3557
Sök

Volvon knasar igen.. Generatorn?

18 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#1
Hur vet jag att det verkligen är generatorn som behöver bytas?  alltså så här:

Min Volvo 940 har gått som en klocka tills nu, men nu vill den inte hoppa igång. När jag vrider om tändningen så låter det och känns som om den tänker hoppa igång, men icke. Det bli bara njö njö till sist och batteriet laddar väl ur antar jag.. Får jag starthjälp med kablar eller laddar upp batteriet  så vrooomar hon igång som hon aldrig gjort annat. Går jättebra att köra, inge konstigheter men om jag stannar och stänger av motorn och sen startar efter kanske en.. timme, halvtimme då vill den inte starta utan starthjälp.  En granne sa att det är säkerligen relät inne i generatorn som är slut. Satan, hur säker kan jag va på det, en generator är ju inte billig..
Killar.. hjälp mej!sad   någon som kan ställa en diagnos?

Glömde tillägga att grannen kollade strömmen på batteriet och det var ca 12.. volt?roll Nu har jag plockat ur batteriet och nu står det på laddning igen..

/Elinor
Senast redigerat av Volvotokan (27 juli 2009)

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 juli 2009
#2
verkar som att de är något som ligger och drar ur batteriet.. har du kollat vad de ger ? kan också vara så att batteriet är helt slut med, att de inte tar e mot laddningen från gen..

hmm varför köpa ny generator.. byt ut kolen i den big_smile gjorde jag på min de första jag gjorde när jag köpte bilen smile
Senast redigerat av XeptiQ (27 juli 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

18 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#3
oj,  byta ut kolen, hur gör man det då?  Jag har oxå en känsla utav att det är nåt som drar ur batteriet. Hur lång livslängd har ett batteri igentligen?

3 Inlägg
28 juli 2009
#4
Hej Tokan... Har du möjlighet att ta ur bateriet och kolla med ett annat?!?!
Ett batteri dör förbannat fort och utan förvarning,så det skulle inte vara omöjligt att det är dött. Har råkat ut för det aldeles föör många ggr.... smile
Annar är det jätte lätt att byta kol. På baksidan av generatorn sitter det en liten grunka med en liten rund (oftast vit) grej i mitten. Den har som två vingar med ett par små skruvar i (oftast vanliga spår skruvar) Sruva ur dom och du kommer få ut själva kol hållaren som ser ut som ett litet L, och där det förhoppningsvis sitter två kol utstickande. Om inte så vet du vad det är som är fel! Kolen sitter på fjädrar och ska sticka ut min 1,5-2cm. När du sedan ska sätta tillbax kolhållaren är det viktigt att du "trär" in kolhållaren i generatorn igen. Det sitter ett litet bleck i generatorn som ska ligga an på blecket på kolhållaren bara.
Mao INGA problem! Det här fixar du lätt!!! wink

Jag tror mest på batteriet iaf så...

Mvh Jon

70 Inlägg
28 juli 2009
#5
Byt batteri och testa som ovanskrivet, när byttes det sist?
Har bilen stått länge med polerna på blir batteriet nästintill kass efter en tid.
Hjälper inte hur mycket man än sätter det på laddning.
Om du är osäker på hur man byter kolet i gen,kanske grannen är bussig?
En annan sak kan ju vara fukt, händer ju opel etc,så varför inte volvo?roll

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

75 Inlägg
28 juli 2009
#6
Ladda batteriet, starta bilen och kör lite, sen stannar du, tar bort en pol på batteriet..Väntar så länge som det brukar ta innan bilen inte kan gå igång, startar bilen utan problem så är det något som drar, annars är det batteriet. 99 % säker på att det är batteriet

Om det vore fel på generatorn skulle du ha en lampa som lyser på instrumentbrädan (batterilampan)

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

18 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#7
:)Tusen tack för era svar! Fick lite bekräftelse på att det nog är batteriet... Hade laddat upp det under natten , bilen startade i ett hujj, åkte ca två milen in till stan. Där stod den i cirka en timme(medans jag var och fikade) startade sen åkte ner till affären, ca 2 km. och där dog hon..  Fick starthjälp utav en hygglig kille och bilen gick igång igen. Killen sa att "det där är batteriet, det kan vara nån cell som sagt upp sig, bla bla för generatorn verkar det inte vara nå fel på"  Nu köper jag ett nytt batteri! orkar inte kolla batterisyra mm. till vintern står jag väl där som vanligt o behöver starthjälp..

Tack för hjälpen hörrni!
/Elinor

Just det.. Batterilampan lyser inte. Det enda som lyser är parkeringsbromsen när den startar/startat.. och det ska den ju.
Senast redigerat av Volvotokan (28 juli 2009)

21 761 Inlägg
28 juli 2009
#8
Batterilampan ska lysa när tändningen är i läge 2, annars kan inte generatorn ge laddning normalt sett. Ibland kan man "tvinga igång" laddningen genom att varva upp motorn till tex 3000 varv elller högre, men när man stänger av bilen och startar den igen så finns ju felet kvar (ingen laddning). smile

Plockade du loss batterikablarna på batteriet när du laddade det, eller satt kablarna kvar?

18 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#9
jo, visst ,batterilampan lyser på "2:an"...men sen slocknar den. Jag lossar batteriet ,lyfter ur och tar in det och laddar det inomhus, lixom.
/Elinor

21 761 Inlägg
29 juli 2009
#10
Okej, bra att den slocknar igen. smile

När du sätter tillbaka batteriet i bilen igen, blir det tydliga blixtar då batterikablarna sätts fast på polerna?

Om det blir klart märkbara blixtar så tyder det på att någonting drar ström. Det kan bli pyttesmå blixtar ibland, det är inte alltför ovanligt, men det ska inte vara kraftiga blixtar.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 juli 2009
#11
testa å mäta vad den laddar när den är igång . kan va att det är dålig jord till batterit

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök