2851
Sök

Mazda 626 -88 startar inte

10 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#1
tjena, har en Mazda 626 från -88
problemet är som rubriken den startar helt enkelt inte.

har startat på startgas och gått på tomgång, men gasade men så dog den, sen när man hade fortsatt med startgasen small det och började brinna i luftfiltret (öppet sportfilter).
sen dess har den inte startar inte ens på tomgång den ända som händer är att den brummar lite men hoppar inte igång.roll
är luftmassemätaren sönder?hmm
isåfall tänkte jag köpa en ny, men hittar inga beg från -88 finns det likadana från andra årsmodeler?hmm
eller är det någon som har någon annan ide vad som kan vara sönder? big_smile
tackar för svar roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2009
#2
Hur menar du med "small"? Tog det fyr i luftfiltret kan man kanske inte vänta sig att lmm är hel, har du kollat i vilket skick den är?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
Hur menar du med "small"? Tog det fyr i luftfiltret kan man kanske inte vänta sig att lmm är hel, har du kollat i vilket skick den är?

nej jag har inte kollat, och hur ska jag kolla? vad är det jag ska kolla på det va någon som kollade på den och sa att den verkar sönder han as något om några stål trådar.hmm
men jag har pengar till en ny luftmassemätare wink
har en på G från -91 skulle den funka?roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2009
#4
MazdaGt skrev:
Rquired skrev:
Hur menar du med "small"? Tog det fyr i luftfiltret kan man kanske inte vänta sig att lmm är hel, har du kollat i vilket skick den är?

nej jag har inte kollat, och hur ska jag kolla? vad är det jag ska kolla på det va någon som kollade på den och sa att den verkar sönder han as något om några stål trådar.hmm
men jag har pengar till en ny luftmassemätare wink
har en på G från -91 skulle den funka?roll

Det är väl bara att kolla över den lite allmänt, först och främst ser sladden fram till sensorn ok ut? Om den gör det kolla själva sensorn, ser skalet ok ut eller är det smält/bränt? Och om allt detta verkar ok så kolla på det som är själva sensorn, ser där rent ut? Verkar något skadat? Svårt att förklara över internet, men varför inte ta en bild och lägga upp? Så kan nog någon säga om den ser ok ut eller den skadats i "branden".

Om Lmm från en -91a fungerar har jag ingen aning om, MEN om det är samma modellgeneration även -91 och det är samma motor (utan uppgraderingar eller annorlunda teknik) skulle jag gissa på att den gör så. Ring din lokala Mazdahandlare och fråga, de har säkert koll på det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#5
Rquired skrev:
MazdaGt skrev:
Rquired skrev:
Hur menar du med "small"? Tog det fyr i luftfiltret kan man kanske inte vänta sig att lmm är hel, har du kollat i vilket skick den är?

nej jag har inte kollat, och hur ska jag kolla? vad är det jag ska kolla på det va någon som kollade på den och sa att den verkar sönder han as något om några stål trådar.hmm
men jag har pengar till en ny luftmassemätare wink
har en på G från -91 skulle den funka?roll

Det är väl bara att kolla över den lite allmänt, först och främst ser sladden fram till sensorn ok ut? Om den gör det kolla själva sensorn, ser skalet ok ut eller är det smält/bränt? Och om allt detta verkar ok så kolla på det som är själva sensorn, ser där rent ut? Verkar något skadat? Svårt att förklara över internet, men varför inte ta en bild och lägga upp? Så kan nog någon säga om den ser ok ut eller den skadats i "branden".

Om Lmm från en -91a fungerar har jag ingen aning om, MEN om det är samma modellgeneration även -91 och det är samma motor (utan uppgraderingar eller annorlunda teknik) skulle jag gissa på att den gör så. Ring din lokala Mazdahandlare och fråga, de har säkert koll på det.

ska ta reda på detta imorgon och ta mej ett par bilder och ladda upp;)
Det här med insput verkar krångligt.. tongue
bättre med förgasare cool

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2009
#6
MazdaGt skrev:
Rquired skrev:
MazdaGt skrev:

nej jag har inte kollat, och hur ska jag kolla? vad är det jag ska kolla på det va någon som kollade på den och sa att den verkar sönder han as något om några stål trådar.hmm
men jag har pengar till en ny luftmassemätare wink
har en på G från -91 skulle den funka?roll

Det är väl bara att kolla över den lite allmänt, först och främst ser sladden fram till sensorn ok ut? Om den gör det kolla själva sensorn, ser skalet ok ut eller är det smält/bränt? Och om allt detta verkar ok så kolla på det som är själva sensorn, ser där rent ut? Verkar något skadat? Svårt att förklara över internet, men varför inte ta en bild och lägga upp? Så kan nog någon säga om den ser ok ut eller den skadats i "branden".

Om Lmm från en -91a fungerar har jag ingen aning om, MEN om det är samma modellgeneration även -91 och det är samma motor (utan uppgraderingar eller annorlunda teknik) skulle jag gissa på att den gör så. Ring din lokala Mazdahandlare och fråga, de har säkert koll på det.

ska ta reda på detta imorgon och ta mej ett par bilder och ladda upp;)
Det här med insput verkar krångligt.. tongue
bättre med förgasare cool

Är det insprut på 91an men förgasare på din? I så fall skulle jag gissa på att det inte passar tyvärr, jag hade inte tagit chansen i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 juli 2009
#8
Mazda 626 88-91 är insprutare.
Motorer är:
1,8 8V
2,0 8V
2,2 12V
2,0 16V med två överliggande kamaxlar.
Så ta du en lmm från en 91:a.

Satt och kollade på en gammal tråd som du skrivit.
Jag tror att du har dödat lmm med ditt öppna filter.
Är det ett filter som du måste olja in?
Senast redigerat av maximus (12 juli 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2009
#9
maximus skrev:
Mazda 626 88-91 är insprutare.
Motorer är:
1,8 8V
2,0 8V
2,2 12V
2,0 16V med två överliggande kamaxlar.
Så ta du en lmm från en 91:a.

Satt och kollade på en gammal tråd som du skrivit.
Jag tror att du har dödat lmm med ditt öppna filter.
Är det ett filter som du måste olja in?

Har det brunnit har han nog dödat den iaf tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 juli 2009
#10
Rquired skrev:
maximus skrev:
Mazda 626 88-91 är insprutare.
Motorer är:
1,8 8V
2,0 8V
2,2 12V
2,0 16V med två överliggande kamaxlar.
Så ta du en lmm från en 91:a.

Satt och kollade på en gammal tråd som du skrivit.
Jag tror att du har dödat lmm med ditt öppna filter.
Är det ett filter som du måste olja in?

Har det brunnit har han nog dödat den iaf tongue

Syftade på innan branden.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2009
#11
maximus skrev:
Rquired skrev:
maximus skrev:
Mazda 626 88-91 är insprutare.
Motorer är:
1,8 8V
2,0 8V
2,2 12V
2,0 16V med två överliggande kamaxlar.
Så ta du en lmm från en 91:a.

Satt och kollade på en gammal tråd som du skrivit.
Jag tror att du har dödat lmm med ditt öppna filter.
Är det ett filter som du måste olja in?

Har det brunnit har han nog dödat den iaf tongue

Syftade på innan branden.

Ok, förstår hur du menar. Öppet luftfiltet kan ta hårt på lmm smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 021 Inlägg
12 juli 2009
#12
svårt o "döda" en mängdmätare, mazda har lmm med ett stort hus med en "klaff" i, alltså inte med en volframtråd som nyare bilar har.


10 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
MazdaGt skrev:
Rquired skrev:

Det är väl bara att kolla över den lite allmänt, först och främst ser sladden fram till sensorn ok ut? Om den gör det kolla själva sensorn, ser skalet ok ut eller är det smält/bränt? Och om allt detta verkar ok så kolla på det som är själva sensorn, ser där rent ut? Verkar något skadat? Svårt att förklara över internet, men varför inte ta en bild och lägga upp? Så kan nog någon säga om den ser ok ut eller den skadats i "branden".

Om Lmm från en -91a fungerar har jag ingen aning om, MEN om det är samma modellgeneration även -91 och det är samma motor (utan uppgraderingar eller annorlunda teknik) skulle jag gissa på att den gör så. Ring din lokala Mazdahandlare och fråga, de har säkert koll på det.

ska ta reda på detta imorgon och ta mej ett par bilder och ladda upp;)
Det här med insput verkar krångligt.. tongue
bättre med förgasare cool

Är det insprut på 91an men förgasare på din? I så fall skulle jag gissa på att det inte passar tyvärr, jag hade inte tagit chansen i alla fall smile

det är insprut på bilen smile

10 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#14
ånar min egna tråd nu då, jag har listat ut att mitt döda batteri kortslöt allt i bilen, den fick ju inte bensin då pumpen vart kortsluten också men det finns ett problem den startar inte nu heller för att i fördelaren så finns det vad ska man säga "grejj"
men iallafall så kan man pilla ut den grejjen och sätta den på olika sätt 3 olika sätt och jag har inte en anning hur den ska sitta och kablarna till stiften sitter nu 1,3,4,2 så om någon har en mazda 626 88-91 med 2.0 motorn så skulle jag va hemsk tacksam om du kunde kolla det så jag får igång min mazda

mvh kevin cool


Sök