2496
Sök

Svårstartad b23e

60 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#1
jag har ett ganska vanligt fel på b23 och b230 med mekaniskt insprut. när den har stått en natt så blir den svårstartad, man får nöta länge på starten och när den väl går igång pluddrar den när man tar på gasen. men om man varvar till en gång till 3 - 4tusen rpm så går det till sig och den går hur bra som hellst.

har en liten teori om att det kan vara nån backventil inte är riktigt tät. vad tror ni?

//MVH Erik

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

21 761 Inlägg
27 juli 2009
#2
Kallstartsventilen som inte fungerar ordentligt tycker jag det låter som, men det finns nog andra tänkbara fel också. smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 juli 2009
#3
men när du väl får start på bilen, vad ligger den i tomgång då? blöddrar den så att den typ vill dö? låter som kallstartsventilen, men kan har du kass tomgång på den så kan de vara tomgångs motorn med.. kolla om den surrar när bilen är igång..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

60 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#4
nej den vill inte dö på tomgång, men vars sitter den här kallstartsventilen? har aldrig hört namnet

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

21 Inlägg
27 juli 2009
#5
kallstartsventilen sitter mitt på insugningsröret i böjjen ner om jag inte minns fel..mvh petta

21 761 Inlägg
27 juli 2009
#6
Japp, den syns på en av bilderna som han har i sitt galleri. Mellan 2:ans och 3:ans rör på insugningsröret, har en blå kontakt. smile

Den bilden: http://www.garaget.org/?car=147147&image=1458835
Senast redigerat av Drönirettab (27 juli 2009)

60 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#7
okejokej, tack för tipsen, ska se vad som går att göra smile

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)


Sök