3864
Sök

HJÄLP! min saab 9-3 drar 2,48 liter milen

47 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Är duktigt trött och snart pank på grund av att jag måste tanka min bil var 25 mil.
Så här ligger det till. Kör en nordic steg 1 chippad saab 9-3 2.0T -99a med K&N öppet luftfilter (stort luftfilter) Jag kör nästan bara stadstrafik och sid-displayen brukar visa  att den drar ca 1.3 liter /mil i snitt. inget onormalt eftersom ja bara kör stadstrafik då. Har testat 2 ggr nu att fylla tanken och sedan köra tills röda lampan lyser. Jag kommer bara 25 mil på full tank oavsett hur lugnt ja kör! läckage är väl i stort sett uteslutet. har aldrig sett nån fläck under bilen eller känt någon bensinlukt. trippmätaren är jag ganska säker på att den går rätt med.. hur kan detta komma sig?
tack på förhand..

680 Inlägg
22 juli 2009
inte funderat på och kolla med saab el där den är chippad

dARKiE
5 031 Inlägg
22 juli 2009
ankan88 skrev:
Är duktigt trött och snart pank på grund av att jag måste tanka min bil var 25 mil.
Så här ligger det till. Kör en nordic steg 1 chippad saab 9-3 2.0T -99a med K&N öppet luftfilter (stort luftfilter) Jag kör nästan bara stadstrafik och sid-displayen brukar visa  att den drar ca 1.3 liter /mil i snitt. inget onormalt eftersom ja bara kör stadstrafik då. Har testat 2 ggr nu att fylla tanken och sedan köra tills röda lampan lyser. Jag kommer bara 25 mil på full tank oavsett hur lugnt ja kör! läckage är väl i stort sett uteslutet. har aldrig sett nån fläck under bilen eller känt någon bensinlukt. trippmätaren är jag ganska säker på att den går rätt med.. hur kan detta komma sig?
tack på förhand..

Åk och kolla felkoder.

Kanske en dålig lamdasond eller LMM.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 juli 2009
Det är inte så att ditt häftiga öppna filter har släppt in antingen skit eller olja till LMM och sabbat den så att bilen sprutar in alldeles åt h-vete för mycket soppa ??

Det är ju min gissning iaf....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 019 Inlägg
22 juli 2009
Ankans bil har ingen LMM så det är rätt uteslutet.

47 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
som katten gustav säger så har T5 motorn ingen LMM.

hum lambdasonden säger du? vad kostar det att kolla felkoder då?

haha ja katten lär knappast må bra av detta..

Har en egen teori: luftfiltret kanske är skitigt? bilen går jättebra men kanske att den får kämpa för att ta in luften? ska rengöra det imorgon. vet inte hur pass mycket använt det är..
Senast redigerat av ankan88 (22 juli 2009)

47 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
pratade med biva nyss och dom förstod ingenting så det enda måste vara att programvaran är åt helvete.
finns det någon möjlighet att bilen kan dra soppa utav helvete trots att den går jättebra och sid-displayen visar normala värden om den är felprogramerad? hmm någon som kan svara på det?

Sök