Hejsan allihopa. Jag köpte en Ford Sierra -88 för ca 2-3 veckor sedan och nu har den gått sönder mer eller mindre, enligt rådfrågningar på Fordforumet bland annat så blev det bara förslag om att katalysatorn eller ljuddämparen har gått sönder, men katten verkar det vara. Det skramlar när jag kör och jag tappar fart för varje gång jag är ute o kör (kommer upp i ca 40-60 km/h allt som allt), den låter även riktigt dämpad, som en leksaksbil ungefär. Den går bra men farten är helt åt helvete. Så jag tänkte att jag skulle ta och rensa allt innehåll i katalysatorn och köra med en tom kat.
Ägarna som hade bilen innan var ett medelålderspar och sen fick jag tag i den (den fungerade riktigt fint) och plågade den kanske lite för hårt.
Så till min fråga, finns det någon billig verkstad i luleåområdet? Det är ju en gammal bil så jag vill inte slösa 6k för att fixa den som de ville ha på mekonomen -_-. Inte någon märkesverkstad eller liknande. utan en gammal hederlig bilverkstad.
Vill bara ha det löst och kunna brumma 110-120 på E4an igen(Vågar inte och vill inte köra på e4an just nu i 40-60)
Kan även påpeka att när det började så kunde det ta ca 4-5 minuter innan jag kom upp i 110-120 när problemet började. Innan dess kunde jag ligga i 170-180 (mätaren svajade lite så osäkert där) utan problem.
Jag vet att jag plågade bilen lite väl mycket, en gammal bil. Olja och kylarvätska ser bra ut för övrigt.
Eller kan det vara något annat problem än katalysatorn alt ljuddämparen?
ALT : Någon i Luleå som kan rensa katalysatorn för en slant eller något.
Senast redigerat av Midskogs (6 juli 2009)