Sharky skrev:
Mjaaa, Mjäää och Njääää.
Det är en sak om steget klipper och genererar THD - då får man problem med att konerna står stilla i ytterläget. Men det är en helt annan potatis om steget i sig själv har hög THD innan det klipper. Det vet ju basen inte om eftersom det ser signalmässigt ut precis som tex en distad gitarr.
(Och då skulle jag inte kunna spela Neil Young utan att bränna element hela dagarna ....)
/Göran
Stejfaan skrev:
ju högre THD desto lättare att de börjar lukta om bas(arna)
Ja precis det är skillnad på THD och DC klipp, lite harmonisk dist brukar inte sabba högtalare o för den delen så finns det knappt några högtalare som klarar att återge ljudet under 1% harmonisk förvrängning.
Harmonisk dist kan enkelt beskrivas som att du råkar lägga ena fingret på fel tangent när du ska anslå ett ackord på ett piano...låter falskt...(sen finns ju jazzmusik där de verkar sträva efter detta)
I slutstegets så är det övertoner som skapas (finns alltid mer eller mindre), när dessa övertoner ökar i amplitud så att det närmar sig signalens nivå då får vi en dissharmonerande svängning mellan dessa toner...det är THD...låter inte direkt klippt utan färgar bara instrument o röster så att de låter "falskt".
DC-klipp låter ordentligt illa pga klippet så får tonerna "dubbla" frekvenser (ändrad stig/falltid)!
Men nu för tiden så summeras THD och DC-klipp i en o samma THD siffra, egentligen bör man ange THD värdet från 0.1 watt till den effekten där THD nivån är som lägst (ca 80-90%) och sen ta genomsnittet på det värdet...då vet man hur harmoniskt rent steget kan spela.
Så då har jag öppnat för Görans längtan att skriva om detta ämne
// Tommy
Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl