3464
Sök

Hjälp med val av luftfilter till V50 T5

4 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare jag har lite funderingar på om man ska köra med en CCI box eller öppet luftfilter...
Nån som har lite tips för och nackdelar?


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
1 augusti 2009
#2
Kör med det du tycker verkar häftigast. Men räkna inte med mycket fler hästkrafter. Öppet ger ju pysljud medans CCI boxen är tyst som orginal fast du kan dra ner insugsrören bättre o få lite mer kalluft.

4 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#3
Rspeter skrev:
Kör med det du tycker verkar häftigast. Men räkna inte med mycket fler hästkrafter. Öppet ger ju pysljud medans CCI boxen är tyst som orginal fast du kan dra ner insugsrören bättre o få lite mer kalluft.

Okej. men jag har hört att det inte är så bra att bara sätta dit ett öppet filter. utan man måste ha nån sorts avskärmning så att den inte suger in "varmluft".


1 335 Inlägg
1 augusti 2009
#4
Kör på ett K&N filter som du sätter i befintlig luftfilterburk. Ska du ha Öppet filter BÖR du bygga en avskärmning för att hålla borta varmluft och gärna plasera filtret så det nås av kalluft itifrån, dock ej i direkt vinddrag!

Driifter;)
1 630 Inlägg
1 augusti 2009
#5
vad är det som inte är bra med direkt vinddrag`?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

424 Inlägg
1 augusti 2009
#6
Laaang skrev:
Rspeter skrev:
Kör med det du tycker verkar häftigast. Men räkna inte med mycket fler hästkrafter. Öppet ger ju pysljud medans CCI boxen är tyst som orginal fast du kan dra ner insugsrören bättre o få lite mer kalluft.

Okej. men jag har hört att det inte är så bra att bara sätta dit ett öppet filter. utan man måste ha nån sorts avskärmning så att den inte suger in "varmluft".

Öppet filter är ju oljan i filtret som LMM kan ta stryk av, men de finns ju torra filter som inte har någon olja!
Men en avskärmning mellan motor och filter skulle vara att föredra smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

4 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#7
joliba_01 skrev:
Laaang skrev:
Rspeter skrev:
Kör med det du tycker verkar häftigast. Men räkna inte med mycket fler hästkrafter. Öppet ger ju pysljud medans CCI boxen är tyst som orginal fast du kan dra ner insugsrören bättre o få lite mer kalluft.

Okej. men jag har hört att det inte är så bra att bara sätta dit ett öppet filter. utan man måste ha nån sorts avskärmning så att den inte suger in "varmluft".

Öppet filter är ju oljan i filtret som LMM kan ta stryk av, men de finns ju torra filter som inte har någon olja!
Men en avskärmning mellan motor och filter skulle vara att föredra smile

Men det är ändå ett öppet luftfilter eller?


424 Inlägg
4 augusti 2009
#8
Laaang skrev:
joliba_01 skrev:
Laaang skrev:

Okej. men jag har hört att det inte är så bra att bara sätta dit ett öppet filter. utan man måste ha nån sorts avskärmning så att den inte suger in "varmluft".

Öppet filter är ju oljan i filtret som LMM kan ta stryk av, men de finns ju torra filter som inte har någon olja!
Men en avskärmning mellan motor och filter skulle vara att föredra smile

Men det är ändå ett öppet luftfilter eller?

Jo det är ett öppet filter, det är inte just filtret som tar död på LMM, det är filteroljan som gör det!
satsa på ett AEM filter

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

4 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#9
joliba_01 skrev:
Laaang skrev:
joliba_01 skrev:

Öppet filter är ju oljan i filtret som LMM kan ta stryk av, men de finns ju torra filter som inte har någon olja!
Men en avskärmning mellan motor och filter skulle vara att föredra smile

Men det är ändå ett öppet luftfilter eller?

Jo det är ett öppet filter, det är inte just filtret som tar död på LMM, det är filteroljan som gör det!
satsa på ett AEM filter

Jag var och snackade med en kille på BSR idag och han sa att det inte va själva oljan som gjorde sönder LMM utan det beror på hur mycket olja man har på filtret, det ska knappt vara nån ting. enligt han så är det bara en myt att det är oljan som förstör.....


424 Inlägg
4 augusti 2009
#10
Laaang skrev:
joliba_01 skrev:
Laaang skrev:

Men det är ändå ett öppet luftfilter eller?

Jo det är ett öppet filter, det är inte just filtret som tar död på LMM, det är filteroljan som gör det!
satsa på ett AEM filter

Jag var och snackade med en kille på BSR idag och han sa att det inte va själva oljan som gjorde sönder LMM utan det beror på hur mycket olja man har på filtret, det ska knappt vara nån ting. enligt han så är det bara en myt att det är oljan som förstör.....

Men då så, bara att tuta och köra i så fall! eller känner du dig orolig köp oljefritt

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

4 682 Inlägg
6 augusti 2009
#11
onödigt att byta till ett box-filter, ger ändå ingen effekt. ett öppet filter kan däremot ge ett par hästar.

424 Inlägg
7 augusti 2009
#12
Moparboy440 skrev:
onödigt att byta till ett box-filter, ger ändå ingen effekt. ett öppet filter kan däremot ge ett par hästar.

Är det inte tvärtom ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

9 Inlägg
7 augusti 2009
#13
Eller så satsar du på något som verkligen ger resultat.
http://autospeed.com/cms/A_2232/article.html

4 682 Inlägg
7 augusti 2009
#14
joliba_01 skrev:
Moparboy440 skrev:
onödigt att byta till ett box-filter, ger ändå ingen effekt. ett öppet filter kan däremot ge ett par hästar.

Är det inte tvärtom ?

nej den vägen e det. ett öppet luftfilter flödar bättre vilket ger högre fyllningsgrad vilket i sin tur leder till mer efffekt. men de e ju inte någon stor effektökning de e fråga om.
däremot filtrerar ett box-filter bättre, vilket ökar livslängden på motorn.


Sök