2415
Sök

Störningar-Generatorvin! hjälp

10 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Tjena! smile har problem med generatorvin i mina högtalare när bilen är igång,det följer gasen. Med den förra mindre anläggningen hade jag inga störningar alls. Då körde jag med stegen kopplat på orginalbatteriet.
Den nya anläggningen består av 3st batterier i baljan, 1 st 4-kanalssteg,6st högtalare, 2st monoblock, 2st 15" basar och en kondensator på 2 farad. Batterierna är jordade på 3 ställen.stegen och kondensatorn är jordade i batterierna.
Jag har provat dra ny lågnivå utanför bilen,ny remote, ny + och - till stereon,3 olika stereo, Har kopplat i anläggningen i en annan bil och då är det ingen störning. Även provat koppla lågnivå från stereon i min bil och in till steg i en annan bil och då är det ingen störning heller. Kör nu på Audiotop men har provat med en Kicker anläggning men störningarna va kvar o lät EXAKT likadant. Har satt i ett störningsfilter bakom stereon men det hjälper inte heller hmm

Snälla kan någon hjälpa mig att bolla idéer?

Mycket tacksam för hjälp.

Bad Sound Kills Good Music

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 oktober 2009
Har du provat att jorda kondensatorer och steg i chassit? Läste nämligen nyligen om en med en BMW som hade ett liknande problem där det löst sig när han flyttade jorden från batteriet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Jag har provat att jorda steget men inte kondensatorn i karossen förra gången jag byggde. Hade det så förra gången jag byggde men de hjälpte tyvärr inte.

2 914 Inlägg
17 oktober 2009
ta en bild och visa vars du jordat smile

214 Inlägg
18 oktober 2009
flytta på jordkablarna bara testa och se

214 Inlägg
18 oktober 2009
kan även vara stereons rca uttag som har jordfel prova jorda den också om det förvinner

164 Inlägg
18 oktober 2009
behvs kanske lite mer pulver i batteriet, kanse ett extra batteri i skuffen skulle hjälpa, o bättre jord...

1 468 Inlägg
18 oktober 2009
Dunberg skrev:
Tjena! smile har problem med generatorvin i mina högtalare när bilen är igång,det följer gasen. Med den förra mindre anläggningen hade jag inga störningar alls. Då körde jag med stegen kopplat på orginalbatteriet.
Den nya anläggningen består av 3st batterier i baljan, 1 st 4-kanalssteg,6st högtalare, 2st monoblock, 2st 15" basar och en kondensator på 2 farad. Batterierna är jordade på 3 ställen.stegen och kondensatorn är jordade i batterierna.
Jag har provat dra ny lågnivå utanför bilen,ny remote, ny + och - till stereon,3 olika stereo, Har kopplat i anläggningen i en annan bil och då är det ingen störning. Även provat koppla lågnivå från stereon i min bil och in till steg i en annan bil och då är det ingen störning heller. Kör nu på Audiotop men har provat med en Kicker anläggning men störningarna va kvar o lät EXAKT likadant. Har satt i ett störningsfilter bakom stereon men det hjälper inte heller hmm

Snälla kan någon hjälpa mig att bolla idéer?

Mycket tacksam för hjälp.

Har läst en del om att om lågnivån ligger brevid pluskabeln så kan man höra ett "generatorvin".
Pröva att flytta lågnivån?

1 400 Inlägg
18 oktober 2009
Det är ett ganska vanligt fenomen när man har ett klass D steg och ett klass AB steg brevid varandra.
Ofta kommer störningarna från monoblocket. Prova med att ha ditt 4 kanals steg så långt bort från dom övriga stegen och se om det blir bättre.
Och skruva ner gain på 4 kanal steget lite.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

10 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Har provat allt som ni föreslagit och fler batterier behövs nog inte för det ligger 3 i skuffen som är helt nya. Kan ju prova att skruva ner Gainen men de känns ganska långsökt.
Va tror ni om jorden mellan motor och kaross?

mvh

123 Inlägg
18 oktober 2009
jag hade generator vin i mina högtalare jag bytte till större strömkabel  och jordkabel sen var det problemet ur världen

10 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Det har jag provat, med 50mm2 kabel men de hjälpte inte heller. Större borde ju inte behövas tongue

123 Inlägg
18 oktober 2009
Dunberg skrev:
Det har jag provat, med 50mm2 kabel men de hjälpte inte heller. Större borde ju inte behövas tongue

det funkade på min iaf

Sök