3073
Sök

Köpråd: Audi A6 2.7T

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
24 september 2009
TobbeE_87 skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
kan vara så att jag har fel tongue har för mig jag läste en artikel om det nånstans nämligen, att det var fram till 01 el 02 man körde med torsen och sen gick över till haldex när det kom. anledningen skulle varit att haldex var mycket säkrare vid vinterväglag. haldex blev ju väldigt hyllat när det kom då det var någon form av revolution för 4hjulsdriften.

men som sagt, jag har haft fel förr tongue
måste bara fråga, hade inte den "äldre" alltså årsmodellerna runt 00 som hade torsendiff låst diff mellan hjulaxlarna?

Alla Audi med rakställd motor har torsendiff mellan axlarna, bara dom med tvärställd motor som har haldex. Torsen fördelar normalt 50-50, men flyttar vid behov kraft till den axel som har bäst grepp. På senaste åren, osäker på modeller, men nyare RS4 tex, så driver den 40-60 normalt, för att inte vara så understyrd. "Gamla" torsen kan i vissa fall vilja gå rakt fram, vilket ibland kan bli lite spännande...
Någon spärrbar mittdiff har inte funnits på bra många år, men fram till ca -94 så var de spärrbar diff i bakaxeln, som styrdes med knapp brevid handbromsen, kanske var den du mena?

tack så mycket för den informationen! smile
nej det där med knappen kände jag inte till överhuvudtaget faktiskt tongue

2 751 Inlägg
25 september 2009
I dagens läge är väll Haldex quattron ganska bra med tanke på att man kan ställa in dem elektroniskt hur mycket man skall driva fram eller bak m.h.a ACE comps lilla dosa smile

De flesta "större" audi modeller har Torsen.

Who Djaa bless no man curse

Sök