4135
Sök

Trim till sugmotor

20 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#21
Blida skrev:
Om du vill ha mest ös för pengarna,sälj och skaffa turbo bil!
Om du vill vara "unik" (rellativt iaf) så fortsätter du med din motor du har.
Men det är dessvärre många ggr ekonomiskt självmord att trimma en sugmotor om grunden inte är väldigt lämplig och det finns gott om delar på marknaden för att utföra trimmningen.
Bara ett motor byte alt T-konvertering av befintlig motor brukar ofta generera i problem hos SBP.
Så,valet och ekonomin är ditt.

Jag kommer nog att skaffa mig en turbo bil för det finns absolut ingen mening att trimma den jag har.. Blir för mycket pengar att lägga på det men känns så surt bara att göra sig av med bilen bara.. Men får se hur det kommer bli och allt smile

Kicker
163 Inlägg
9 april 2008
#22
Saab killen. speedparts har väll skapligt med saab trim

See you sideways!!

654 Inlägg
9 april 2008
#23
yes SP har bra med delar..MEN,hur mycket delar (mekaniskt) har dom till saab´s motorer när det kommer till N/A trimmning!inte allt för mycket skulle ja tro,iofs är ja ingen saab kännare..men ja tvivlar på det när saab är "kända" för sina turbo maskiner.

20 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#24
Nej, jag har redan kollat där om delar till bilen och det är inte alls så mycket till min bil.. Det är mest om man har turbo som det finns delar till på SP. Så enklast är såfall att man säljer den bil man har och köper en med turbo, om det inte är enklare att byta motorn på bilen smile

654 Inlägg
10 april 2008
#25
sälja eller byta motor är väl då en fråga om hur pass kunnig man är.Samt om hur mkt problem man vill ha med bilprovningen/inför bes.
personligen skulle ja satsa på en ny bil med turbo motor från början..enklare och smidigare på alla håll och kanter anseer jag.

20 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#26
Jo det får nog bli så att man säljer den man har och köper sig en med turbo från början så man slipper all krabb och det blir billigast så med

2 164 Inlägg
11 april 2008
#27
Du kan ju turbo konvertera den motor du har om du vill de.
Bara att skaffa 2,3t kolvar och stakar från 9000 och sätt in.
Resten ska vara förberett och när du ändå håller på så konvertera till Trionic 5 för de är betydligt bättre än bosch systemet du har på din bil nu.
Borde funka om du kan meka mycket själv!

MVH

F


654 Inlägg
12 april 2008
#28
Och bes?

20 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#29
Det jag med tänkte på.. Blir det inte ett jäkla krabb med besiktningen om jag ska byta och sätta in allt det? Och hur mycket kostar det att regga om ett fordon egentligen?

2 164 Inlägg
12 april 2008
#30
Reggar man om ett fordon med en motor som finns redan i motor programet för modellen är de inte svårt.
Men sen behöver ju dom inte veta att de är en 2,3 och inte en 2,0 som de ska vara.

MVH

F


20 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#31
Okej.. Får tänka på saken och se hur mycket pengar man måste lägga på att turbokonvetera den. Som en sa, låter det ju nästan för enkelt om man bara behöver byta kolvarna och stakar.. Fast det är kanske inte så lätt för mig som inte är så duktig på meka smile

Forummoderator
26 349 Inlägg
12 april 2008
#32
beemern skrev:
torpis skrev:
beemern skrev:
och folk säger att de är billigt att trimma volvo?.  totalrenoverade min topp samt beställde trimkam och värre ventilfjädrar för 7800kr, extraktor kostar 2400kr, 535 LMM + rör till filtret som är lika stora för några hundringar, 2,5" simons från extraktor o bak 1000kr, och massa annat, fast de är ju ioförsej lättare att få ut hk ur en bmw 6a än i volvomotorerna tongue...

Nu är jag inte alls insatt i vad du har för bil/motor samt var du bromsar för effekt innan /efter mods, eller vat du ville komma med påståendena.

om jag tolkat rätt så menar du att det är billigare att trimma bmw än volvo?

vad jag menar är att många överdriver sugtrims kostnaden en jätte aning, som du säger, att trimkammar till s40 går på 8000kr, till e30 320, 323 och 325 så får du en jäävligt våldsam 298graders turbokam för 3400kr,   och avgas säger du 5000kr, ett extraktor till e30 går på 3200kr. lite exempel bara.

påstår inte att nån e billigare än den andra egentligen man måste ju jämföra liknande modeller me varandra och så men kan utan tvekan säga de att volvo är inte billigare iallfall. delarna kostar inte många kronor i skillnad, sen beror de ju på VART man handlar delarna, vissa ställen tar ju skitmycke för samma grej som ett annat ställe tar bara hälften...

...smart att jämföra bilar med allt mellan 10 till 20 år emellan. Tekniken går framåt. Tekniken blir även dyrare ju närmare nutida man kommer. Ska det jämföras så ska det jämföras jämlikt. Såsom många andra säger; gör om - gör rätt.

Edit: Visst de fan..on topic. Skulle inte vilja ens prova besikta en bil med turbo när den inte har det orginal. Håller med ovanstående. Trimma "inom vissa ekonomiska gränser eller byt till turbobil. Finns många här på forumet att prata med om just Saab, om det är det som är dig intressant.
Senast redigerat av AirOne (12 april 2008)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 164 Inlägg
13 april 2008
#33
Enklast för dig är nog att sälja bilen och köpa en turbo bil från början så slipper du all krångel utan kan bara trimma istället.
de är mitt tips.
Den motorn i NG900 håller ju ändå bra utan att man behöver byta nått i motorn upp till en 450 hk+!

MVH

F


20 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#34
Tack för alla tips! Det får nog bli så att man väntar ett tag och se om man kan kanske få tag i en Saab 900 turbo istället för att hålla på att konvetera och alla problem som kan komma med som besikta och sånt.. Så kanske man kommer göra nåt med den nuvarande bilen men det får man se om man hittar nåt billigt trim till den smile

4 682 Inlägg
3 september 2009
#35
tolgabuyuk skrev:
Dra ner till Turkiet så kan du få 800hp för högst 5 000 SEK smile

jag är övertygad om att tidigare skribenter bryr sig och värdesätter din information, Såhär 1 och 1/2 år senare...

VD Hammar
613 Inlägg
3 september 2009
#36
Fredrik-79 skrev:
Enklast för dig är nog att sälja bilen och köpa en turbo bil från början så slipper du all krångel utan kan bara trimma istället.
de är mitt tips.
Den motorn i NG900 håller ju ändå bra utan att man behöver byta nått i motorn upp till en 450 hk+!

MVH

F

Nja kan inte hålla med dig,
Han va ju inte så duktig på att skruva skrev han innan. då är det väl bättre att han börjar att sugtrimma sin bil han har nu, med byta kammar och stakar kolvar mm. så han får in snitsen innan han börjar med att trimma turbo för då kan det genast bli mycket dyrare om han kör sönder. eller har jag fel?

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
3 september 2009
#37
Moparboy440 skrev:
tolgabuyuk skrev:
Dra ner till Turkiet så kan du få 800hp för högst 5 000 SEK smile

jag är övertygad om att tidigare skribenter bryr sig och värdesätter din information, Såhär 1 och 1/2 år senare...

oj missade det smile

MVH Johan

654 Inlägg
3 september 2009
#38
opela skrev:
Fredrik-79 skrev:
Enklast för dig är nog att sälja bilen och köpa en turbo bil från början så slipper du all krångel utan kan bara trimma istället.
de är mitt tips.
Den motorn i NG900 håller ju ändå bra utan att man behöver byta nått i motorn upp till en 450 hk+!

MVH

F

Nja kan inte hålla med dig,
Han va ju inte så duktig på att skruva skrev han innan. då är det väl bättre att han börjar att sugtrimma sin bil han har nu, med byta kammar och stakar kolvar mm. så han får in snitsen innan han börjar med att trimma turbo för då kan det genast bli mycket dyrare om han kör sönder. eller har jag fel?

Vad blir dyrare med att köra sönder en turbo motor kontra sug motor?
Samma skit med tillägget att den ena motorn mstas med mer luft genom en turbo.


Sök