2342
Sök

Datorbas till bilbas?

10 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Hej

Jag undrar om det går att ta min 10" bas som egentligen går till ett högtalarepaket till datorn och sätta i bilen.

Och om det går vad är det jag behöver göra?

Daniel

4 074 Inlägg
15 september 2009
dedde287 skrev:
Hej

Jag undrar om det går att ta min 10" bas som egentligen går till ett högtalarepaket till datorn och sätta i bilen.

Och om det går vad är det jag behöver göra?

Daniel

altt går!  antaglingen 6 eller 8ohms bas till datorn så det kommer nog ej bli nå vidare men vill du prva så är det bara att köra på... man måste ju börja nånstans. Har du slutsteg å sånt i bilen eller? blir absolut inte bra att köra den direkt på cd´n

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 september 2009
Om du vill få systemet att fungera direkt i bilen så behöver du en omvandlare för 12V likström till 220V växelström. Det kommer knappast låta särskilt bra (inte så bra som det  skulle göra med en bas och låda avsedd för bil) men nog fungerar det allt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Okey tack så mycket, då köper jag nog ett nytt system istället, lite synd bara och ha en 10" bas ligga skräpandes...

297 Inlägg
18 september 2009
ja visst är det =/ jag har hur mkt gammla högtalare som ligger å skräpar.. å en flång ny 15"are från mgr som ja skulle haft hemma =/... även om de e budgett så e de synd att de inte blir använt sad

10 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Jaa exakt! sad Det suger ju tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 september 2009
ChriZtoffer skrev:
Om du vill få systemet att fungera direkt i bilen så behöver du en omvandlare för 12V likström till 220V växelström. Det kommer knappast låta särskilt bra (inte så bra som det  skulle göra med en bas och låda avsedd för bil) men nog fungerar det allt.

Hur kommer dets ig att mina datorhögtalare drivs med 12V efter en trafo? wink

Det gäller de flesta datorsystem.....jobbar vad jag sett mellan 9-20V beroende på lösning....
Det är ju aktiva högtalare......så är drivningen på 12V så BORDE det gå i bilen....dock kan jag inte uttala mig om hur komponenterna trivs med lite överspänning.

Däremot kan jag säga att det kommer inte att låta bra i bilen med de däringa burkarna eller basarna då de är gjorda och framtagna för en helt annan miljö.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 september 2009
Ja dina datorhögtalare ja, men som du sen så är det olika och brukar variera mellan 9V och 20V på olika system. wink Men om man har ett system där utspänningen från nätdelen är 12V så kan det fungera ja, men då har man ju problemet bara att du sällan eller aldrig har exakt 12V konstant i en bil, utan snarare 12-14,8V och frågan är då om elektroniken tål det. Men det är egentligen inget stort problem, går att lösa. Det stora problemet är snarare just det som du också nämnde att ett sånt system är gjort för att spelas i ett relativt stort rum, inte i en bilkupé vilket medför att det inte låter bra helt enkelt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök