jri87 skrev:
Rquired skrev:
525 är tyngre och förlorar, om du inte tappar allt när du växlar. På pappret skiljer endast en hp till 328ans fördel men denna har effekten på ett helt annat register än vad 325an har, framför allt kommer effekten tidigare. En 325 får både på pappret och i verkligheten stryk av en 328 om båda "körs rätt", alltså inga evighetsväxlingar
328 är dessutom strypt, skruva dit ett insug från en 325 så har du 200-210hp istället åtminstone. Mot en sådan har varken en orginal 328 eller 325 en chans. Själv har jag inte gjort så eftersom 328 då tappar sitt breda register och man måste varva en massa för att få fram effekten, vilket inte är lika härligt till vardags som den lågvarvsstarka (för att vara Bmw) 328i.
Mankhöjd har med hästar och inte bilar att göra, men vad Caromania menar får han själv förklara
Mvh
så om jag skulle sätta ditt ett insug från en 325 så skulle jag få en bättre acceleration om jag varvar mycket?
men om man kör mer "vardagsköring" så tappar den i acceleration?
men hur mycket menar du med att varva?
Om jag ska komma iväg snabbt så kör jag ungefär upp den till 3500/4000 varv från start sen växlar jag vid ungefär 4000varv osv osv är det "rätt" köring för min vanliga 328?
Ledsen för att jag verkr så jävla dum haha men jag försöker lära mig.
tack för svaren!
Frågar man inget lär man sig inget
Nja, du tappar väl inte i acceleration med ett M50 insug. Men effekten ligger högre.
Enkelt förklarat, på en Bmw brukar effekten ligga högt upp i varvtalsregistret. Alltså måste man varva en hel del för att nå max effekt. Denna karaktär har en 325a.
En 328 skiljer sig lite från detta. Max effekten ligger på ett lägre varvtal, vilket gör att bilen upplevs kraftigare på låga varv och man behöver inte varva en massa för att nå effekten.
Lite svårt att förklara, det är en sak man måste uppleva. Men effekten på lägre varv betyder inte att bilen är slöare, bara att man kan växla på ett annat sätt. En bil som har effekten på låga varv behöver man inte dra till varvstoppet, det är ingen idé för kraften finns inte där uppe.
Känner att detta är en dålig förklaring, har du någonsin kollat på ett papper från en bänkning? Där man ser en kurva som varierar med till exempel varvtal på X-axeln och effekt på Y-axeln? Kolla på vridmomentskurvan på denna bild:
Du ser att vridmomentet är som högst mellan 1800 och 3000 varv? Och sedan sjunker kurvan, allt blir bilen svagare. Att varva över 3000 varv med den bilen är alltså onödigt eftersom effekten minskar, alltså bör man växla upp för att på så sätt hålla varvet inom det område där motorn är starkast, i fallet ovan mellan 1800 och 3000rpm. Sedan får man naturligtvis ta hänsyn till den andra kurvan som anger effekt, men du förstår vad jag menar i teorin? Skall du ha som mest kraft i en Audi V12 tdi medans du accelererar skall du hålla varvtalet mellan 1800 och 3000 rpm