2223
Sök

Dodge Caravan/Chrysler Voyager -92, vatten-/oljeläckage, topplock

6 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Hej! Det är så att jag råkar äga ett alldeles eget exemplar av ovanstående.
Dock har jag ett problem som jag hoppas är topplockspackningen. Alternativt något enklare. Och inte en sprucken topp.

Jag köpte den nyligen för en patetisk summa pengar, som faktiskt inte har något med felet att göra, så det utelämnar vi.

Hur som helst:

Motorn (en V6, 3L) startar fint, går jämnt och bra. Bilen hade stått ett tag innan jag köpte den (1-2) år. Startade dock direkt. I samband med att motortemperaturen ökar efter start ökar också utsläppet av rök. En mild, vit rök. Inte speciellt mycket. Vid mer gas ryker det dock betydligt mer. Märkte att expansionskärlet var tomt, och har därefter fyllt på, kört ett par minuter utan att notera någon märkbar skillnad i nivån där.

Min första tanke var att någon av topplockspackningarna torkat och på så vis spruckit. Min andra tanke var att eftersom den stått ute har kylarvattnet fryst och därmed spräckt topplocket.

Finns det något sätt att ta reda på vad avgaserna består av? Eller kan felet ligga i t.ex. katalysatorn? Värt att notera är att relativt mycket kondens bildas i ändröret.

Jag vore otroligt tacksam om någon hjälpte mig att klura ut det här. Säg till om någon info saknas!

Tack på förhand,
Linus

562 Inlägg
11 augusti 2009
Komptesta om du vill kolla toppackningen!

9-5 Aero Sedan -05

6 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Knaset är att jag tror inte ens en komptest får plats utan att man lyfter ur motorn. Aset är ju tvärställt med ena toppen vid nedre delen av torpedplåten... Men jag ska kika om det kan gå att mecka in den där på något sätt... Men om packningen är paj så syns det direkt?

562 Inlägg
11 augusti 2009
Deadmeat skrev:
Knaset är att jag tror inte ens en komptest får plats utan att man lyfter ur motorn. Aset är ju tvärställt med ena toppen vid nedre delen av torpedplåten... Men jag ska kika om det kan gå att mecka in den där på något sätt... Men om packningen är paj så syns det direkt?

Ja det bör sjunka på den cylinder det är läckage på, kan även vara "melllan" 2 cylindrar.

9-5 Aero Sedan -05

Sök