4343
Sök

Angående ladd tryck på volvo

48 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#1
hejsan jag har en volvo 740 tic .


* Motor setup:
* b230FT block (honade cylinderlopp)
* FK stakar -98
* mahle kolvar
* nya lager m.m i hela motorn (viktat/justerat)
* 530 topp (mirafrästa säten, renoverad) "arbete utfört av: FP enginges"
* V-kam
* 940 grenrör
* WT3/T4 Hybrid Turbo (oljekyld)
* 3" rostfritt avgassystem med Twine pipe
* Chip från www.hi-tuning.com LH 2.2
* 460cc spridare ej monterade
* 3" intercooler (XS POWER) ej monterad
* Walbro 255L/h bränslepump (in line)
* 16 Raders oljekylare

saken är den att jag ligger på 1,6 i ladd och den spikar.
jag får ej ner det hur ska jag gå till väga med det.

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 september 2009
#2
Om laddet sticker iväg så prova porta upp WG-hålet i turbon.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Volvo Tekniker
149 Inlägg
5 september 2009
#3
mc_dex skrev:
hejsan jag har en volvo 740 tic .


* Motor setup:
* b230FT block (honade cylinderlopp)
* FK stakar -98
* mahle kolvar
* nya lager m.m i hela motorn (viktat/justerat)
* 530 topp (mirafrästa säten, renoverad) "arbete utfört av: FP enginges"
* V-kam
* 940 grenrör
* WT3/T4 Hybrid Turbo (oljekyld)
* 3" rostfritt avgassystem med Twine pipe
* Chip från www.hi-tuning.com LH 2.2
* 460cc spridare ej monterade
* 3" intercooler (XS POWER) ej monterad
* Walbro 255L/h bränslepump (in line)
* 16 Raders oljekylare

saken är den att jag ligger på 1,6 i ladd och den spikar.
jag får ej ner det hur ska jag gå till väga med det.

Antar att du har vanligt mekanisk laddtrycksstyrning, prova att sätta dit en pysventil och se om du får ner laddet smile


264 Inlägg
5 september 2009
#4
kolla så att slangen e hel o sitter kvar mellan klockan å turbon!!


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 september 2009
#5
SporreS40 skrev:
mc_dex skrev:
hejsan jag har en volvo 740 tic .


* Motor setup:
* b230FT block (honade cylinderlopp)
* FK stakar -98
* mahle kolvar
* nya lager m.m i hela motorn (viktat/justerat)
* 530 topp (mirafrästa säten, renoverad) "arbete utfört av: FP enginges"
* V-kam
* 940 grenrör
* WT3/T4 Hybrid Turbo (oljekyld)
* 3" rostfritt avgassystem med Twine pipe
* Chip från www.hi-tuning.com LH 2.2
* 460cc spridare ej monterade
* 3" intercooler (XS POWER) ej monterad
* Walbro 255L/h bränslepump (in line)
* 16 Raders oljekylare

saken är den att jag ligger på 1,6 i ladd och den spikar.
jag får ej ner det hur ska jag gå till väga med det.

Antar att du har vanligt mekanisk laddtrycksstyrning, prova att sätta dit en pysventil och se om du får ner laddet smile

förklara gärna hur man använder en pysventil för att sänka laddet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Svetsare
3 150 Inlägg
5 september 2009
#6
NITROUS skrev:
SporreS40 skrev:
mc_dex skrev:
hejsan jag har en volvo 740 tic .


* Motor setup:
* b230FT block (honade cylinderlopp)
* FK stakar -98
* mahle kolvar
* nya lager m.m i hela motorn (viktat/justerat)
* 530 topp (mirafrästa säten, renoverad) "arbete utfört av: FP enginges"
* V-kam
* 940 grenrör
* WT3/T4 Hybrid Turbo (oljekyld)
* 3" rostfritt avgassystem med Twine pipe
* Chip från www.hi-tuning.com LH 2.2
* 460cc spridare ej monterade
* 3" intercooler (XS POWER) ej monterad
* Walbro 255L/h bränslepump (in line)
* 16 Raders oljekylare

saken är den att jag ligger på 1,6 i ladd och den spikar.
jag får ej ner det hur ska jag gå till väga med det.

Antar att du har vanligt mekanisk laddtrycksstyrning, prova att sätta dit en pysventil och se om du får ner laddet smile

förklara gärna hur man använder en pysventil för att sänka laddet.

Ta bort ev. MV och sätt pysventilen där. Skruva ut den så mycket det går, tills den är helt öppen. ?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 september 2009
#7
ZonaX skrev:
NITROUS skrev:
SporreS40 skrev:
Antar att du har vanligt mekanisk laddtrycksstyrning, prova att sätta dit en pysventil och se om du får ner laddet smile

förklara gärna hur man använder en pysventil för att sänka laddet.

Ta bort ev. MV och sätt pysventilen där. Skruva ut den så mycket det går, tills den är helt öppen. ?

En gammal 740 har ingen MV (undantag Turbo+ och B204FT då) . och om den ska skruvas så laddet inte "blir pyst" nånting kan han ju lika gärna sätta dit en vanlig slang istället för köpa en pysventil som ändå inte ska användas?
Senast redigerat av NITROUS (5 september 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Svetsare
3 150 Inlägg
5 september 2009
#8
NITROUS skrev:
ZonaX skrev:
NITROUS skrev:

förklara gärna hur man använder en pysventil för att sänka laddet.

Ta bort ev. MV och sätt pysventilen där. Skruva ut den så mycket det går, tills den är helt öppen. ?

En gammal 740 har ingen MV (undantag Turbo+ och B204FT då) . och om den ska skruvas så laddet inte "blir pyst" nånting kan han ju lika gärna sätta dit en vanlig slang istället för köpa en pysventil som ändå inte ska användas?

Sa bara hur man KUNDE sänka det, för på dig lät det som att det va omöjligt.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

10 287 Inlägg
5 september 2009
#9
Ehhhh...hhmmm...


Laddar du 1,6 med T3/4 hybrid med orginal spridare, orginal LMM och inget tändchip.


/Göran




mc_dex skrev:
hejsan jag har en volvo 740 tic .


* Motor setup:
* b230FT block (honade cylinderlopp)
* FK stakar -98
* mahle kolvar
* nya lager m.m i hela motorn (viktat/justerat)
* 530 topp (mirafrästa säten, renoverad) "arbete utfört av: FP enginges"
* V-kam
* 940 grenrör
* WT3/T4 Hybrid Turbo (oljekyld)
* 3" rostfritt avgassystem med Twine pipe
* Chip från www.hi-tuning.com LH 2.2
* 460cc spridare ej monterade
* 3" intercooler (XS POWER) ej monterad
* Walbro 255L/h bränslepump (in line)
* 16 Raders oljekylare

saken är den att jag ligger på 1,6 i ladd och den spikar.
jag får ej ner det hur ska jag gå till väga med det.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

48 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#10
saken e den att jag vet inte än vad som är gjort helt å hållet med motorn vad det sitter på chip med mer. och ja den ligger på 1,6 i ladd när jag gasar på å så spikar den . all turbo effekt kommer typ i sluett av ladden som ketschup effekt,.

jag vet ite vad jag ska ta mej till jag har sänkt wg-staket ca 5mm. å det sänkte inte itt ladd ett sk!t. sad ? ????

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

424 Inlägg
6 september 2009
#11
mc_dex skrev:
saken e den att jag vet inte än vad som är gjort helt å hållet med motorn vad det sitter på chip med mer. och ja den ligger på 1,6 i ladd när jag gasar på å så spikar den . all turbo effekt kommer typ i sluett av ladden som ketschup effekt,.

jag vet ite vad jag ska ta mej till jag har sänkt wg-staket ca 5mm. å det sänkte inte itt ladd ett sk!t. sad ? ????

som någon annan skrev, porta upp WG hålet i avgashuset, hade liknande problem och för mycket ladd som jag inte fick ner, skruvade ut precis som du och fick ketchup effekt. men efter portningen pav hålet så fungerar de kanon nu. vart kommer turbon ifrån ? mitt avgashus är liknande kina ..

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

48 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#12
oki men då får jag testa det .
jag vet ite men det e nån kina turbo med . smile

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!


Sök