3110
Sök

Vad är skillnaden på ett digitalt vs. analogt slutsteg???

21 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vad är skillnaden på ett digitalt vs. analogt slutsteg???

Har suttit o kollat på Mac Audio Fearless 1000 respektive 1000D

Är ju ytterst liten skillnad på specarna......

Så är fördelarna o nackdelarna med analogt respektive digitalt????

Not Stir, Just Screw!!!!!

95 Inlägg
18 augusti 2009
#2
Högre verkningsgrad på ett digitalt steg!

2 914 Inlägg
18 augusti 2009
#3
det digitala behöver inte lika mycket ström för att ge ut lika mycket watt. tongue

6 851 Inlägg
18 augusti 2009
#4
Men ni glömmer något,ördelen med analogt steg..mera värme, rundare basgång och låter allmänt bättre wink
Men vill man enbart spela högt så vist, då kan ett D-klassat steg vara bättre.


340 Inlägg
19 augusti 2009
#5
Kan man verkligen utgå från det? Jag har hört folk som är erfarna som är helt saliga över digitala steg.


6 851 Inlägg
19 augusti 2009
#6
newBadboy skrev:
Kan man verkligen utgå från det? Jag har hört folk som är erfarna som är helt saliga över digitala steg.

Detta beror helt klart på kvalité och då även prisgrupp. Har man ett analogt monoblock för 1000 och jämför detta med ett digitalsteg för 5000, så är det troligt att det digitala låter bättre.
Men enligt mej så är ett analogt steg trevligare ljudmässigt.


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 augusti 2009
#7
newBadboy skrev:
Kan man verkligen utgå från det? Jag har hört folk som är erfarna som är helt saliga över digitala steg.

Alla steg passar olika bra för olika ändamål och med olika högtalare.

Fördelen med digitala steg är som sagt att de använder strömmen mer effektivt = "mer effekt ut per instoppad effekt in".

Nackdelen är ofta att sämre klass D steg inte har riktigt sån hög dämpfaktor, och kör man många basar på ett klass D steg, speciellt om man lastar ned dem till säg 1 ohm, så kommer kontrollen bli obefintlig i jämförelse med ett bra klass A, AB, B.

En rolig sak med klass D steg är att många amatörer tror att det är signalen UT som skulle vara digital på nåt sätt, dvs att om du kollar på utsignalen ur ett klass D steg för en 50Hz ton, så skulle den se annorlunda ut i kurvformen än om du tar ett analogt steg.

Det är såna idéer som gör att man får tillfällen att asgarva smile

/Jonas
Senast redigerat av jonash (19 augusti 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
19 augusti 2009
#8
jonash skrev:
newBadboy skrev:
Kan man verkligen utgå från det? Jag har hört folk som är erfarna som är helt saliga över digitala steg.

Alla steg passar olika bra för olika ändamål och med olika högtalare.

Fördelen med digitala steg är som sagt att de använder strömmen mer effektivt = "mer effekt ut per instoppad effekt in".

Nackdelen är ofta att sämre klass D steg inte har riktigt sån hög dämpfaktor, och kör man många basar på ett klass D steg, speciellt om man lastar ned dem till säg 1 ohm, så kommer kontrollen bli obefintlig i jämförelse med ett bra klass A, AB, B.

En rolig sak med klass D steg är att många amatörer tror att det är signalen UT som skulle vara digital på nåt sätt, dvs att om du kollar på utsignalen ur ett klass D steg för en 50Hz ton, så skulle den se annorlunda ut i kurvformen än om du tar ett analogt steg.

Det är såna idéer som gör att man får tillfällen att asgarva smile

/Jonas

Jo det är anolunda

Klass D steg har små små staplar av impulser från nol till sinus kant +/-. Dessa små staplar bildar en sinusvåg.

Väldigt enkelt förklarat......

Sen Klass B steg finns inte va? Om de finns så ge ett exempel?

MVH//Björn


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 augusti 2009
#9
dbakuten skrev:
jonash skrev:
newBadboy skrev:
Kan man verkligen utgå från det? Jag har hört folk som är erfarna som är helt saliga över digitala steg.

Alla steg passar olika bra för olika ändamål och med olika högtalare.

Fördelen med digitala steg är som sagt att de använder strömmen mer effektivt = "mer effekt ut per instoppad effekt in".

Nackdelen är ofta att sämre klass D steg inte har riktigt sån hög dämpfaktor, och kör man många basar på ett klass D steg, speciellt om man lastar ned dem till säg 1 ohm, så kommer kontrollen bli obefintlig i jämförelse med ett bra klass A, AB, B.

En rolig sak med klass D steg är att många amatörer tror att det är signalen UT som skulle vara digital på nåt sätt, dvs att om du kollar på utsignalen ur ett klass D steg för en 50Hz ton, så skulle den se annorlunda ut i kurvformen än om du tar ett analogt steg.

Det är såna idéer som gör att man får tillfällen att asgarva smile

/Jonas

Jo det är anolunda

Klass D steg har små små staplar av impulser från nol till sinus kant +/-. Dessa små staplar bildar en sinusvåg.

Väldigt enkelt förklarat......

Sen Klass B steg finns inte va? Om de finns så ge ett exempel?

MVH//Björn

För bilbruk vet jag inte om det finns B, förmodligen några gamla modeller. Nuförtiden körs dem mest i klass A/B.

Sen det där med "staplarna"....tag fram oscilloskopet och kör ett svep. Om du ser staplar när du har hela vågen på displayen.....e du med på vad jag menar.

Det finns många som inte gillar klass D för audiobruk, men faktum är att många aldrig hört klass D i ett riktigt ABx test. Jag tror inte ens det finns nån som har ABx möjlighet i Sverige.

Många på hemma HiFi området som faktiskt börjar svänga, och det är inte bara en expert hit och dit som anser att klass D är lika bra, och i vissa fall bättre än vanlig A/B.

Däremot är det många inom 12V branschen tagit BangOlufsens ICE-power och försökt göra nåt enklare, men det blir inte helt bra.

Men, det är solkart så att klass D kommer att komma mer och mer. Och det blir bättre och bättre.
Senast redigerat av jonash (19 augusti 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

BilstereoNörd
576 Inlägg
21 augusti 2009
#10
dbakuten skrev:
jonash skrev:
newBadboy skrev:
Kan man verkligen utgå från det? Jag har hört folk som är erfarna som är helt saliga över digitala steg.

Alla steg passar olika bra för olika ändamål och med olika högtalare.

Fördelen med digitala steg är som sagt att de använder strömmen mer effektivt = "mer effekt ut per instoppad effekt in".

Nackdelen är ofta att sämre klass D steg inte har riktigt sån hög dämpfaktor, och kör man många basar på ett klass D steg, speciellt om man lastar ned dem till säg 1 ohm, så kommer kontrollen bli obefintlig i jämförelse med ett bra klass A, AB, B.

En rolig sak med klass D steg är att många amatörer tror att det är signalen UT som skulle vara digital på nåt sätt, dvs att om du kollar på utsignalen ur ett klass D steg för en 50Hz ton, så skulle den se annorlunda ut i kurvformen än om du tar ett analogt steg.

Det är såna idéer som gör att man får tillfällen att asgarva smile

/Jonas

Jo det är anolunda

Klass D steg har små små staplar av impulser från nol till sinus kant +/-. Dessa små staplar bildar en sinusvåg.

Väldigt enkelt förklarat......

Sen Klass B steg finns inte va? Om de finns så ge ett exempel?

MVH//Björn

Finns flera av dagens massproducerade slutsteg som kan kallas klass-B...
Många steg inte har injusterad tomgångsström för att det skulle ta för lång tid att varmköra o justera..
Så att många tillverkare har valt att lägga en "idiotsäker" nivå på tomgångsströmmen så att den inte skenar ifall steget blir för varmt, detta medför att de ofta saknar tomgångsström vid normal last o temp.
Så de klarar inte normen för klass AB...men kanske kommer i närheten när de är brutalt varma.
// Tommy
Senast redigerat av BAE (21 augusti 2009)

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl


Sök