eller den lite starkare 325 TDS med 6a.
Bensinsexorna är som du säkert hört innan väldigt härliga motorer som låter gott och är sportiga till karaktären. Även dessa är snåla i förhållande till effekt och vikt, jag kör min 193hp starka 328 på 0,9 blandad. En siffra som är rimlig, många andra med samma bil uppger samma förbrukning.
Bmwn är ofta dyrare i försäkring, men eftersom dessa till skillnad från de flesta konkurrenterna har kamkedja sparar man med marginal in detta. Och dessutom är Bmw service (auktoriserade) ofta billigare än tex Volvo eller VAGs.

Peugeot är inget jag hade köpt om du inte vill ha massa krångel, inte allt för bra rykte när det gäller sådant. Men trevliga bilar. Mazdan håller och är körglad för att vara en japan (inte jämfört med Bmw) men bullrar nått jävulskt! Corolla håller men är urtråkig.

Passat är en skitbra bil, och mer praktisk än Bmwn. Men service och sådant är dyrt (tex kamrem jämfört med bmws kedja och dyra delar jämfört med bmw) och verkstäderna har inte bra rykte. Passat 1,9 tdi är annars en toppenbil.

Volvo V70 är också en bra bil, säker, praktisk och bekväm. Men som du säger är den väldigt glad i bensin, delarna kostar som till Bmw. Men service och liknande är dyrare.

Ur min smått partiska vinkel ser jag ingen idé att köpa en Passat eller V70 som är lika bra som Bmw men väldigt mycket tråkigare och lite dyrare att äga. Så mycket värderar inte jag lite större lastutrymme, för hur ofta fraktar du stora fyrkantiga saker så du behöver en fyrkantig volvo? *ironi*
Ofta är dessa saker ändå för stora för att få plats i en personbil tongue
Senast redigerat av Rquired (13 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 299 Inlägg
13 juni 2009
Passat är helsjyssta bilar, jag va själv o kollade o provkörde en -99a idag.
Bekväma o köra och finns tillräckligt med utrymme för både hund o passagerare smile

Ligger i bra prisklass också. Bara vara noga med att kolla framvagnen då det ska va en svag punkt på VAG-bilar.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
13 juni 2009
röstar på mazda

bmw= DYRT FK   hmm  min polare betalar ca 500:-/mån för sin

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

3 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Steve-OO skrev:
Hej!
Dom jag kollat på är:

Tacksam för alla tips!

Mvh Anders

*Host* Kan det vara jag? roll

Edit, också ett svar:

På autopower.se finns allt du behöver veta om Bmw och de olika modellerna bra sammanfattat. Där finns också ett välanvänt forum med mycket info och erfarenheter!

Bmw är körglada och välbyggda bilar, egentligen är inte ens 50k mil något problem om den varit välservad. Men förstår att du inte vill ha en sådan, det hade inte jag heller.

Exempel?
Bmw 316 eller 318 E36 Touring, alltså en sån som jag har fast mindre motor. Rymmer en hund utan problem, till och med två (har också jycke) men ingen lastbil direkt. Drar en 0,6-0,7 blandad körning och det är riktigt snålt för en bil av den storleken. Vill du ha diesel finns tokslöa 318 TDS eller den lite starkare 325 TDS med 6a.
Bensinsexorna är som du säkert hört innan väldigt härliga motorer som låter gott och är sportiga till karaktären. Även dessa är snåla i förhållande till effekt och vikt, jag kör min 193hp starka 328 på 0,9 blandad. En siffra som är rimlig, många andra med samma bil uppger samma förbrukning.
Bmwn är ofta dyrare i försäkring, men eftersom dessa till skillnad från de flesta konkurrenterna har kamkedja sparar man med marginal in detta. Och dessutom är Bmw service (auktoriserade) ofta billigare än tex Volvo eller VAGs.

Peugeot är inget jag hade köpt om du inte vill ha massa krångel, inte allt för bra rykte när det gäller sådant. Men trevliga bilar. Mazdan håller och är körglad för att vara en japan (inte jämfört med Bmw) men bullrar nått jävulskt! Corolla håller men är urtråkig.

Passat är en skitbra bil, och mer praktisk än Bmwn. Men service och sådant är dyrt (tex kamrem jämfört med bmws kedja och dyra delar jämfört med bmw) och verkstäderna har inte bra rykte. Passat 1,9 tdi är annars en toppenbil.

Volvo V70 är också en bra bil, säker, praktisk och bekväm. Men som du säger är den väldigt glad i bensin, delarna kostar som till Bmw. Men service och liknande är dyrare.

Ur min smått partiska vinkel ser jag ingen idé att köpa en Passat eller V70 som är lika bra som Bmw men väldigt mycket tråkigare och lite dyrare att äga. Så mycket värderar inte jag lite större lastutrymme, för hur ofta fraktar du stora fyrkantiga saker så du behöver en fyrkantig volvo? *ironi*
Ofta är dessa saker ändå för stora för att få plats i en personbil tongue

Japp det var dig jag tänkte på big_smile

Tack så mycket för enkla och sakliga svar!
Ska försöka åka runt och kolla på lite bilar imorgon och försöka provköra lite olika modeller.
Tror jag stryker Peugeot helt iaf, hur har Mazda haft det med rosten på 6-modellen?
Har bara läst något litet om ev problem, någon som vet mer?

Driver
2 111 Inlägg
15 juni 2009
mr_right skrev:
röstar på mazda

bmw= DYRT FK   hmm  min polare betalar ca 500:-/mån för sin

Vet inte om jag kallar det dyrt, beror på vilken bmw det är.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juni 2009
Mazda 6 rostar väl inte så jävligt, eller?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

157 Inlägg
15 juni 2009
Rquired skrev:

jag såg en idag   vid verkstan nära mej  en 07  a   den hade  börja rosta på bak o fram skärmarna och bakluckan   skamligt ju för vara rätt ny

audi 100

2 021 Inlägg
15 juni 2009
Rquired skrev:

Nå så in i helvete, dock är många åtgärdade på garantin

Sök