5248
Sök

Problem med baslåda!!

3 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
hej! jag vet att detta är inga värsting grejer men vill alla fall att det ska funka och det får jag inte själv. Därför frågar jag här nu. . .

jag har i skuffen en biltema dubbel 10" baslåda:Uteffekt: 100 W RMS/200 W max.
http://i25.tinypic.com/33092du.jpg

och ett Denver CAP-4100 800watt slutsteg:2x240 W RMS i 4 ohm
http://i29.tinypic.com/ouz8zs.jpg

mitt problem är att jag får djupbas som fan men när man spelar låtar med lite snabbare bas så liksom basar det "hela tiden". har provat att skruva på slutsteget utan någon bättre framgång.
kan det vara så att jag trycker på basen med för mycket watt?

även bild på kontrollen på slutsteget . . .
http://i32.tinypic.com/2ekta4k.jpg
Senast redigerat av volvo-mikke (20 juli 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juli 2009
Börja med att ställa den dära "super bass" längst till vänster, alltså på 0. Den förstör bara. Sen så ser jag att du kör på lågpassfilter, det är rätt, men hur är det egentligen ställt? Väldigt svårt att se på bilden, om den står fullt uppvriden så blir det lite mycket, ställ den på ungefär klockan 10, borde bli bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Börja med att ställa den dära "super bass" längst till vänster, alltså på 0. Den förstör bara. Sen så ser jag att du kör på lågpassfilter, det är rätt, men hur är det egentligen ställt? Väldigt svårt att se på bilden, om den står fullt uppvriden så blir det lite mycket, ställ den på ungefär klockan 10, borde bli bra.

okej har ändrat super bas och bytt bild nu smile men har ej provspelat. något annat jag ska ändra på?

21 761 Inlägg
20 juli 2009
Om det fortfarande låter på samma sätt när du spelar mycket bas, prova då att byta plats på plus och minus på basens högtalarkablar. Ändra alltså bara på ett ställe, tex vid själva basen. Lyssna om ljudet blev bättre/ingen skillnad/sämre. smile

134 Inlägg
21 juli 2009
ChriZtoffer skrev:

noll är ju till höger wink till vänster är bassboost + 12db

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juli 2009
crossboy skrev:
ChriZtoffer skrev:

noll är ju till höger wink till vänster är bassboost + 12db

Ah hehe, stämmer bra det du! Får skylla på dåligt med sömn eller att jag var stressad då jag höll på med bilen. wink Som tur är så verkar TS iaf ha läst att den skulle stå på 0, inte att den ska stå längst till vänster.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
ville bara säga att nu utan super bass, och satt bas lådan på en kanal i stället för brygg kopplat som basen inte töjade med så låter det mycket bättre big_smile tack för hjälpen!

Sök