3513
Sök

VW Caravelle -90 startar ej!

13 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Hej!

Har en VW Caravelle -90 som gått ca 17 000 mil.
I söndags körde jag den till jobbet och på eftermiddagen när jag skulle hem så starta den inte.
När jag tänker efter så lyste varningslampan till när jag körde till jobbet. Kan något inträffat då? Den slockade efter någon sekund..
Först tänkte jag att jag glömt på något så att den laddat ur, jag provade starta med startkablar men gick inte. Själva bilen får ström så att vindrutetorkare, lampors osv fungerar men den drar inte runt.
Provade även att dra igång den med en annan bil men ingen reaktion. (då hade jag näst intill tomt batteri)

Jag har kollat att startmotorn får ström. Provade även chock starta den genom att fästa en kabel vid plus polen och sen jorda mot startmotorn. Gnistrade lite men inget hände.
På cyaniden vid startmotorn sitter det 3 kablar. Den största komemr från batteriets pluspol, den andra verkar gå till generatorn och den tredje går framåt, antar att den går till tändningen.

Enda jordningen verkar sitta på motorblocket, som jordar via en flätat kopparkabel till karossen. Skall detta stämma? Ingen direkt jordning från startmotorn?

Börjar dra slutsatsen att startmotorn har havererat? Men kan den göra detta när jag kört en sträcka på ca 2 mil och sen stått parkerad.

Någon som har tips vad jag kan testa och leta efter för fel?

JAg har bytt fördelarlock & rotor då de såg slitna ut, bytte även generatorrem då den hade lite sprickor isig.

Jag är absolut ingen bilmekaniker men har surfat runt och pratat med lite folk om tips. Börjar få ont om dem nu..

Tack för hjälpen!

Följ strömmen..
233 Inlägg
30 september 2009
Vilken ström får startmotorn?
Har du mätt batteriet?
Om ja, vilken spänning har batteriet?
Vilken spänning finns det nere på startmotorn?
Vilken spänning har du på batteriet när du vrider nyckeln till startläget?

Kan du beskriva hur du "chock starta" en gång till, jag förstod inte riktigt hur du tänkte?

Startmotorns gods är jord i sig vilket betyder att startmotorn får jord via motorblocket.

13 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Skall låna en spänningsmätare och kolla detta. Återkommer..

Sök